Gå til innhold

Er det irriterende for barnehageansatt når enkelte barn ofte blir levert sent, dvs utenom den spkalte kjernetiden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De har leveringstid i bhg pga at det blir lettere å planlegge dagene. Foreldre må gi beskjed om barnet evt blir sen en dag, så de evt kan utsette det som er planlagt til senere eller en annen dag.

Ja, det er irriterende fordi det går utover alle de andre barna når man skal på tur eller har noe annet opplegg på gang når man må vente på det ene barnet som alltid kommer for sent.

Fint om foreldre kan ta litt hensyn til de andre ungene og innse at dere barn er ikke det eneste barnet i barnehagen.

Det tåpeligste jeg har hørt.

Dere er der for å yte service til foreldre som er avhengige av barnepass.

Om dere planlegger tur, så får dere gi beskjed om det og foreldre enten være der i rett tid eller levere på angitt turplass.

Jeg akter da slett ikke å tvinges til å levere i barnehagen til et fast tidspunkt fordi det behager personalet, når jeg kan kose meg med lange morgener sammen med barnet mitt.

Snakker om å skulle presses inn i et firkantet system!

Det er helt greit så lenge foreldrene da skjønner at om de kommer mens vi er på tur, midt i samlingsstunden eller måltidet så har vi ikke allverdens med mulighet til å snakke med dem utover det å ta imot barnet på en hyggelig måte.

Det kan også hende at de må vente til vi har mulighet til å ta imot. Vi venter ikke på barn som ikke har kommet når det er tur, så da får foreldrene enten følge barnet dit vi er eller vente til vi kommer tilbake.

Er selv ped.leder og er ganske fleksibel og ikke streng på kjernetiden mellom 9.30 og 14.00.

Men! når de samme kommer dinglende hver dag inn dørene mellom 10 og 11 så ødelegger det for oss andre spesielt når vi skal på tur. D går i alle fall an å ringe å gi beskjed om at en blir sen.. d har med folkeskikk å gjøre. Det kan også være avgjørende for om vi skal skaffe vikar eller ikke dersom f.eks en ansatt er syk.

Når d er sagt så ser vi tydelig forskjell på barna som hele tiden går glipp av kjernetiden, mot de som er der. De som er der kommer lettere inn i leken fra morgenen av, mens de som kommer senere sliter med å komme inn i leken, og blir gjerne mer utrygge. De har ikke alltid like mange venner. Så for barnet ditt sin egen del så er det en anbefaling at barnet er der innen kjernetiden. Du vil vel det beste for barnet, og ikke hva som er minst stress for deg om morgenen? (nå satt jeg d gjerne litt på spissen).

Annonse

Du har selv valgt å ha barnet i barnehage og når du har valgt å ha barnet i barnehagen så skulle det bare mangle at du skulle klare å innrette deg etter de reglene som barnehagen har.

Ønsker du å helt og fullt bestemme over barnet, barnets tid og barnets gjøremål så må du nesten ha barnet hjemme sammen med deg eller med far.

Utrolig merkelig med foreldre som ikke klarer å følge enkle regler til en aktivitet de selv har valgt helt frivillig.

"Dere er der for å yte service til foreldre som er avhengige av barnepass. "

Hahaha! De er IKKE der for å stå på pinne for late foreldre som ikke klarer å passe klokka!

Verden snurrer ikke rundt ditt barns akse, vesla.

Jeg går ut fra dette gjelder mest de litt større barna.

Men er 1,5 år og har korte dager i barnehagen, og mye fri siden jeg går turnus.

Ikke hørt noe om at han blir utenfor.

De synes han er heldig som kan ha endel fri så liten som han er.

Vi prøver jo å tilpasse de best for alle..

Når vi skal på tur og er ikke barnet kommet så tar vi med ett annet, og noen barn som veldig gjenre vil gå på tur, men kommer seinere så levere foreldrene barnet der vi er på tur.. da bare ringer de oss og hører hvor vi er kommet..

Vi ønsker jo at barne skal vere i bhg til kr 9, for da starter ulike aktiviteter..

Mange har ulike ard. tider og liker å kose seg hjemme om morningen, og da kommer de seinere, men da kan ikke foreldrene forvente at vi har tid å stå å mase med dem om hele livshistoreien som de har å fortelle, da må de levere barnet, og gi korte beskjeder..

Nei, men barnehagen er et tilbud som jeg ikke alltid har behov for å bruke.

