Anonym bruker Skrevet 13. februar 2011 #1 Skrevet 13. februar 2011 er det noen flere som har erfaring med barn som til stadighet kaster opp uten å virke syke verken før eller etterpå? I perioder kan det være så ofte som 1-3 ganger i uka, mens i andre perioder kan det gå ukesvis uten oppkast. Det skjer nesten bestandig etter at hun har lagt seg for kvelden og sovet 2-4 timer. Da våkner hun og begynner å gråte og så kommer det opp. Jeg har lenge trodd at hun kastet opp av å gråte, men nå som hun er blitt større (3 år) så forstår jeg etterhvert at det er nok heller omvendt, hun våkner og gråter fordi hun kjenner at hun må kaste opp. I tillegg så kaster hun bestandig opp hvis hun hoster en del. Dette er utrolig slitsomt for både barnet og for meg. Jeg er 100% sikker på at hun ikke har omgangssyke så ofte og hun virker heller ikke syk når dette skjer. Sovner alltid greit etterpå og er frisk og med normal apetitt neste morgen. Jeg har prøvd å spørre både lege og helsestasjon om dette flere ganger, men jeg føler ikke at de forstår helt hvordan det er. Det virker som de tror at det enten skjer fordi hun ligger og griner og har raserianfall til hun kaster opp (noe som visstnok ikker er så unormalt, men det er ikke det min jente gjør) eller at det er litt sånn at småbarn gulper en del. Jeg er så fortvilet og sliten og bekymret for dette. Det er problematisk også i forhold til når hun kan gå i barnehagen (som er svært strenge på 48 timers regelen) og at jeg får utrolig mye fravær fra jobben. Hun har ingen allergier.
Ranveig R Skrevet 14. februar 2011 #2 Skrevet 14. februar 2011 Det skal veldig lite til før jenta vår kastar opp. Nokre gongar har det kome heilt uprovosert, eit par gongar etter leggetid, av og til om morgonen, men jenta er frisk. I tillegg kastar ho opp ofte når ho hostar eller skriker mykje (enno oftare om ho både skriker og hostar samtidig). I dei tilfellene er det som regel berre slim og skum som kjem opp, ikkje mageinnhald (sjølv om det hender det og). Jenta vår har vore til ulike utredningar og eg har stadig nevnt dette, utan at det har vore noko som helsepersonell har sett det nødvendig å ta tak i. Når det gjeld barnehage så kan eg på ingen måte holde ho heime i to døgn etter kvar gong ho kastar opp litt, då hadde ho "aldri" vore i barnehagen. Eg held ho heime om ho har dårleg allmenntilstand og/eller feber i tillegg til oppkast, eller om ho kastar opp når det er andre i huset som har omgangssjuke samtidig. Då jenta vår begynte i barnehagen i august (fylte 3 i nov.) informerte eg berre om at ho har lett for å kaste opp, og det at ho kastar opp betyr ikkje nødvendigvis at ho er sjuk. Av og til gir eg beskjed om at f.eks. har kasta opp litt om morgonen, men at ho ikkje er sjuk, andre gongar seier eg ingen ting om det (kjem an på situasjonen ved levering). Om ho har kasta opp i løpet av dagen i bhg informerer dei tilsette meg om det ved henting, dei har aldri ringt og bedt meg hente ho tidlegare pga oppkast. Eg har naturlegvis holdt ho heime ved omgangssjuke. Sidan du er overbevist om at jenta di for det meste skriker fordi ho kastar opp (eller kjenner at det kjem), og ikkje motsett ville eg gjerne prøvd meg igjen hos fastlegen. Friske barn kastar ikkje opp uprovosert kvar veke. Her er det som sagt oftast pga skriking/hosting, på annan måte gjerne berre 1 gong pr mnd.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #3 Skrevet 15. februar 2011 Hei. Mitt søskenbarn kastet opp ofte men i periodevis. Han var rundt 9-10år da og hadde ikke omgangsyken. Til slutt fikk han utredning og han har altså gluten allergi. Så det kan være noe de evt ikke tåler også når de kaster opp over lengre tid og du ser at de er friske. Mi jente på snart 3år kastet opp litt ofte en periode og jeg tror det var fordi hun var forstoppet. Hun har slitt med magen.. Lykke til,ville bare si det,for en vet aldri hva det kan være. Plutselig kan de være allergisk for noe og at en da kaster opp pga det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå