Gå til innhold

Liten vugge eller rett i sprinkelseng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da storebror ble født lå han først i en liten vugge ved siden av senga vår inntil han begynte å snu seg og vi satte inn sprinkelsenga i stedet. Vugga var lånt, så den har vi ikke lenger, så nå lurer jeg på å kjøpe en. Synes sprinkelsenga blir så stor til en bitteliten baby...hva gjør dere?

Kan jo pakke rullede håndklær eller lign rundt kantene i sprinkelsenga for å gjøre den mindre, men det føles ikke helt bra.

Tror nok jeg må gå til innkjøp av en liten vugge, selv om den bare blir brukt i noen måneder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gikk rett på sprinkelseng med forrigemann. Og han var bitteliten, under 3000 gram. Han forsvant på en måte i enden av senga, og den virka diger. Det vi gjorde var at vi satte vognbagen oppi sprinkelsenga (hadde mykbag til vogna), og det funka greit.

Har vurdert å låne en vugge denne gangen selv, for skal bruke annen vogn med annen type bag denne gangen, samt at det føles ikke som storebror er helt ferdig med sprinkelsenga til mini blir født. Og da kan vi like godt låne en vugge sånn at han kan få ha sin seng en stund til. Syns det er litt råflott å kjøpe en sprinkelseng til når det egentlig er snakk om bare få mnd før eldste skal bytte seng likevel.

Skrevet

Ja takk, begge deler. Vugge i stuen og sprinkelseng (med bagen fra vogna oppi) på soverommet!

Skrevet

Vi skal ha hengevugge på soverommet de første mnd til vi kjøper sprinkelsenga til veslemor:) så skal pappa lage ei stående vugge vi skal ha i stua på dag og kveldstid:) trur de kan ligge ei go stund i ei vugge,å går jo fint ann å kjøpe brukt så bruker man ikke så mye penger heller:):)

Skrevet

Jeg har arvet en kurv etter min stefars bestefar så fra 1800-tallet en gang, den kommer til å bli stående på fot i stuen vil jeg tippe og flyttes inn ved siden av sengen om natten. Innreder den med ny madrass og myk sengekant så da blir det en lun og fin liten seng. Synes også sprinkelsengen er for stor foreløpig.

Skrevet

Vi skal låne en slik en som golden80 linker til.

Den virker genial! Vi kommer til å bruke den både på soverommet og i stuen. Det er hjul på den, så det er ikke noe problem å flytte den fra rom til rom :)

Når babyen blir større pakker vi frem sprinkelsengen.

Skrevet

Vi har satt opp sprinkelsenga på den måten (som den lille senga golden80 linker til), altså uten den ene veggen og helt inntil dobbeltsenga. Den blir nok litt stor i starten, men får pakke rundt med håndkler/puter el. kanskje.

Skrevet

Vi har brukt bærebagen oppi sprinkelsenga de første mnd. Ungene har sovet veldig godt der:) Blir lunt og godt til dem.

Skrevet

Vi brukte sprinkelsenga med en gang. Tok bort den ene siden og festet den helt inntil vår seng. Da hadde vi god kontakt. Jeg kunne lett høre at han pustet, det var veldig betryggende. Han våknet selvsagt flere ganger på natta for å få mat i starten, men sov godt mellom måltidene. Var ikke særlig vanskelig å trappe ned på nattamminga heller.

Etterhvert satte vi på den manglende grinda og flyttet han gradvis lengre bort fra oss, og ut på naborommet når vi var klar for det. Selv om sprinkelsenga er litt stor så har det ikke vært noe problem. Tenker at da får han rikelig med luft å puste i. Jeg er litt skeptisk til å pakke rundt med for mye stoff og bagger etc, tenker det kan bli litt tett. Men det kommer selvsagt an på hvor frisk luft det er på soverommet ellers.

På dagtid har vi hatt hengevugge i kjøkken eller stue, og vogn ute eller inne.

Skrevet

Et tips:

Hva med å bare kjøpe den amme-madrassen som så mange snakker om, og ha den i sprinkelsenga, så slipper du å kjøpe vugge, og du har noe å legge i sengen også hvis det blir enklere? Den er liten med kanter rundt, så den gjør jo sprinkelsengen både liten og trygg. En av mine venninder lot babyen sove i denne de første månedene i sofaen også. Han klarte ikke å rulle ut av den før han var stor nok til sprinkelsengen.

http://dry.no/dry_kid_amme.html

Skrevet

Vi har også brukt sprinkelseng fra Ikea hvor man kan ta av den ene siden. Satte den helt inntil sengen med ammemadrassen oppi. På dagen har jeg flyttet ammemadrassen til Leandervugge i stuen. Ammemadrassen er genial til å flytte babyen rundt i. Tenker også på å ta den med til sykehuset denne gangen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...