Gå til innhold

Vil jeg bli tatt på alvor hos legen?

Anbefalte innlegg

Saken er sånn, at jeg har prøvd å bli gravid siden oktober (slutta på cerazette da) Fikk igjen menstruasjonen med en gang, og har hatt jevn syklus.... Likevel blir jeg ikke gravid, selv om jeg har samleie på "rett tid" altså før, under og etter antatt eggløsning...

Vet dette høres utålmodig ut, men føler at jeg ikke har EL!

Har ingen tegn på det... Verken slim, eller smerter, og har heller ikke opplevd "kjemisk graviditet"

Er det noen sjanse for at legen vil "sjekke meg"? (vet at man liksom skal prøve ett år først, før man søker hjelp)

Evt. dersom legen går med på det, hva kan jeg vente meg?

Fortsetter under...

Det går jo an å forhøre seg hos legen, men erfaring tilsier at ting forandrer seg underveis og det er nok derfor de setter 1 år som prøvetid uten resultat.

Jeg fant for eksempel ut etterhvert at eggløsningen kom noen dager tidligere enn midtimellom. Dermed var problemet løst. Legen hadde ikke kommet til å oppdage dette, det måtte jeg selv finne ut.

Forsøk eltester først. Får du ikke noe utslag på de har du jo grunn til å gå til legen og få sjekket ut.

Annonse

Slik jeg har skjønt, så kommer menstruasjonen 14 dager, etter eggløsning (uansett sykluslengde)?

.... Og ang. el-tester, så skal streken være like sterk (eller sterkere) enn "kontrollstreken"?

Er helt grønn....

Jeg har en lege som sier det meste som det er , uten omsvøp.

Hun sa til meg at så lenge man var ung ville hun ikke starte noen utredning før det hadde gått et år, men når det gjaldt meg som var eldre (over 35 og barnløs) ville hun ha startet ettrer bare 3-4 mnd ettersom jeg ikke hadde så mye tid på meg. Spessielt om jeg skulle rekke å få flere barn ville det værre viktig å få avklart ting tidligere. Hun oppfordret meg derfor til å lyve om hvor lenge vi hadde forsøkt om det kom til det punktet. Det var nødvendig for at hun kunne henvise videre.

For meg ble det ikke nødvendig da jeg ble raskt gravid, men dette var oppfordringen fra henne da jeg snakket med henne.

Det samme gjaldt for øvrig utredning hvis man mistet flere ganger. Om man var i tvil om man hadde hat en litt sen eller kraftig mens kunne man kalle det en SA slik at man fikk de 3 abortene som krevdes for å få utredning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...