Misa+spire i magen<3 Skrevet 14. februar 2011 #1 Skrevet 14. februar 2011 Var på ul i dag. Alt så bra ut og det ser ut for at vi venter ei lita jente :-) Er så glad!! Så kom det en bekymrende beskjed.. Placenta previa. Altså foranliggende morkake som ligger foran indre mormunn og blokkerer fødselsgangen. Han sa dette kunne rette seg opp med svangerskapet, men jeg blir jo bekymret for det jeg da..Sjansen er jo der for at den ikke flytter seg. Er dette et risikosvangerskap? Er det farlig? Må jeg ta noen forhåndsregler hvis ny ul eventuelt viser at det er det samme? Skal tilbake på ny ul om tre uker. Er forresten 15+4. Takker for både positive og negative erfaringer :-)
tingeling*** Skrevet 14. februar 2011 #2 Skrevet 14. februar 2011 Hei, og gratulerer med ei jente i magen! Jeg hadde toltal placenta previa, fikk først påvis det på ord. ul. i uke 18. Ble sykmeldt fra ca. uke 26 pga. kynnere, dette var visst ikke en heldig kombinasjon me forliggende morkake. Det betegnes som et risikosvangerskap eller komplisert svangerskap sa de vel til meg. Jeg fikk beskjed om å ta det med ro, ingen trening, fikk ikke lov til å ut å reise noe i svangerskapet, ikke engang på hytta, og ikke noe sex pga blødningsfaren. I uke 32 var jeg på ny ul som viste at morkaken fortsatt lå å dekket mormunnen og jeg fikk beskjed om at det ikke var særlig sannsynlig at den kom til å flytte på seg,iom. at den lå så mye over i alle retninger. Fikk beskjed om at det ble planlagt keisersnitt 3 uker før termindato. Dagen jeg tippet over til uke 36 fikk jeg en styrtblødning og det ble hastekeisersnitt. Det var da egentlig 10 dager igjen til planlagt keisersnitt, men de så ingen grunn til å vente til da. I etterkant synes jeg at jeg har hatt et fint svangerskap med lite plager til tross for tilstanden min. Selve blødningen og hastekeisersnittet var heller ikke noe skummelt. Jeg følte med godt ivaretatt og i trygge hender! I de aller fleste tilfeller så flytter morkaken på seg når livmoren vokser, slik at det blir vanlig fødsel. Lykke til videre!!!
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 14. februar 2011 #3 Skrevet 14. februar 2011 Hei! Jeg har også placenta previa marginalis/totalis, og har hatt det siden uke 5 (da jeg begynte å blø første gang). Ordinær UL i uke 19 fikk jeg beskjed som hun over her om visse forhåndsregler, altså ikke sex, ikke løfte tungt, ta det heeeelt med ro, ikke reise langt unna osv. Kontroll i uke 27+0 viste fortsatt placenta previa og jeg fikk beskjed om å ta en kontroll til på morkakens plassering i uke 31+0. Har den fortsatt ikke rikket på seg da skal jeg få dato for ks. Sannsynligheten er liten for at den nå flytter seg da den har ligget slik siden uke 5, jeg er nå i uke 29+1 i dag. Jordmor sa på ordinær UL at 1 av 200 som har placenta previa må ta keisersnitt pga dette, så det er svært vanlig at den flytter på seg etterhvert som magen vokser i svangerskapet Jeg sliter litt med blødninger innimellom, er jeg aktiv så begynner jeg å blø, tar jeg det med ro og er nærmest sofa/sengeliggende stopper det helt opp, så det sier seg selv at jeg tar det svært mye med ro Ønsker deg lykke, lykke til, og krysser fingrene for at morkaken din flytter seg Klem fra
Misa+spire i magen<3 Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 14. februar 2011 Hei, og tusen takk for svar begge to :-) Så trist at man må bli så rolig, men det må man jo bare. Må bare tenke på barnet. Syns akkurat det å blø virker så skummelt. Jeg ville fått helt panikk om det var meg, så jeg håper virkelig jeg slipper unna altså. Forrige svangerskap lå den godt opp og bak. Rart svangerskap skal bli så forskjellige. Takk for at du krysser fingre, det gjør jeg også! Håper jeg slipper ks. Lykke til med fødsel/ks! :-)
Sanna_90 Skrevet 14. februar 2011 #5 Skrevet 14. februar 2011 Jeg hadde også Foranliggende morkake som dekket delvis fødselskanalen på ordinær UL i uke 19. Fikk da beskje om å komme på ny UL i uke 28. Min morkake hadde da flyttet seg lenger opp. Det var mest vanlig at den flyttet seg opp etter hvert som livmoren vokste! Er nå 5 dager på overtid, og venter på vanlig fødsel
minha filha Skrevet 14. februar 2011 #6 Skrevet 14. februar 2011 Hei på deg. Her ble det også oppdaget forliggende morkake på ordinær UL. Ingen beskjed om å ta det med ro, sex-forbud ol. Går 45 min både til og fra jobb, og jobber 8-9 timer daglig. Fikk selvsagt beskjed om å komme inn ved evt blødninger. Da det noen uker senere faktisk begynte å små-blø, ble det konstatert en polypp som blødde litt. Heller ikke da noen beskjed om å ta det med ro eller kutte ut sex. Er nå 30+2. Skal til UL for å sjekke om morkaka har fjernet seg fra åpningen 32+2. Har egentlig ikke vært bekymret for dette, de fleste "flytter" seg jo... Har faktisk bestilt bill. til Irlandstur rett etter UL. Når jeg leser hvilke forsiktighetsregler dere andre får, kan en jo lure litt... Kanskje bra man har reiseforsikring med avbestillingsforsikring :-) Skal til UL på en mandag, vanlig jordmortime på onsdag og planlegger reise på torsdag, så alt er nok under kontroll. Lykke til til dere alle.
^mini^ Skrevet 14. februar 2011 #7 Skrevet 14. februar 2011 Hei! Jeg fikk også samme beskjed på ordinær UL og fikk time til ny UL i uke 32. Den hadde fortsatt ikke flyttet på seg, så var til ny UL i uke 34. Da hadde den jammen forflyttet seg oppover ) Fikk ingen beskjed om å ta det med ro eller lignende, bare at jeg måtte reiser på sykehuset hvis jeg begynte og blø eller fikk smerter i magen! Lykke til
Mia2011 Skrevet 15. februar 2011 #8 Skrevet 15. februar 2011 Hei, 'jeg fikk også påvist dette på ordinær UL uke 19, ny UL uke 31, ingen restriksjoner, hverken sexforbud, treningsforbud eller andre begrensninger. Har ikke hatt noen plager med dette og er nå nesten uke 30. Dette er mitt 3 svangerskap, de to andre har vært ukompliserte og normale fødsler. Var i Egypt for ett par uker siden, litt stressende tur med de omstendighetene som har vært der nede, og i Kiel denne helga.. Levd normalt og kost meg med graviditeten Var på 3D UL forrige uke og den har ikke flytt på seg men jeg har fortsatt ikke fått noen begrensninger, annet enn å utvise litt forsiktighet ved sex skal på UL på sykehuset om en drøy uke og da vil jeg få time hos gynekolog for å sette opp time for KS, den flytter ikke på seg nå så nærme fødsel.., Det er ikke nødvendigvis ett risikosvangerskap selvom morkaka ligger slik til, dette vil du få beskjed om hvis du i tillegg har andre "plager" slik feks snuppis over her referere til.. Lykke til misa + spire <3 og kos deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå