Celeste85 Skrevet 13. februar 2011 #1 Skrevet 13. februar 2011 Har så lyst til å dele min erfaring med dere for å eventuelt hjelpe andre i samme situasjon! Dette kommer til å bli et langt innlegg så dere som har baby over 6 måneder som sliter med å legge de på kvelden, med hyppige oppvåkninger på natta eller våkner grytidlig om morran, kan fortsette å lese:) Jeg har ei jente på 9 måneder. Hele livet har hun sovet skikkelig dårlig! Jeg har liksom bare venta på at det skulle gå over, men det har det ikke gjort. Hun har sovet veldig lite både på dagtid og på natta. Dette har vært et stort problem for oss, og jeg kan si at vi har prøvd ALT! Uansett, for et par uker siden var vi på kontroll hos helsesøster, og jeg tok igjen opp temaet søvn. Vi snakka litt frem og tilbake, men kom egentlig ingen vei. Noen dager senere fikk jeg en tekstmelding av henne hvor det stod at de hadde en bok som het "Sove hele natten" som jeg kunne få låne. "Supert", tenkte jeg. Dagen etter stakk samboeren innom for å hente boken, og samme dag begynte jeg å lese. Alt stod veldig godt forklart så det var ikke vanskelig å finne frem til sidene som passet nettopp for oss. Denne søvnkuren kunne vise til svært gode resultater, og boken er skrevet av en helsesøster så jeg følte meg veldig trygg på at det jeg gjorde var riktig. 1: Få jenta til å sovne av seg selv uten skrik og hyl. Vi la henne som vi pleide, men vi valgte ut en setning som vi sa før vi gikk ut av rommet og som vi også skulle si når vi skulle gå inn igjen. (forklarer bedre litt lenger ned) Setning vår var "Nå er det natta, vennen min" Selvfølgelig ble det ramaskrik når vi gikk ut, men vi holdt oss til planen og gikk ikke inn igjen før det hadde gått 5 min. Vi la henne ned, sa setningen, putta i smokk, og pakka godt rundt henne før vi gikk ut igjen. Minst mulig kroppskontakt, og alt skulle foregå innen 30 sekunder. Neste gang la vi til 1 minutt, så vi gikk inn etter 6 minutt og gjorde akkurat det samme. Etter en halvtime sovnet hun. Ble veldig overrasket for jeg var helt sikker på at det ville ta en time, minst. Neste kveld gjorde vi akkurat det samme, og da sovnet hun etter 10 minutt! Den tredje natten var jeg veldig spent..... hun sovna uten en lyd! Både jeg og samboeren var i ekstase. Vi kunne nesten ikke tro våre egne ører. Helt fantastisk! Jeg er så glad vi gjennomførte dette. Det hender vi må gå opp igjen en gang i blant, men det er ikke på langt nær som det var. Som regel er det gjort på en helg, men kan ta opptil en uke. 2: Få lille pus til å sove hele natten uten å våkne. Av en eller annen grunn begynte hun automatisk med dette når vi hadde fått leggingen i orden. Tror kanskje hun skjønte (i underbevisstheten) at det ikke var noen vits å våkna på natta for hun ville ikke få noen service uansett. Hun ligger på eget rom, og har gjort det siden hun var 6 mnd. Her en morra våkna hun 04.15, men da bare gikk jeg inn og gjentok samme prosedyren som ved legging, og etterhvert sovnet hun i sin egen seng, uten skrik og skrål! 3: Få snuppa til å sove lenger på morran. Det har vært helt vanlig at morran har begynt 04.40 til vår store fortvilelse. Har ikke vært sjans til å få henne å sovne igjen. Dette har også gått seg veldig til p.g.a. søvnkuren (vil jeg tro) så nå blir natta lengre og lengre, men HVIS det ikke skulle gå seg til så er rådet i boka å sette på vekkerklokke ca 5 min etter barnet bruker å våkne, gå inn og stå opp med barnet. Våkner barnet før klokka så ikke gå inn før den ringer. Nesten natt skyver du klokkeslettet 5 min lengre og slik holder du på til du har fått et overkommelig tidspunkt. F eks mellom halv 6 og 6. Litt ettersom når barnet legger seg. Da vil barnet etterhvert skjønne at det ikke får noen oppmerksomhet før klokka ringer. Jeg håper dette kan være til hjelp for noen, og håper på tilbakemeldinger hvis dere prøver. Lykke til:)
Mamma's Magic Skrevet 13. februar 2011 #2 Skrevet 13. februar 2011 Så flott for dere! Vi har prøvd noe lignende med vår jente på 6,5 mnd, men vi går ikke ut av rommet når hun gråter. I begynnelsen gråt hun i 2 timer, nå er det enten 10 minutter eller ingenting. Så det er nydelig! Tror bare man må gjøre det sånn, selv om ingen mor liker å høre barnet sitt gråte. De trenger å forstå at når de først har blitt lagt, så er det ikke ut av rommet før neste morgen, ferdig med det. Hos oss er resultatet at hun sovner mye fortere, har bedre søvn, er lettere å legge på dagtid og er generelt i mye bedre humør. Så jeg er kjempeglad for at vi torte å prøve denne metoden. Ha en fin og stille kveld og natt:)
juniknøtt Skrevet 13. februar 2011 #3 Skrevet 13. februar 2011 Må være veldig deilig å finne noe som virker! Vi har en jente som er 8 mnd og som vi ikke får til å sovne av seg selv i senga ennå. det begynner å bli ganske slitsomt etterhvert. Hvem er det som har skrevet boka?
Karma! Skrevet 13. februar 2011 #4 Skrevet 13. februar 2011 så bra! Det lønner seg å være konsekvent og å få i gang en rutine :-) Mange barn når en milepel ved 9mnd alder å begynner å sove bedre da :-)
mammaløve Skrevet 14. februar 2011 #5 Skrevet 14. februar 2011 Det var fint å lese et slikt positivt innlegg om noe som virker Jeg tror jeg må få tak i den boka for å ta en titt. Nå har vi akkurat samme problem som dere, med mange oppvåkninger på natta, og natta er gjerne over når klokka er 3 eller 4. Dvs, vi slår ikke på lys eller står opp før tidligst klokka 6, så det blir som oftest et par lange timer uten søvn, med hyling og skriking før den tid. Vi har prøvd det samme ved legging, og småen sovner nå stort sett helt av seg selv innen rimelig kort tid. Men for oss ga det desverre ikke effekt i forhold til nattoppvåkningene. Kanskje det står noen flere tips i forhold til dette i boka? Gleder meg til å ta en titt!
Celeste85 Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 14. februar 2011 Jenta vår får masse kjærlighet, og er en blid og fornøyd baby, men jeg tror det er lurt at hun begynner å lære seg at hun ikke alltid kan få viljen sin. Dette står det om i boken også. Oftest er det de barna som er tryggest som protesterer mest:) Boka er skrevet av Nina Misvær og Birte Svatun. Tittelen er som nevnt ovenfor "Sove hele natten".
*LillaMeg* Skrevet 14. februar 2011 #7 Skrevet 14. februar 2011 Vi gjorde det samme og det funket her og.. Holdt vel på en liten uke, og nå sovner han av seg selv. Jeg var ikke for å la han skrike, men syns ikke 5mier så ille, og man er jo i nærheten hele tiden.
Gjest Skrevet 14. februar 2011 #8 Skrevet 14. februar 2011 Vi har brukt samme metode. Fungerte veldig bra hos oss og I starten var jeg nok litt rask med å ta han opp av sengen når han gråt men etterhvert så klarte jeg å opprettholde disse minuttgrensene, og da funket det veldig fint. Hørte veldig forskjell på gråten. Jeg har en tass som gjerne pressegriner når han er irritert over noe. Om han er lei seg eller har vondt kommer denne gjentagende æææu æææu æææu lyden. Fiint å se at flere har god effekt av denne metoden
Skedsmo(r) Skrevet 14. februar 2011 #9 Skrevet 14. februar 2011 Barnet vårt er 6 mnd. og vi gir henne flaske med melk i senga og hun sovner med en gang. Vi har ikke prøvd enda å legge henne uten flaske, så vet ikke om hun kan finne roen selv og sovne av seg selv. Vi syns det er litt kos med den flasken på kvelden, det blir en liten kvalitets tid for oss begge. En tid til å roe barnet ned før det er natta. Hun våkner alltid en gang pr natt, alt i fra kl 24- 02, da virker hun lys våken mange ganger, da får hun også melk og sovner med en gang. Jeg tenker noen ganger på at vi gjør oss en bjørnetjeneste med å gi henne melk for at hun skal sovne, kanskje vi burde avvenne henne med dette nå. gi henne melken i stuen o.l. før hun legges i senga. og når hun våkner på nettene så skal vi bare putte inn smokken og si det er natta og gå ut igjen... hmmm... det har vi prøvd på nettene og da kan vi holde på leeenge, det har ikke jeg tålmodighet til. Og den flasken på kvelden er veldig kos .... hva syns dere jeg vi skal gjøre? noen med lignende erfaringer?
Lykkelig med Maiken Skrevet 14. februar 2011 #10 Skrevet 14. februar 2011 Vi begynte åsså med å gi flasken på sengen etter at jeg sluttet å amme sånn for å få ekstra innput av mat og som regel sovne ho lett da. Pia våres er 9 mnd og for ca 1 mnd sia begynte jeg å gi flaske på fanget enten i stua eller på soverommet å syns det va skikkelig kos sia ho e veldi aktiv å ellers ikke klare å sitte i ro på fanget:-) Å utrulig nok la ho seg like lett med det:-) Men for oss er det også viktig å få roa ho ned før vi legg ho når ho lett kan bli oppgira å ennå verre hvis ho blir veldi trøtt...:-)
Celeste85 Skrevet 16. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 16. februar 2011 Det er godt å høre at flere har så god effekt av kuren:) Dette har nærmest forandret livet vårt, og jeg er SÅ glad for at vi turte å prøve!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå