alvis Skrevet 14. februar 2011 #1 Skrevet 14. februar 2011 Har hatt mistanke om at lillebror ikke ser så godt og tok en synstest hos helsesøster i dag. Han såg mindre enn forventet. Han er 3,5 år. Vi skal nå til lege og øyelege. Er det noen av dere som har små barn med briller? Hvordan reagerte de når de skulle få briller og hvordan fungerer det nå? Jeg ser jo at mange har briller men kan ikke helt forstå hvordan det skal fungere på gutten min som alltid er høyt og lavt med lekeslossing sammen med sin bror. Noen som vil fortelle meg hvordan det går og hvilken utforinger der er?
Synn(d)e Skrevet 14. februar 2011 #2 Skrevet 14. februar 2011 Hvis han trenger briller så vil han skjønne at det er godt å se med de på. Han vil kanskje begynne å interessere seg mer for bøker, tv, tegning osv. Slik var det for vårt barn som er langsynt. Briller som sitter på plass er en fordel, er han veldig aktiv så setter de på ekstra bøyle rundt ørene, eller strikk bak. Vi fokuserte mye på hvor fin og tøff han er med brillene, han fikk også velge innfatning selv. Få øyelegen til å skrive athan sjeler, da får du dekket herligheten av Nav. Lykke til!
Hufsla Skrevet 14. februar 2011 #3 Skrevet 14. februar 2011 min sønn begynte med briller og lapp da han var 2 år. Han var høyt og lavt, han ble faktisk utredet for ADHD (som han ikke hadde). I begynnelsen gikk det noen briller, de ble ikke ødelagt, men de forsvant alle veier. han la de ned ute, en gang må han ha hevet et par i en søppeldunk i byen også. Men etterhvert så har han blitt ganske så avhengig av de. For tilvenning valgte vi å gjøre det gradvis, og innførte brillebruk ved noen aktiviteter. Dersom vi skulle lese for han måtte han ha de på, dersom vi skulle kjøre tur , dersom vi skulle spise osv. Tilslutt var det bare ute han ikke fikk ha brillene, i frykt for å miste de, men etterhvert fikk han ha de der også. Det går nok greit skal du se :-) Nevøen min hadde kjempelyst på briller, for det hadde min sønn. Og endelig fikk han også (viste seg at han så veldig dårlig), og han gikk med de hele tiden fra dag 1.
Synn(d)e Skrevet 14. februar 2011 #4 Skrevet 14. februar 2011 Ja, det glemte jeg å skrive. Vår sønn brukte de også hele dagen fra dag 1, det var tydelig godt å se med de .
alvis Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 14. februar 2011 Tusen takk dere:) Jeg sa til ham etter kontrollen at hvis legen sier han må ha briller så skal han få velge et par han liker. Han sa at han ønsket seg røde briller og at superhelter har briller.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 14. februar 2011 #6 Skrevet 14. februar 2011 Så flott!! Da blir han en ekte superhelt! =) Lykke til
Gjest Sekretøsa Skrevet 14. februar 2011 #7 Skrevet 14. februar 2011 Nabogutten har briller. Først var han helt krakilsk når han fikk de på, og nektet. Men det viste seg at han hadde fått feil styrke, så når de oppdaget det og byttet, så gikk det kjempefint. Han har blitt mye roligere også, nå som han faktisk ser alt som skjer
Gjest vinterbrud Skrevet 14. februar 2011 #8 Skrevet 14. februar 2011 Hei,min jente på 7.5 år har brukt briller siden synsfeilen ble oppdaget på 4 års kontrollen. Hun er langsynt og har skjeve hornhinner.Å begynne med briller har vært en suksess her i huset.Brillene er det første hun spør etter om morgenen når hun våkner. Jenta mi er også en aktiv type som ikke sitter i ro så mye,men det har godt bra med brillene likevel. Ei utfordring er jo at brillene stadig må inn og strammes/repareres hos optikeren. Husk å få med forsikring på brillene dere kjøper,så dere får dekt reperasjoner av brillene. Og nav dekker ikke brillene hvis barnet "kun" er langsynt eller nærsynt. Riktig lykke til med brillene!
pocoyo Skrevet 14. februar 2011 #9 Skrevet 14. februar 2011 Vår gutt har hatt briller siden han var litt over 1 år. Tilvenningen var ingen problem. Han brukte de hele dagen fra dag 1. Men vår var jo noe yngre enn din ( og dessuten svært langsynt - han så ikke mye uten brillene). jeg vil anbefale brille som går godt rundt ørene slik at de ikke faller av. Vi har også benyttet fleksibel innfatning som er helt bøyelig og dermed ikke knekker hele tiden. Du må likevel regne med noen loddinger. Vi har også kjøpt svømmebriller med styrke. Kan anbefales på det sterkeste. Noen kommentarer har vår gutt fått både i barnehagen og på skolen (går i 2.klasse nå), så det er greit å prate litt om det på forhånd. Når barna er små har de lett for å ta etter brillene når de leker/sloss. Greit at dere allierer dere med barnahagepersonell og sørger for at det er nulltoleranse på slikt. Vår gutt så da ikke så godt og var helt hjelpeløs til noen gav ham brillene tilbake. I det store og det hele har det vært lite problemer med briller. Mange flere barn som har briller enn da jeg var liten. Jeg tror ungene aksepterer det lettere.
