Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hej ja har en 13 månader son och nr 2 på väg termin i oktober har tänkt vara hemma hela graviditeten med sonen och funderar på att ha han hemma i min nästa permisjon någon med erfarenherter? elr samma situiation?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde hatt han hjemme hvis jeg var : aktiv, sporty, var mye ute, gikk på åpen barnehage feks, hadde mange venner som var hjemme med barn på samme alder eller hadde små barn hjemme i nabolaget.

Jeg hadde hatt han i barnehagen hvis jeg var en bedagelig mor, som det første halvåret først og fremst er hjemme , vil ha det rolig og kose seg med mistemann..

Det ER ganske slitsomt hvis man får et urolig barn, og større barn trenger aktivisering. De har stor glede av barnehagen, i alle fall har mine hatt det. Har 17 måneder mellom mine, og hadde han på 17 måneder i barnehage to dager i uken når jeg var hjemme med minsten. Kunne gjerne hatt tre-fire dagers uke til han, for han hadde det veldig moro i barnehagen, og hjemme var det ikke noen bar nå leke med.

Så det avhenger veldig av hvordan du er som person, og hvordan dere bor..

Skrevet

vi diskuterte dette mye fram og tilbake da jeg var gravid med nr.2. diskuterte med barnehagepersonell (som jeg har i omgangskretsen) o.l. Kom tilslutt fram til at vi skulle ha førstemann i barnehagen, å gud er jeg glad for det!! hadde en hard fødsel med mye plager etterpå, samtidig som lillesøster sov lite på natten, så dette måtte jeg ta igjen på dagtid da snuppa enderlig sov. Storebror hadde da sluttet å sove på dagtid, så visst jeg skulle ha hatt han hjemme sammen med oss, hadde det ikke blitt mye søvn på meg nei :/

Samtidig så er det mye aktivitet på en som er nesten 2år, så ammingen hadde ikke akkurat blitt den kosen og roen rundt, visst jeg skulle passe på storebror samtidig :/

Så jeg er VELDIG glad for at vi valgte å ha storebror i barnehagen, slik at jeg kunne få tid og ro til å fastsette rutiner o.l. med lillesnuppa. Hadde storebror hjemme noen dager inni mellom, men stortsett valgte han selv å gå i barnehagen (det var der han ville være selv) :D

Skrevet

her kom nummer 2. for 7 uker siden. Jenta vår begynte i barnehage for akkurat 1 måned siden, og er glad for det. Men hun er der bare 2 dager i uken. Hun er 16 mnd nå.

Hun er en veldig aktiv jente som "krever" mye oppmerksomhet, og det har hun vel vært siden hun ble født. Hun sov lite og jeg ammet hele tiden. Jeg hadde ikke tid til noe annet enn å bære rundt på henne, men så var jeg jo også litt uerfaren. Jeg tenkte at hvis jeg kom til å få samme baby nå, så kunne jeg ikke klare å være alene med to stykker på en gang, mens mannen var på jobb. Derfor bestemte jeg meg for at hun skulle få gå litt i barnehagen. Og heldigvis virker det som hun trives godt der allerede.

Min mann jobber turnus, så noen ettermiddager og netter er jeg likevel alene med begge to.

Men lillebror viste seg å være en mye roligere baby enn henne, og han sover en del mer også. Så egentlig går det greit å være alene med begge to samtidig, MEN det går i ett. Og lillebror får LITE oppmerksomhet. Jeg må bare gi han mat og skynde meg å få han til å sove, for storesøster vil ha den fulle oppmerksomhet. Når jeg gir han mat vil hun også sitte i fanget mitt. Også begynner hun å klatre på meg og på han, så det blir bare styr. Det blir veldig lite babykos for å si det sånn, og jeg har hatt litt dårlig samvittighet i det siste for at jeg nesten ikke har pludret og kosa meg med han.

Så uansett, jeg ville valgt å ha hatt største i barnehagen, for man vet jo aldri hvilken baby man får. Og uansett, så er det fint å kunne ha litt alenetid med babyen, mens største får leke og ha det gøy i barnehagen. Det trenger jo ikke være snakk om å gå hver dag, eller være hele dagen :)

Gratulerer med graviditeten forresten :)

Skrevet

Jeg hadde 50 % barnehageplass til jenta mi, når jeg gikk hjemme i permisjon. Det fungerte veldig fint hos oss. Da hadde jeg og minsten noen dager som vi kunne sove lenge, og jeg kunne ta en dupp midt på dagen. Mannen min leverte jenta mi i barnehagen disse dagene.

Skrevet

Har 24 mnd mellom mine. Hadde begge to hjemme i 6mnd. Synes selv jeg var flink å finne på tinf, besøk, turer, småbarnstreff ++. Men likevel var det gor å få avlastning av og til. Litt tid kun meg og lillemor var rett og slett nødvendig. Ellers ble hun dradd med hit og dit, så var godt å ha noen rolige kosedager bare vi to. Men for all del flott å ha begge to også! Ville nok vurdert å hatt halv plass hos dagmamma/ barnehage for 1,mann om jeg var deg.

Skrevet

tack för alla svar, som det ser ut nu börjar han barnehage till hösten får se litt om vi ska ha hel elr halvtid, han är ju ganska aktiv nu så de lär ju inte vända hahah!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...