Celeste85 Skrevet 13. februar 2011 #1 Skrevet 13. februar 2011 Har så lyst til å dele min erfaring med dere for å eventuelt hjelpe andre i samme situasjon! Dette kommer til å bli et langt innlegg så dere som har baby over 6 måneder som sliter med å legge de på kvelden, med hyppige oppvåkninger på natta eller våkner grytidlig om morran, kan fortsette å lese:) Jeg har ei jente på 9 måneder. Hele livet har hun sovet skikkelig dårlig! Jeg har liksom bare venta på at det skulle gå over, men det har det ikke gjort. Hun har sovet veldig lite både på dagtid og på natta. Dette har vært et stort problem for oss, og jeg kan si at vi har prøvd ALT! Uansett, for et par uker siden var vi på kontroll hos helsesøster, og jeg tok igjen opp temaet søvn. Vi snakka litt frem og tilbake, men kom egentlig ingen vei. Noen dager senere fikk jeg en tekstmelding av henne hvor det stod at de hadde en bok som het "Sove hele natten" som jeg kunne få låne. "Supert", tenkte jeg. Dagen etter stakk samboeren innom for å hente boken, og samme dag begynte jeg å lese. Alt stod veldig godt forklart så det var ikke vanskelig å finne frem til sidene som passet nettopp for oss. Denne søvnkuren kunne vise til svært gode resultater, og boken er skrevet av en helsesøster så jeg følte meg veldig trygg på at det jeg gjorde var riktig. 1: Få jenta til å sovne av seg selv uten skrik og hyl. Vi la henne som vi pleide, men vi valgte ut en setning som vi sa før vi gikk ut av rommet og som vi også skulle si når vi skulle gå inn igjen. (forklarer bedre litt lenger ned) Setning vår var "Nå er det natta, vennen min" Selvfølgelig ble det ramaskrik når vi gikk ut, men vi holdt oss til planen og gikk ikke inn igjen før det hadde gått 5 min. Vi la henne ned, sa setningen, putta i smokk, og pakka godt rundt henne før vi gikk ut igjen. Minst mulig kroppskontakt, og alt skulle foregå innen 30 sekunder. Neste gang la vi til 1 minutt, så vi gikk inn etter 6 minutt og gjorde akkurat det samme. Etter en halvtime sovnet hun. Ble veldig overrasket for jeg var helt sikker på at det ville ta en time, minst. Neste kveld gjorde vi akkurat det samme, og da sovnet hun etter 10 minutt! Den tredje natten var jeg veldig spent..... hun sovna uten en lyd! Både jeg og samboeren var i ekstase. Vi kunne nesten ikke tro våre egne ører. Helt fantastisk! Jeg er så glad vi gjennomførte dette. Det hender vi må gå opp igjen en gang i blant, men det er ikke på langt nær som det var. Som regel er det gjort på en helg, men kan ta opptil en uke. 2: Få lille pus til å sove hele natten uten å våkne. Av en eller annen grunn begynte hun automatisk med dette når vi hadde fått leggingen i orden. Tror kanskje hun skjønte (i underbevisstheten) at det ikke var noen vits å våkna på natta for hun ville ikke få noen service uansett. Hun ligger på eget rom, og har gjort det siden hun var 6 mnd. Her en morra våkna hun 04.15, men da bare gikk jeg inn og gjentok samme prosedyren som ved legging, og etterhvert sovnet hun i sin egen seng, uten skrik og skrål! 3: Få snuppa til å sove lenger på morran. Det har vært helt vanlig at morran har begynt 04.40 til vår store fortvilelse. Har ikke vært sjans til å få henne å sovne igjen. Dette har også gått seg veldig til p.g.a. søvnkuren (vil jeg tro) så nå blir natta lengre og lengre, men HVIS det ikke skulle gå seg til så er rådet i boka å sette på vekkerklokke ca 5 min etter barnet bruker å våkne, gå inn og stå opp med barnet. Våkner barnet før klokka så ikke gå inn før den ringer. Nesten natt skyver du klokkeslettet 5 min lengre og slik holder du på til du har fått et overkommelig tidspunkt. F eks mellom halv 6 og 6. Litt ettersom når barnet legger seg. Da vil barnet etterhvert skjønne at det ikke får noen oppmerksomhet før klokka ringer. Jeg håper dette kan være til hjelp for noen, og håper på tilbakemeldinger hvis dere prøver. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå