Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mackenzie

ikke så vanskelig uttale - makkensi eller noen vil kanskje velge å si makkensie

Synes det er fint og spesielt, men er litt usikker på om det passer på ei norsk jente.. må jo si jeg har hørt mer spesielle navn enn dette og da..

Fortsetter under...

Eh... Det uttales jo ikke Makkensi?! Det uttales Mæk-kenzi. Å uttale det Makkensi er veldig, veldig lite pent synes jeg. Det blir litt som damen som var så opptatt av den engelske kongefamilien at hun kalte sin sønn Andrew - ikke Ændruu, men Andrevv...

Tror ingen vil stoppe deg i å kalle datteren din det, men jeg synes ikke navnet egner seg på norsk. Det må uttales Mæk-kenzi synes jeg, og navn med ren engelsk uttale på norsk blir knotete.

Det er jo egentlig et skotsk etternavn... Mac betyr sønn på skotsk... På samme måte som de norske navnene Hansen, Nilsen, Johnsen etc.. Å gi et etternavn som betyr Sønn av Kenzie som fornavn til ei jente er bare rart. Og ja, jeg vet at mange har begynt å bruke det navnet i USA (der har de ingen navnelover: alt er lov, folk kaller også barna sine Windows etc), men det er fortsatt merkelig.

Annonse

Nei, vær så snill - la en norsk jente slippe en sånn belastning!

Let litt i gamle norske/nordiske navn, du, det finnes masser av spesielle og fine navn der også, og et navn blir verken fint eller spesielt ved å bruke c og z i utrengsmål. Heller motsatt, spør du meg.

Gjest Antarctica

Kall henne McCartney heller. Så er hun oppkalte etter en begavet person!

Nei, seriøst, dette syns jeg var fælt. Ikke er det et fornavn, og ikke er det norsk, og ikke kan det uttales på norsk.. Og lillebror, når han kommer, skal han hete Clinton eller Fetherstonehaugh eller et annet etternavn fra feil land? Huff, huff, huff.

Annonse

Liker ikke!! Kjipt med navn som folk ikke vet hvordan de skal uttale... Kanskje folk ikke vil prøve å si navnet en gang i frykt for å si det "feil", på en måte! Og om hun en dag er jobbsøker.. Vil jo alle tro hun er inngiftet fra Amerika eller no....! "Mackenzie Nilsen".. hehe.. Blir jo litt rart.. Men det er min mening da!

Jeg elsker navnet, men tror det må være veldig ''belastende'' å hete det i Norge..

Hva med å ha det som et 2.fornavn?

Olivia Mackenzie f.eks:)

Så kan du jo bruke det som et kjælenavn, mens venner ,lærere, trenere osv bruker Olivia ,som er noe lettere. Jenta har også mulighet til å bestemme om hun vil bruke Olivia eller Mackenzie! :)

Er dessverre ganske skeptisk, jeg personlig synes heller ikke at nanvet er noe saerlig pent. Hvis en av foreldrene hadde vaert engelsktalende eller hatt ett engelsk etternavn saa kaaanskje, men hvis det blir feks Mackenzie Skog Andersen saa blir det litt vel pompoest og kulturkraesj.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...