Ser jo at det er overtall av dere rødgrønne sosialister som skal indoktrinere barna deres i vårt fantastiske system tidligst mulig.

Og ingen skal fortelle meg at barnet mitt SKAL være i barnehagen mellom 9.30 og 14.

Det avgjør jeg!

Og joda, verden kretser nok om min lille pode også;)

Jobber som ped.leder i barnehage og JA det er irriterende! Jeg forstår jo selvsagt at det er deilig hvis man kan sove lenge og ta en rolig morgen og kose seg i stedet for å stresse, men merker også veeeeldig godt på barnet når det kommer utenfor kjernetiden da det går glipp av veldig mye. Det mister litt av rutinene som jo er veldig viktig for barn og kan gjøre barna mer confused enn det man kan tro...

Når noen barn alltid kommer midt i, eller etter aktiviteter på formiddagen som legges i kjernetiden nettopp av den grunn til at da får alle barn det med seg, de andre barna blir ikke forstyrret når det kommer barn slentrende inn gjenom hele dagen, og det har også noe å si for hvordan vi som voksne kan klare å følge med barnets utvikling på de ulike områder, noe vi studerer og observerer gjennom aktivitetene. Det er også synd for de barna som kanskje en dag i uken får være i gymsalen og eeeeelsker det, og foreldrene levererer alltid når det bare er 5 minutt igjen eller akkurat ferdig...det sårer barna og det SER vi! Og hva med de dagene avd. går på tur, og vi mister kanskje 30 min av turtiden vår mens vi venter på at noen skal komme, eller at vi treffer foreldre i porten på vei ut og må vente til de har fått kledt på barnet så det får være med? Det GÅR utover barna!

Vi som ansatte trenger også vite tidlig hvor mange barn som kommer da vi går gjennom "ståa" på huset på morgenmøte og ved sykdom eller andre situasjoner så hjelper vi de andre avdelingene.

Hvis man da ikke før kl 12 vet kor mange barn man blir på avd. og da kasnkje kan ha hjulpet en annen avdeling i flere timer pga få barn og dermed gjerne har en voksen " til overs" så er det både et irritasjonsmonment OG kan føre til sykemeldinger og dårlig stemning på avd. med lite folk som hadde trengt hjelp (i det lange løp).

Jobber selv i en 6 avd. barnehage og meeeeer eller mindre daglig så er det noen som er borte pga. sykdom, sykt barn, begravelser, spesialisttimer osv osv. og da er det veldig kjekt å vite om man kan hjelpe hverandre hvis man er få barn :)

Ble veldig rotete dette her men som sagt ja det går utover barnet på ene ller annen måte. Hva hvis det er sykdom blant de voksne på avd. der ditt barn går og de andre ikke kan hjelpe da de ikke vet hvor mange barn de blir og noe skjer?

Jeg sier ikke at man ALDRI får lov å levere utenom kjernetiden men det er jo en grunn til at vi har satt opp det tidspunktet og HVIS man vet at man skal levere når kjernetiden har begynnt så setter vi annsatte stor pris på hvis dere som foreldre ringer for å gjøre oss oppmerksom på dette :)

"Og ingen skal fortelle meg at barnet mitt SKAL være i barnehagen mellom 9.30 og 14.

Det avgjør jeg!"

Selvfølgelig kan barnehagen bestemme det og så kan du velge å godta det eller å finne på noe annet.

Annonse

Nei de kan ikke det.

Dersom noen foreldre fant ut at dette gidder vi ikke høre på, og fikk saken tatt opp et sted. Så ville dere få se at dette er noe foreldre avgjør helt på egenhånd.

"Ser jo at det er overtall av dere rødgrønne sosialister som skal indoktrinere barna deres i vårt fantastiske system tidligst mulig. "

Igjen: HAHAHA! Du har selv valgt å ha barnet i barnehage :D Nytter ikke å skylde på andre for et valg du selv har tatt.

Hjelpes! Jeg kjenner at jeg er enormt glad for at jeg ikke jobber i barnehage med smådåser til småbarnsmødre.

Her i barnehagen mister man fulltidsplassen om man ofte kommer for sent uten å melde fra. Da trenger man ikke en fulltidsplass og den vil komme noen som trenger den tilgode.

Helt grei regel som alle vi foreldre er klar over.

Vet ikke helt hva du definerer som "smådåser", men ordlyden din får meg til å tenke på Unge Mødre...

Jo, jeg har valgt barnehage til mitt barn. Ene og slemt fordi vi må ha barnepass en og annen dag og barnehage er det tryggeste.

Jeg sier ikke at barnehager er dårlige, men at jeg skal ha muligheten til å bruke tilbudet jeg betaler full pris for når det passer meg.

Må da være barnehagen revnende likegyldig om barnet mitt er det eller ikke.

Det betyr jo at de er bemannet for fulltallig, men ofte har iallfall et barn mindre der.

Og jeg undersøkte muligheten for å søke perm fra halve plassen, men da får man faste dager og det passer ikke for oss. Så vi har 100% plass og benytter oss av den ved behov.

Når man skriver kontrakt for å ha barnet i barnehage så samtykker man til de reglene som gjelder i barnehagen. Så å komme å si at man jo betaler for det og det er en tjeneste er bare for dumt for det betyr bare at man ikke har satt seg inn i reglene.

Om det ikke påvirker barnet og man gir beskjed ser jeg ingen problem med det, men om man ikke ringer kan man ikke regne med at barnegruppa er der når man kommer. De kan faktisk ha gått på tur.

I vår barnehage ordner de dette temmelig greit, levering skal skje der som vedkommende barns gruppe er.

Av og til er ungene på idrettsplassen like ved, av og til er de i gymsalen, og av og til er de i marka. Kommer du for seint får du fint levere der de er.

Ellers er de helt fleksible på når vi kan levere, det kan vi gjøre som vi vil med, men prøver å passe det til med å ikke levere midt i måltid etc. Men er ikke alltid at barnehagen selv er så flink til å holde timeplanen, de går av og til tidlig og de spiser av og til seint, eller omvendt.

Når de ikke holder seg til egen timeplan så blir jeg irritert. Vi skal heller ikke gi beskjed om vi leverer seint, vi skal gi beskjed når vi vet at barnet ikke skal i barnehagen. Så om jeg vil levere etter lunch sånn klokka 12 så gjør jeg det uten å ringen noen. Skulle da barne mangle.

Tror du faktisk at foreldrene har full styringsrett over barnehagen? De fleste barnehager har et "styre" der foreldrene har noen av stemmene. I min barnehage har de to av fem stemmer ( to foreldre, to representanter fra de ansatte og en politiker). Det vil si at de ikke har muligheten til å "kuppe" styret, bare fordi de vil det.

Så hvorfor du tror at foreldrene kan avgjøre dette på egenhånd skjønner jeg ikke. Når dere takker ja til en barnehageplass så godtar dere de vedtektene som barnehagen har, om dere i ettertid finner ut at de ikke passer dere, så er det deres problem, ikke barnehagens.

Barnehagen har nok ikke problemer med å fylle plassen om dere skulle finne ut at dere ikke gadd å høre på dem mer og slutter. Dere vil gjennom oppveksten til barnet erfare mer og mer at dere som foreldre har svært begrenset styringsrett når det gjelder aktiviteter, skole, sfo osv. Om dere ikke kan følge de reglene som gjelder, så får DERE slutte, ikke forlange at tilbudet skal endres etter deres forgodtbefinnende.

Dere som leverer "når det passer dere" kommer de barna lett inn i leken da?

I vår bhg kan vi levere etter kjernetid, men de vil da at vi ringer å sier ifra.

Hver fredag får vi ukeplan med når og hvor turene skal gå.

Vi får også opplyst hvem som har førstevakt og tar imot i garderoben.

Jeg sier ikke at reglene skal endres etter mitt forgodtbefinnende...

Min barnehage er ikke strikse på den såkalte kjernetiden.

Den dagen dette blir et problem, så må jeg nok ta det opp til vurdering om det er dette tilbudet jeg ønsker.

Jeg mener jo de barnehagene som er så strikse på disse tingene er elendige på service og ikke er interessert i å samarbeide med foreldre og gjøre det som passer best for hvert enkelt barn.

Jeg har både små og store barn, så jeg vet meget godt hva jeg "har i vente".

Så regler på hvor lenge barnet mitt skal være i det offentliges hender skal jeg da utsette så langt det er mulig.

Himmel og hav folk i dette landet er lette å få inn på "riktig spor".

Er det ingen som klarer å tenke selv lenger? Bare finner dere i hvordan andre bestemmer at dere skal organisere livene deres?

Det synes i denne debatten og i debatten om fordeling av permisjon...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...