Gå til innhold

Søvnkuren funker!:)

Anbefalte innlegg

Har så lyst til å dele min erfaring med dere for å eventuelt hjelpe andre i samme situasjon! Dette kommer til å bli et langt innlegg så dere som har baby over 6 måneder som sliter med å legge de på kvelden, med hyppige oppvåkninger på natta eller våkner grytidlig om morran, kan fortsette å lese:)

Jeg har ei jente på 9 måneder. Hele livet har hun sovet skikkelig dårlig! Jeg har liksom bare venta på at det skulle gå over, men det har det ikke gjort. Hun har sovet veldig lite både på dagtid og på natta. Dette har vært et stort problem for oss, og jeg kan si at vi har prøvd ALT!

Uansett, for et par uker siden var vi på kontroll hos helsesøster, og jeg tok igjen opp temaet søvn. Vi snakka litt frem og tilbake, men kom egentlig ingen vei. Noen dager senere fikk jeg en tekstmelding av henne hvor det stod at de hadde en bok som het "Sove hele natten" som jeg kunne få låne. "Supert", tenkte jeg.

Dagen etter stakk samboeren innom for å hente boken, og samme dag begynte jeg å lese. Alt stod veldig godt forklart så det var ikke vanskelig å finne frem til sidene som passet nettopp for oss.

Denne søvnkuren kunne vise til svært gode resultater, og boken er skrevet av en helsesøster så jeg følte meg veldig trygg på at det jeg gjorde var riktig.

1: Få jenta til å sovne av seg selv uten skrik og hyl.

Vi la henne som vi pleide, men vi valgte ut en setning som vi sa før vi gikk ut av rommet og som vi også skulle si når vi skulle gå inn igjen. (forklarer bedre litt lenger ned) Setning vår var "Nå er det natta, vennen min"

Selvfølgelig ble det ramaskrik når vi gikk ut, men vi holdt oss til planen og gikk ikke inn igjen før det hadde gått 5 min. Vi la henne ned, sa setningen, putta i smokk, og pakka godt rundt henne før vi gikk ut igjen. Minst mulig kroppskontakt, og alt skulle foregå innen 30 sekunder.

Neste gang la vi til 1 minutt, så vi gikk inn etter 6 minutt og gjorde akkurat det samme. Etter en halvtime sovnet hun. Ble veldig overrasket for jeg var helt sikker på at det ville ta en time, minst.

Neste kveld gjorde vi akkurat det samme, og da sovnet hun etter 10 minutt!

Den tredje natten var jeg veldig spent..... hun sovna uten en lyd!

Både jeg og samboeren var i ekstase. Vi kunne nesten ikke tro våre egne ører. Helt fantastisk! Jeg er så glad vi gjennomførte dette. Det hender vi må gå opp igjen en gang i blant, men det er ikke på langt nær som det var. Som regel er det gjort på en helg, men kan ta opptil en uke.

2: Få lille pus til å sove hele natten uten å våkne. Av en eller annen grunn begynte hun automatisk med dette når vi hadde fått leggingen i orden. Tror kanskje hun skjønte (i underbevisstheten) at det ikke var noen vits å våkna på natta for hun ville ikke få noen service uansett. Hun ligger på eget rom, og har gjort det siden hun var 6 mnd. Her en morra våkna hun 04.15, men da bare gikk jeg inn og gjentok samme prosedyren som ved legging, og etterhvert sovnet hun i sin egen seng, uten skrik og skrål!

3: Få snuppa til å sove lenger på morran. Det har vært helt vanlig at morran har begynt 04.40 til vår store fortvilelse. Har ikke vært sjans til å få henne å sovne igjen. Dette har også gått seg veldig til p.g.a. søvnkuren (vil jeg tro) så nå blir natta lengre og lengre, men HVIS det ikke skulle gå seg til så er rådet i boka å sette på vekkerklokke ca 5 min etter barnet bruker å våkne, gå inn og stå opp med barnet. Våkner barnet før klokka så ikke gå inn før den ringer. Nesten natt skyver du klokkeslettet 5 min lengre og slik holder du på til du har fått et overkommelig tidspunkt. F eks mellom halv 6 og 6. Litt ettersom når barnet legger seg. Da vil barnet etterhvert skjønne at det ikke får noen oppmerksomhet før klokka ringer.

Jeg håper dette kan være til hjelp for noen, og håper på tilbakemeldinger hvis dere prøver.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142904628-s%C3%B8vnkuren-funker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel det som kalles skrikekuren og vil absolutt ikke anbefale det.

Finnes en metode som heter No cry sleep solution som er mye bedre metode om en har behov for det.

