Einige Skrevet 13. februar 2011 #1 Skrevet 13. februar 2011 Her kommer noen spørsmål fra en stk fersk i faget! - Hva gjør man med klærne som det er kommet bæsj på, må de vaskes med en gang, skylles, henges, tørkes..? - Hva har dere på babyen om natta, når det er minusgrader utenfor og vinduet står åpent? - Hvor ofte/mye spiser babyen hos dere? (veslevennen er akkurat en uke i dag, sånn til sammenligning).
bitthen Skrevet 13. februar 2011 #2 Skrevet 13. februar 2011 - Har en egen bøtte til kluter osv. som det har kommet bæsj på. Tror ikke jeg har fått bæsj på klærne - men hadde nok hivd det i maskina med en gang - i allefall skylt dem opp. Temperaturen på soverommet til baby skal være ca 15 grader (krybbedødfare.) Har du vindu åpent, ikke la barnet ligg i trekken. Vi har en liten ovn som står på i andre enden av rommet. Bruker pysj på min, ligger på lammeskinn og har på slik sovepose (h&m) samt dundyne. Babyen min spiste hele dagen og natta da den var en uke gammel. Hver 2 time.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 13. februar 2011 #3 Skrevet 13. februar 2011 Hvis det er nok til å fylle en vaskemaskin vasker jeg med engang. Ellers legger jeg det i en bøtte med vaskepulver og vasker det i maskinen. Aldri hørt at det er fare for krybbedød pga temperaturen i rommet. Her ligger vi med vinduet på en liten glipe. Babyen har på seg bomullspysj, bomullssokker og ullsokker utenpå. Han blir fort blå på beina hvis ikke. Så har vi kjøpt bomullsluer på h&m som vi bruker om natta. De er uten knyting. Ellers er han pakket inn i et helseteppe med ei dyne over. Han er aldri kald da. Her har gutten spist hver 3.time. Da vi kom hjem fra sykehuset begynte han med å bare spise en gang om natta. 23-24 tiden om kvelden, 3-4 tiden om natta og så kl 7-8 igjen. Fikk rundt 40-50 ml med MME til hvert måltid.
hedgechok Skrevet 13. februar 2011 #4 Skrevet 13. februar 2011 Hei Einige! Og velkommen!) Klærne: Lurt å bruke stelleplass til bleieskift. Alltid:) Om natta er det ikke nødvendig å skifte bleie, hvis ikke det er bæsj. Kommer det noe bæsj på klærne, så skyll de med en gang og vask (heller på 65-75 grader) Pysj: merinoull er absolutt det beste! Mat: det varierer veldig! Men det vanligste er 7-8 ganger i døgnet. Barnet regulerer selv hvor mye av gangen det vil spise. Vil hun sove lenge på natta (4-5 timer) så bør man ikke vekke hun. Men viktig å føle med vektøkingen da;) Masse lykke til!
*smula* Skrevet 13. februar 2011 #5 Skrevet 13. februar 2011 Gallesåpe (kjøpes på Clas Ohlson) er helt genialt til klær det kommer bæsjeflekker på. Skyller plagget, gnir såpe rett på flekken, gni såpen godt inn i tøyet, la ligge en liten stund, skyll og heng til tørk. Så kan du vaske det i maskin når du skal det. Jeg fikk beskjed av helsesøster og på sykehuset at temp på soverommet bør være 17-18 grader. Vi har på bomullspysj og dyne over. Hun blir kald på hendene,men det gjør ingen ting. Når hun var ca 1 uke, så spiste hun alt fra hver time, til hver 3.time. Det var lite system i når hun skulle ha mat og hvor mye hun ville ha. Nå er hun 3 uker og spiser mellom hver 2.time og hver 4.time.
bitthen Skrevet 13. februar 2011 #6 Skrevet 13. februar 2011 http://www.lub.no/artikler/forebygging-av-krybbedod
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 13. februar 2011 #7 Skrevet 13. februar 2011 Gratulerer med baby 1. Klær det har kommet bæsj på skyller vi av det værste i vasken, og vaskes i maskinen med engang på 60 grader. 2. Om natta har vi på babyen bomullpysj + en sånn sovepose sak fra ikea (veldig tynn) og en god dundyne eller et godt ullpledd (kommer ann på hvor kaldt det er på rommet). Vi lar som regel vinduet stå åpent hele dagen, også lukker vi det når babyen legger seg. Da er det godt og kaldt på rommet (15-17 grader), men det blir ingen trekk. 3. Når babyen vår var "helt ny", spiste han ca annenhver time på dagen (fikk bare mme) og 2-3 ganger pr natt.Begynte vel på ca 40ml. Ettersom han blei større økte han fort mengden selv, og ville bare ha mat hver 3. eller 4. time. Sov gjennom hele natten uten mat fra ca 2 mndr. Og det gjør han fortsatt, han er nå snart 5 mnd. Lykke til
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. februar 2011 #8 Skrevet 13. februar 2011 Her skylles de kjapt, og så vaskes de etterhvert, når maskina er full. Kan anbefale gallesåpe på vanskelige bæsjeflekker, den er genial og tar det meste! Her bruker jeg mest ull på jenta mi, også om natta (ullbody og strømpis f.eks) Her har det variert veldig, fra hver time til hver 3. til 4. time. Nå er hun 4,5 mnd gammel og fortsatt ikke så mye system på denne puppinga, det blir litt her og litt der, avhengig av hva vi skal, dagsform osv;)
Prinsessemamma x 2 Skrevet 13. februar 2011 #9 Skrevet 13. februar 2011 - Skyller klærne med en gang og vasker når jeg får fylt opp ei vaskemaskin. Det er sjelden et problem, ettersom vi har mye i jentefarger, og har ei 3 årig jente fra før - Vi har ikke vinduet åpent om natta mens babyen sover på vårt rom. Men vi lufter godt i løpet av dagen. Hun sover på lammeskinn, har en vanlig pysj, et mykt pledd og dyne over. Har forresten også en gulpeklut under hodet hennes, da hun kan gulpe i løopet av natta + at hun ikke er så ivrig på lammeskinn mot hodet. - Her ammes det "hele tiden". Ca. hver 2 time. Nå er hun straks 7 uker, men da nyfødt til 5 uker kunne hun innimellom fint spise hver time.
Einige Skrevet 13. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 13. februar 2011 Takk for mange fine svar - dette er gull verdt! Jeg ser at vi nok kan kutte ned litt på påkledningen om natta, hun ender jo uansett i senga vår etter noen timer, og der blir hun jo i alle fall ikke kald! Et spørsmål til bare, sånn angående bæsjeklær... Vi får kjøpe sånn gallesåpegreie, hørtes genialt ut, men hva da med ullklær? De kan jo ikke vaskes på 60 grader i etterkant? Vi ammer sånn hver 3. time +/-, da 7-12 min hver gang ca. Jeg er litt bekymret for at det skal være for kort tid/lite, men jeg har kjempemye melk, puppen blir god og lett etterpå, og hun sovner som en stein frem til neste runde. Satser på at det går fint altså. Puh. Mye å tenke på nå i starten!
*smula* Skrevet 13. februar 2011 #11 Skrevet 13. februar 2011 Gallesåpen tar det meste av bæsjeflekkene på ullklærne. Så jeg vasker ullklær på 40grader ullprogram. Går ikke flekkene av ved første vask, prøver jeg en gang til med gallesåpen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå