Gå til innhold

Min fødselshistorie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjente på torsdag morgen (etter litt sengevals onsdag kveld... [;)]) når jeg våknet at jeg hadde endel menssmerter. Når jeg sto opp kjente jeg på badet at de kom samtidig med kynnere, og de kom regelmessig.

Når de kom med ca 5 min mellomrom dro vi ned på føden. Jeg hadde en rimelig rask fødsel med førstemann (Vannavgang hjemme, rier 3 timer etter og 2,5 t i aktiv fødsel), så fikk beskjed av jordmor å dra på føden så snart jeg kjente noe regelmessig.

På føden viste det seg at jeg hadde ikke stort større åpning enn det jeg hadde hatt når jeg var til jordmoren og ble strippet på tirsdagen, en drøy cm, men siden jeg hadde regelmessige sammentrekninger så ville de ikke sende meg hjem. De regnet med at så fort jeg kom over 4-5 cm så kom det til å gå veldig fort. Så derfor ble vi henvis til en fødestue for å vente på at ting skulle ta seg opp...

Og vi ventet, og vi ventet, og vi ventet, og vi ventet... [>:] Jeg travet rundt på stuen og prøvde å få fortgang i sakene, men takene som kom var ikke sterke nok og toppene varte altfor kort.

Etter 12 timer med venting og traving, hadde jeg kommet opp i 4 cm, men fortsatt var riene altfor svake og altfor korte. De snakket om at nå måtte de enten gi meg noe beroligende slik at jeg fikk sove, eller ta vannet for å forhåpentligvis få fortgang i sakene. Plutselig kom det inn 2 fødende til på avdelingen, hvorav den ene var ganske intens, og den andre gikk veldig fort, så jordmødrene fikk mye å gjøre. Ikke før hun ene av de fødende hadde fått babyen sin og de hadde fått ryddet opp etter den fødselen kom jordmoren inn igjen for å sjekke meg. Det hadde da gått 3 timer siden sist, og klokken hadde bikket midnatt. Jeg hadde fortsatt 4 cm... [:@] Snakk om å bli frustrert!!

Jordmoren bestemte seg nå for å ta vannet mitt.

Klokken 00.30 tok hun vannet og jeg gikk opp i 5 cm på sekundet. Herfra gikk det rett i helvete... for meg hvertfall! [8D] 5 min etter hun tok vannet angret jeg som en gris på at hun hadde gjort det. Dette var helt forj**lig vondt!!! Jeg sto på gulvet med overkroppen lent over en dyne og en pute og riene bare haglet på! Etter veldig kort tid kjente jeg pressriene komme, og jordmoren gjorde klart for stående fødsel. Jeg sto på ene siden av sengen, og mannen min satt på andre siden og holdt meg i hendene. Hvor lenge pressfasen varte, vet jeg ikke, men kl 01.25 lå en helt perfekt stor, liten gutt mellom bena på meg, under en time etter at jordmoren tok vannet... [:D]

4.105 g, 52 cm og hodeomkrets på 35 cm.

Akkurat så perfekt som han kan bli, og ikke en dag for sent! [;)] (Han kom på mensterminen min!)

Og for dere som bekymrer dere for store barn:

Det gjorde akkurat like vondt å skvise ut storesøster som var 3.260 g, 49 cm og hadde hodeomkrets på 33 cm. Og med henne revnet jeg endel, det gjorde jeg ikke denne gangen. [;)]

Og ps: Stående fødsel kan absolutt anbefales! [:D]

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så masse med nurket ditt :) Godt han kom fort når det startet skikkelig :) Hørtes ut som en fin fødsel :) Klem

Skrevet

Gratulerer så masse til deg og nurket,kos dokker masse fremover.

Stor klem fra mæ:)))))

Skrevet

Gratulerer så mye :)

Etter 2 fødsler liggendes på rygg, så vurderer jeg også stående denne gangen.. vi får se :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...