Om dere har et barn som har slitt med søvnen fra fødsel av, har dere sjekka barnet for KISS? Har dere prøvd samsoving? Dette er to veldig vanlige løsninger på søvnproblemer som langt fra alle har hørt om. Så små barn kan gnaske enkelt ha vondt, og vil dermed slite med søvnen. Når de gråter så gjør de det av en grunn, de har et behov de må få dekt. Ved å ikke lytte til det behovet, så sovner barnet enten av utmattelse eller fordi det opplever å ikke få dekt sitt behov og gir opp.

Noen barn har stort behov for kroppskontakt. Samsvoing er da en veldig god løsning på søvnproblemer. Gi barnet nærhet og trygghet så sover de veldig mye bedre!

Trodde ikke de anbefalte sånne kurer lenger. Synes det høres grusomt ut å la babyen skrike i en halv time (hvis jeg ikke misforsto?). Samtidig merket vi fort at vår baby ofte måtte skrike noen minutter før han sovnet. Dette var gjerne hvis han allerede var litt overstimulert. Da hjalp det ikke med byssing og bæring.

Forskjellen var at vi ikke forlot han, men gikk inn og ut konstant til han sovnet. På den måten visste han at vi var der, men samtidig fikk han lite ut av å skrike. Dette gjorde vi fra han var veldig liten (to-tre mnd) og han ble veldig fort grei å legge. Har ALLTID tatt han opp hvis vi mistenkte at han hadde vondt eller var redd, men det regner jeg med de fleste gjør.

Har veldig stor tro på denne metoden, siden vi har en veldig "krevende" baby men det likevel funket på han. Legging og soving er omtrent det eneste som er lett med han ;)

• 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Annonse

vi brukte denne på vår første da han ofte våknet for mat opp til 5 ganger pr natt da han var 6 mnd,og darkk da 1 liter om natta og det er anbefalt og ikke drikke mer en 1 liter i døgnet så vi brukte denne metoden,funket supert såv runt etter 3 natt og har gjort det siden 4 år siden nå.

Blir rett og slett forbanna på de som sier at dette er en dålig løsning,da har du ikke opplevd på kroppen hvordan det er og være trøtt og fortvila,og barnet tar ikke skade av og skrike 5 min vi tilbydde vann og smokk hver gang vi gikk inn,vi hadde han forresten på samme rom som oss siden vi bygde hus da og hadde bare 1 rom,så jeg lå jo ved siden av han,om man syntes det er ille så må dere være litt for overbeskyttenede,tar dere opp barna bare de knyster? Årh noen er bare så perfekte (tror de) at jeg vil spy.Tror ikke dere vet hva dere snakker om en gang.

Når man ser en sånn forandring på 3 dager/kort tid,og man får mer opplagte foreldre og barn så kan jeg ikke skjønne hva som er så forfredelig,alle tjener på det.

Stakkars de som har kolikk,de må jo tro at dette er livet og skrike.

Og om man ikke tar det lidlig så kan man ha det gående,jeg har ei på 2 som enda ikke sover om natta,og da skal jeg si deg at foreldrene har faen ikke tidsperspektiv lenger heller,for man er så trøtt av å bli vekket 15 ganger pr natt aldri få en hel natts søvnat man nesten ikke vet hvemog hvor man er,så hold kjeft sier jeg bare,men man ser jo at de lærer på 3 dager,så det er klart det er en uvane som de trenger hjelp til og vende,ellers er det veldig rart at dette funke så bra.

• 5 uker senere...

Jeg er helt enig! Jeg blir også forbanna på de som gir dårlig samvittighet til fortvilte foreldre ved å hevde at "skrikekuren" er så skadelig.

Sånne tøybleie-bæresele-samsoving foreldre spyr jeg av.

Det finnes all mulig forskning. Men kan jo finne forskning som bekrefter det man mener, helt enkelt. Erfaringen gjennom mange tiår er jo at barn ikke tar skade av å skrike litt. Å gå inn hvert 5 minutt, tilby vann, gjøre babyen oppmerksom på at man er der, men at det faktisk er sovetid, er faktisk en mild metode. Og JA- det funker jo!

Samsoving er en ekstremt dårlig løsning for de aller fleste. I praksis må man da legge seg klokka 19 sammen med ungen, og vente til han/hun har sovnet før man kan få lov til å ha littegrann voksentid. Og hva hvis ungen våkner og du ikke er der- da får de vel panikk?

Til HI: Kjempebra at dere har fått det til å funke, helt topp!

Jeg tar to barn på 6 og 2 år og begge har måttet skrike litt for å finne en god søvnrutine. Begge er helt trygge og normale barn i dag.

• 4 måneder senere...

