Gå til innhold

hvorfor får jeg aldri til å bake brød??!

Anbefalte innlegg

De ser fin ut, men når man skjærer i de, er de enten

- for lite stekt

- smuldrer fra hverandre

- hull igjennom brødet

...

Dere vil nok da si at jeg må kna mer, men hvor lenge skal man det? Syns jeg knar og knar! Har brukt ulike oppskrifter, men blir omtrent aldri perfekt!

Noen som har tips/ en god og feilfri oppskrift å dele med meg? Steg for steg.. Og ikke "en dæsj"...

Vil bli flink!!! også er det jo så mye billigere med hjembakte brød enn 30 kr pr stk fra butikk!

Fortsetter under...

Om det smuldrer så er et for lite væske i deigen.

Har du prøvd å lage foccaica brød? Det er en sikker vinner, prøv det en gang, også kan du improvisere litt utifra den oppskriften.

Gjest Filifjonka

For lite stekt: Pass på tida, stek dem heller litt for lenge. Når de er ferdig stekt kan du ta dem ut av formen og banke på dem på undersiden, de skal ha en hul klang. Hvis de blir for mørke oppå kan du legge et bakepapir over dem på slutten av steketida.

Smuldrer: For lite væske i deigen. Et tips er å ta alt det grove og la det svelle litt i varm deigvæske før du blander inn siktet hvetemel.

Hull gjennom brødet: Ujevn heving. Kna mer! Brøddeig bør eltes i minst 8-10 minutter. Ja, det er lenge! Du kan også elte, heve, elte en gang til og heve igjen før du baker ut.

Her er en fin blogg med gode tips:

http://nuftenoft.wordpress.com/2007/10/21/209/

Da jeg ikke hadde kjøkkenmaskin så elta jeg deig aldri. Bare rørte den sammen og helte den over i former etter heving - funka veldig bra det, altså!

:) Men hvis du vil prøve noe nytt uten elting så er kanskje no-knead-bread noe for deg!?

http://matpaabordet.blogspot.com/search/label/no-knead%20bread

Jeg hadde akkurat samme problemet som deg, men fant ut at hvis man blander tørt i vått og ALDRI vått i tørt så har man myyyye mer kontroll. Mål opp f.eks 5 dl varm veske, (vann funker supert, bruker bare melk hvis det skal være ekstra godt..) sukker, salt og olje, og ha mel oppi så det dekker vesken, men ikke mer. Ha så en pose tørrgjær over. Bruker du ferskgjær skal den løses i vesken. Rør inn melet, skal bli som vaffelrøre omtrent, du vil se at det begynner å boble når du har fått vekk alle klumpene. Fortsett så å ha i mel litt og litt til deigen slipper bollen og hendene, men ikke mer enn det. Med denne metoden vil du rask finne ut hvor mye mel som skal til for at du kan plukke opp deigen med hendene og faktisk komme ut av bakingen med rene hender. Jeg pleier å kna med litt mel på bordet, og har litt mer mel på bordet, aldri på deigen, hvis den begynner å klisse. Skal være myk og smidig og lett å jobbe med. Kna i 5 min, la den heve 1 time og bak ut til brød eller rundstykker.. la dem heve 1 time-90 min og stek på 180-200 til de er gyldne og fine.. :)

Annonse

Jeg har tenkt at jeg trnger da ikke salt og sukker i brødet og unnlatt å ha det oppi men da det elendig resultat. Mamma, som har bakt i flere år, sa at det må være både salt og sukker i brødet for at det skal heve ordentlig. Og hun anbefalte kjøkkenmaskin for å elte brødet med. Gir best resultat. :)

Jeg vet ikke hva det kan være du gjør "feil", men jeg gjør ihvertfall sånn:

Måler 12 dl væske. Den består av mest vann,. pluss litt melk/kefir el.lign. (ca 20 % meieriprodukt, resten vann).

Varmer dette til lunken temperatur sammen med en god dæsj olivenolje og litt salt og litt sukker eller akasiehonning.

Hiver alt oppi en stor bakebolle og smuldrer en pakke gjør oppi, og rører til det løser seg opp.

Heller så oppi i god porsjon fin hvetemel, sammen med noen grovere greier, for eksempel sammalt hvete eller rug, havregryn (ganske mye, for det er godt), solsikkekjerner, valnøtter, linfrø eller hva det nå er du oliker. Rører sammen så det blir en ganske klissete og tykk grøt. Fyller på med mer fint mel og kanskje litt mer av det grove til det blir en løs og klissete seig. Knar den ikke, det er den litt for ekkel til, bare rører så lenge jeg orker (det er ikke alltid så veldig lenge).

Strør over fint hvetemel og setter til heving i en times tid.

Tar så masse hvetemel på benken, deler deigen i tre, og knar mens jeg blander i litt mer mel, så den blir håndterlig. Da er den veldig myk, men klisser ikke så mye lenger.

Lar dem heve i ca en time til. legger dem i tre smurte former.

Setter dem i ovnen på 200 grader i ca en time, evt et par minutter mer. De kan bli litt mye stekt på toppen, så detter ca. 45-50 minutter kan man dekke brødene med aluminiumsfolie, evt. flytte dem fra midten til nederst i ovenen.

Dette har blitt perfekte brød hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...