Gå til innhold

Hvordan mestre hverdagen hjemme med nyfødt baby, AKTIV gutt på 21 mnd og dårlig form?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er det store spm mitt! I morgen skal samboer begynne på jobb igjen, da er baby 14 dager gammel. Ammingen er ikke helt i rute enda, den krever enormt mye energi og jeg er fremdeles sår... Dere der ute som er hjemme med baby og søsken, hvordan klarer dere hverdagene?

Er jo minimalt med søvn for tiden, kroppen er ikke i slaget etter fødsel og svangerskap (skal nevnes at jeg har hatt et ekstremt vanskelig og tøft svangerskap), og energinivået er jevnt over lavt... Gruer meg som bare det til å MÅTTE opp kl 07.00, ha full rulle med guttungen, få tid til å amme (må vel sette han i lekegrind da?), kose med baby, osv osv... Hvordan klarer dere det? Gutten på 21 mnd er høyt og lavt hele tiden, han sitter sjelden og leker. Liker heller å klatre og løpe i sofaen, altså gjøre ting som krever hundre prosent oppmerksmhet hele tiden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg treffer deg med mitt innlegg, men jeg velger å si noe uansett.

Det høres ut som du har det litt tøft nå om dagen, og tiden etter fødsel er ikke bare en dans på roser.

Hvis ting begynner å tårne seg opp, så for all del ikke sitt inne med alt alene. Om det er fysisk eller psykisk.

Be om hjelp, om det er familie, venner eller proffesjonelle. Det forventes i dag at en skal være supermammaer, og det er er så dumt, da kravene vi setter til oss selv er så skyhøye.

Jeg hadde min mann hjemme i nesten 3 mnd, da en fødselsdepresjon tok helt fullstendig overhånd, så egentlig ville jeg bare si at om du føler det blir for mye for deg, så prøv å be om hjelp!

Nå har jeg bare 1 barn da, så jeg har ikke noen tips og råd angående det du egentlig spurte om.

God klem :)

Skrevet

Hei! Takk for innlegget, men her er det rett og slett bekymring for hvordan jeg skal klare å komme meg gjennom en HEKTISK hverdag med lavt energinivå, to små barn som hver egentlig krever 100 %. Et praktisk spm rett og slett... Om noen andre har tips som kan gjøre hverdagen lettere så er dere velkomne med de!

Skrevet

hvorfor er ikke storegutt i bhg? jeg har to jenter på 2 og 15 mnd. jeg har enda ikke vert alene med begge to en hel dag. nettopp fordi det hadde blitt for travelt. største er i bhg, og det merker jeg at gjør godt, slik at jeg får slappet av litt og har energi til å leke når hun kommer hjem. når jeg er alene med begge har jeg konstant dårlig samvittighet fordi jeg ikke kan gi begge den oppmerksomheten de har lyst på, kan bare ta en om gangen, og ingen av dem skjønner hva "vent litt" betyr. det er oftest minste jenta som får minst oppmerksomhet da det er hun som krever minst, hun sitter i vippestolen og ser på. når jeg ammer sitter største jenta i stolen sin å spiser frukt eller honni corn , så sitter jeg på stolen ved siden av slik at hun føler seg litt inkludert. Når jeg bytter bleie på minste jenta blir den store sjalu, og idag fann jeg en ny metode. Tok med stolen hennes ut på badet slik at hun kunne se på. satt helt stille å bare såg på:) Så fikk hun bytte bleie etterpå.

vet ikke om det var til hjelp, men mitt beste råd er for alle 3 at den eldste kan gå i bhg:)

Skrevet

Hei du!

Jeg har en jente på 2,4 år og en jente som er 5 mnd nå, og jeg hadde vel mange av de samme tankene som deg helt i starten.. Men vet du- det GÅR så bra!!

Her er størstejenta riktignok i barnehagen 4 dager i uka, og hjemme med meg og bebis bare én dag i uka, men det blir jo en del alenetid med dem begge to på morgen og ettermiddag ellers også, mens mannen er på jobb.

Mine tips;

- Tegnefilm eller bok til største når du ammer (har henne gjerne rett vedsiden av meg i sofaen, så blir det en kosestund for henne også)

- Hvis ikke tegnefilm funker, kan du kanskje sette ham i spisestolen og la han plukke og ordne med puffet ris, corn flakes eller lign...?

- Bæresjal er gull verdt; da kan baby sove og få masse kos og nærhet, mens du har armene fri til å stelle og leke med eldste.

- Prøve å involvere den eldste mest mulig under stell av babyen; kanskje han kan finne frem bleie til deg, "hjelpe" deg med vaskingen osv?

- Tur ut på lekeplass el lign når baby sover, så største får utløp for litt energi og får rast litt fra seg... Legg fram alt av klær og luer og votter klart før du begynner påkledningen, og ha baby i vippestol el lign mens du kler på største først (funker ihvertfall best her:)

Det er bare å kaste seg ut i det, så går det nok myyye bedre enn du på forhånd frykter;)

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt dine tanker mo dette.Jeg har vært hjemme med storesøster siden september i fjor da hun ble to og hun fikk en lillebror i oktober. Grunnen til at storesøster er hjemme er fordi vi flyttet og har ikke fått barenhageplass her enda. Sambo var hjemme en måned etter fødsel og det var gull verdt. selv om han brukte mye tid på oppussin, så vi var endel alene da også.

Først og fremst, ikke ha for store forventninger til deg selv! Jeg så for meg at jeg skulle gjøre masse gøy med barna, men tiden strekker rett og slett ikke alltid til!

Jeg prøver å dra i åpen barnehage 2 dager per uke, noen ganger blir det bare en.. rett og slett fordi vi ikke kommer oss ut av huset / eller det er for kaldt for babyen å være ute.

Ellers inviterer jeg venninner på besøk, har noen venninner som er i permisjon som også har barn på alder med storesøster slik at barna kan leke.

Vi går mye tur. Jeg med lillebror i barnevogn og storesøster med sin dukke i lekedukkevogn. Da får hun frisk luft og hun blir "sliten" og får brukt litt av energien sin. 2 åringer har sinnsyktt mye energi, er min erfaring!

Ellers så tegner vi endel, eller ligger på gulvet alle tre og koser og snakker sammen ( babyn snakker jo ikke så mye, men babler og kommer med koserlyder når jeg og storesøster snakker) og jeg leser bøker for storesøster mens lillebror får mat.

Jeg involverer storesøster i alt med lillebror, dvs bleieskift, bading osv, slik at hun ikke blir uttafor. Nå skal det sies at storesøster er veldig glad i å sitte på rommet sitt å leke og "lese" i bøkene sine alene også.

Av og til har svigermor storesøster noen timer på dagtid, da hun jobber turnus og har fri på formiddagene. De timene utnytter jeg godt, dvs sover eller tar meg en tur ut. Ikke vær redd for å be om hjelp/avlastning!

Jeg er forresten avhengig av søskenvognen vi kjøpte da jeg var gravid, hade ikke klart meg uten! Vi går jo mye turer og storesøster orker ikke gå altfor langt enda, så vi må ha en vogn hvor hun også kan sitte.

Synes det er herlig å se hvor glade søsknene er i hverandre, storesøster koser med lillebror og sier at hun elsker han hver dag. Noe av grunnen til det tette båndet tror jeg kommer av at de har så mye tid sammen!!

Lykek til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...