Har selv brukt en mild form for "skrikekur", som jeg rådførte meg med sovekarin om. Det var å legge barnet i sengen, bruke tid på å roe hvis hun begynte å grine/sutre(ikke ta opp av sengen), roet i max 10 min og gikk ut. Tok tiden og ventet i 2 min- så inn å roe men være bestemt- ut igjen og vente i 4 min, slik fortsetter intervallene opptil 10 min.... Har faktisk aldri gått så lang tid som til 10 min med skriking, hvis det hadde skjedd skulle jeg begynt på nytt igjen med 2 min osv. Vesla her hadde kiss i 5 mnd før vi fant det ut, så hun visste rett og slett ikke hvordan hun skulle finne søvnen. Vi hadde da bysset,bært og synget i flere timer for å få den stakkars lille til å sovne. Hun fikk mye behandling å ble selvfølgelig bedre, men hadde aldri lært å finne søvnen på egen hånd. Hun trenger å gråte litt for å finne søvnen, mange barn som gjør det uavhengig av skrikekur eller ikke. Vi bare kortet det fra 3-4 timer med skrik til max 10 min..

Her ble i hvertfall det redningen og jeg rådførte meg med sovekarin før jeg satte i gang med noen skrikekur. Skulle selvfølgelig ikke benytte meg av skrikekuren hvis barnet var sykt, redd, eller om det var tenner på gang.

Hun var 8 mnd da vi begynte å lære henne å finne søvnen selv og det tok bare 3 kvelder med maks 20 min med fram og tilbake så satt sovinga ;) Uansett bedre med 5 min med skriking enn 3-4 timer med tull og en overtrøtt unge. Hadde jeg trodd på noen som helst måte at det var farlig eller skadelig på noen måte, hadde jeg ALDRI gjort det.

• 2 uker senere...

Føler alle barn er forskjellig og alle foreldre gjør det som er best for sine små. Ikke kritiser det som er bra for noen. å skrike seg i søvn er ikke bokstavelig. Klart det er et problem når man må ty til den såkalte skrikekuren men hva er best av at foreldre tar styringen eller at barna gjør det ? . Her har vi et problem som man må gjøre noe med og barna er ikke tjent med foreldre som er trøtt og uopplagt , sur og lei om dagen fordi de sover dårlig. !!

• 3 uker senere...

Og den er jo ganske forferdelig! Man har valgt å bli mamma og da skal man passe på de små så lenge som mulig. Det er heelt forkastelig at noen vil bruke skrikekurer på babyer som bare er 6 mnd. Bare for at foreldre skal få slappe av om kvelden. Seriøst, To voksne lar en liten baby ligge å grine seg i søvn fordi de er slitne og den lille stakkars babyen føler seg utrygg og 5 min føles sikkert lenge. Ingen respons fra mor og far. Blir utrolig oppgitt over to som klager over en liten baby, den lille klarer ikke å si, snakke, vondt i magen, ørebet, redd. Hva som helst..... Håper ikke det er flere som tar i bruk den metoden. Jeg mener at er man voksen så klarer man vel å bli litt sliten , tenk på hvor sliten og redd den lille føler seg...

Ferber- metoden burde forlengst være avvist som noe fundamentalt feil. å fortelle nybakte foreldre at de skal sitte med hendene i fanget mens barnet gråter alene på soverommet, det er for meg ubegripelig. Begrepet søvnproblem blir etter min mening brukt riv ruskende galt. Det er ikke et problem når babyen på 6 månder ikke kan sovne alene. Heller ikke når hun trenger melk eller trøst om natten. Det er helt normalt. For et spedbarn er det naturlig å sove nært mamma eller pappa, og det er nødvendig å få melk om natten i mange måneder.

LES OG LæR, stor kritikk mot gråtekurer!!

http://m.db.no/2012/...20440289/?www=1

• 1 år senere...

Dette er gammelt logg men valgte å svare likevel, jeg har 2 jenter, en på 6 år og en på 6mnder. Vi samsov til yngste mann kommet ut. Hun eldste sliter fortsatt å finne roen selvom hun sovner selv men da brukte hun 1 timer minst hver kveld. Som sagt jeg liker heller ikke skrikerkur, så nå som jeg sleit med hun eldste i 6 år for at hun skal klare sove selv i og med at hun må har langt tid for å sovne, nå med yngste jeg bestemte fortsatt med samsoving men jeg må gjøre noe med å få hun finne roen å sovne selv, jeg har gjort det slik la henne skrike litt men jeg er fortsatt i rommet med henne, gikk ikke ut før hun har sovnet! Og om hun våkne om natten så bruker jeg hysj hysj og tilby vann for roe henne få hun til å sove fortsatt! Du må finne en måte som du selv syns er best for dine egne barn, ingen er like!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...