Gå til innhold

Hvordan takle trass hos 7 åring?

Anbefalte innlegg

Jeg er elendig på å takle trass og har sluppet billig unna frem til nå da det ikke har vært noe problem--

Men hvordan skal slike ting takles riktig? Hyl og skrik, dumme mamma osv. Er ikke ofte men iblant. En ting er når hun hyler og skriker for dette kan jeg overse, men hva med "uoppdragen" oppførsel når hun skal hentes på sfo, skal gjøre lekser osv??

Jeg sliter med dette der for jeg reagerer gjerne med sinne noe som ikke hjelper. Så. Hva skal jeg gjøre? Hva anbefales til så store barn?

Fortsetter under...

Jamen jeg gjør det. Det jeg alltid har gjort, helt fra hun var liten. Jeg finner meg ikke i trass i det hele tatt. Noe som jo resulterte i at det egentlig aldri har vært noe trass tidligere. Nå hjelper det ikke. Hun er der jo til hun blir blid igjen, er vanlig ei stund og så skjer det igjen.

Dette skjer jo da kanskje to ganger per dag/kveld også blir det jo bare til at vi aldri er "venner", synes jo det er dumt at hun aldri skal føle at vi har hatt en bra kveld.

Hun har begynt å fortelle meg at hun er redd jeg ikke er glad i henne lenger osv. Forsikrer henne jo om at jeg er det, alt er fint i en time eller to også skjer det et eller annet igjen.

Hun sitter jo alt for mye på rommet, ber om unnskyldning, rikkes ikke på krav men det hjelper ikke...

Dagene går jo med til skole, sfo, lekser, middag, barnetv, litt lek og legging. Jeg synes bare dagen er for kort til at 2 av kveldens 3 timer skal brukes til at hun skal være sint/lei seg.

Går i perioder her hjemme, eneste jeg har fått noen god effekt fra, er å sette opp timeplan slik at alt blir forutsigbart. Da mener jeg ALT. Hvem som henter, hva vi skal etter sfo, hva vi skal lage til middag, når vi skal gjøre lekser, hva som skjer hvis han ikke gjør leksene, hva som skjer om han ikke kommer når vi skal hjem fra sfo... osv. Så jeg anbefaler forutsigbarhet og avtale på forhånd.

har kjøpt tavle på eorupris, der tegner jeg klokke om når vi skal gjøre hva. Hvis han er flink med leksene hver dag, så f esk får han se et tv program han liker, som fangene på fortet eller landskampen. da popper vi popkorn og benker oss til i stua:-)

Kjenner meg igjen, for hender han har "møkk i ørene" når han skal hentes osv, og det er ikke alltid så lett å finne rette metoden å få de til å høre et sted som SFO med en haug tilskuere.

Annonse

Hun er jo såpass stor at det kan hjelpe å snakke ordentlig med henne. Spør henne hvorfor hun oppfører seg som hun gjør og forklar hvorfor du blir sint.

Kanskje det er på tide å finne andre reaksjonsmåter enn å sende henne på rommet og kreve ydmykende unnskyldninger, siden det tydeligvis ikke hjelper likevel? Jeg spurte min eldste hva han syntes var en passelig konsekvens (ikke straff, men konsekvens, de har mye om dette på skolen ;-) ) hvis han ikke hørte etter. Han hadde noen gode forslag som jeg ikke husker, fordi det ikke ble nødvendig.

Prøv med dialog hvor dere er enige om hvordan dere vil ha det og hva som skal til. Kanskje må du også love å ikke bli sint med en gang? Prøv å huske å rose henne de gangene hun kommer uten bråk? Systematisk ros av ønsket adferd kan være mye mer effektivt enn kjeft hver gang man gjør noe galt.

Selvfølgelig er det du som bestemmer og uakseptabel adferd skal man ikke tolerere, men kanskje jenta di føler seg helt maktesløs og trenger å få være med på å bestemme litt hun også?

Ja vi snakker veldig mye om hvorfor. Og hun sier hun ikke vet hvorfor, hun prøver å være snill osv. Og bare så det er sagt så er det ingen ydmykende unnskyldninger her i gården. Og det er ytterst sjeldent det i trengs. Men å be om unnskyldning hvis noen i huset har gått over streken er nødvendig synes jeg og er noe alle praktiserer. Også jeg.

Likevel er trassen et problem. Og ros brukes daglig - og fungerer til en viss grad. Veldig fornøyd og har god selvtillit sånn ellers.

Hun har fått ei venninne i klassen som er veldig sjefete og litt masete. Setter seg veldig opp når jeg henter datteren min, stenger døra så vi ikke kommer oss ut, gjemmer klærne hennes osv. Hun er noe dominerende og noe av adferden smitter litt over, men jeg får jo ikke gjort så mye med det da.

Takker for svar. Ja kanskje kan jeg bli flinkere til forutsigbarhet! Det har jo skjedd en god del forandringer her i hjemmet siste året ellers også så tenker jo kanskje at det har blitt litt mye for henne. Har kanskje også av disse årsaker ganskje skjemt henne bort litt.

Det tror jeg at jeg skal prøve, og det høres logisk ut selvsagt. Etter en noe rotete periode, nytt hjem, ny baby, skolestart, nye venner i klassen som enkelte er en utfordring ig med smitteeffekt.

takk for tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...