PrøvLykken Skrevet 14. februar 2011 #10 Skrevet 14. februar 2011 Vår fikk briller da hun var 3 år. Har gått med dem hele tiden fra starten, og det har gått så fint! Heldigvis begynte en annen i bhg med briller akkurat på likt! Tror nok det er mange barn som kommenterer at hun har briller. Ikke for å være slemme, men for å kontantere et fakta. Hun kan også være veldig aktiv. Brillene er ganske skeive, og har blitt rettet op mange ganger. Heldigvis kjøpte vi noen som tåler mye. Billige briller er nok ikke så lønnsomt... Vi kjøpte adidas-briller. Veldig lette og nette, og med gratis deler/reperasjoner! Lykke til med brille-prosjektet!
PrøvLykken Skrevet 14. februar 2011 #11 Skrevet 14. februar 2011 Tror forresten det er mange flere barn som bruker briller nå enn da vi var små. De er mye flinkere å oppdage dårlig syn tidlig!
Ranveig R Skrevet 14. februar 2011 #12 Skrevet 14. februar 2011 Guten vår var og 3 1/2 år då vi oppdaga at han har svært dårleg syn. Han er langsynt (+7,5 og +6,75), og sidan han hadde gått rundt med ulikt syn på augene så lenge hadde kroppen undertrykt det dårlegaste auget til det punktet at han i praksis var blind då vi dekka til det gode auget. Han fekk dei første brillene sine ved drøyt 3,5 år, og vi forventa at han skulle oppdaga med ein gong kor fantastisk det var, men det tok nokre veker. Til å begynne med så blei han enno meir klossete og forsiktig av seg (spesielt i trapper og ute/i terreng), og han ville helst ikkje bruke brillene. Augelegen forklarte det med at hjernen til guttungen haddre brukt 3,5 år på å prøve å tilpasse seg så han kunne fungere best mulig med det synet han hadde, og plutselig måtte hjernen omstille alle synsinntrykk totalt. Guttungen blei sliten og grinete av å gå med brillene, så vi måtte "tvinge" han ei stund kvar dag til å begynne med. Imidlertid gjekk det ikkje mange veker før han var "akklimatisert" og absolutt avhengig av brillene. På neste kontroll hos augelegen (på 4-årsdagen) vart det konstatert at han framleis såg utruleg dårleg på det dårlegaste auget, og vi måtte begynne med lapp på det gode auget for å tvinge han til å bruke det dårlege så ikkje synet skulle gå tapt permanent. Om det er "tilleggsproblem" (stor forskjell på synet på venstre i forhold til høgre auget), svært skeive hornhinner, skjeling eller annan sjukdom, vil NAV dekke det meste av brillene (vi får dekka glasa + 400,- av innfatninga). Dei første brillene til guten vår var av den typen som går ned rundt øyrene, men dei måtte vi bytte ut etter ca 1 mnd fordi dei var for små. Optikeren hadde vurdert størrelsen feil, då akkurat den typen passa for ca 2-4 år. Dei hadde ikkje andre innfatningar med "snurr rundt øyrene", men vanlege briller har fungert kjempefint! Om brillene er ordentleg tilpassa detter dei ikkje av sjølv om barnet hoppar og dansar og stuper kråke. Vi har ikkje hatt problem med erting, at brillene forsvinner eller blir øydelagde. Det har sjølvsagt skjedd at dei har blitt bøyd og vi har vore ein del turar innom Brilleland for å få retta dei opp igjen og for å få nye neseputar. Men dette er småting, og det er gratis service for barnebriller. I løpet av snart to år har vi kjøpt innfatning to gongar (utanom den første som var for liten), og i tillegg bytta glas ein gong. Lykke til med briller hos guten din, det var forresten kjempemoro for oss å sjå forskjellen på guten vår før han fekk briller og 1/2 år etter... Etter kunne han plutseleg gå i trapper utan å holde seg fast, han lærte å hoppe skikkeleg, å springe og han begynte å like å klatre på steinar og i utmarka, noko han *aldri* hadde likt før )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå