gutt 10 Skrevet 13. februar 2011 #1 Skrevet 13. februar 2011 Jeg har en gutt på 4 mnd, og som mange andre sliter vi med søvn: korte lurer på dagtid, finner ikke søvnen selv og mange oppvåkninger pr natt. Ser at søvn ikke er et like debattert tema på denne siden som på 0-1 år- siden, er det fordi søvn ikke er like problematisk etter at barnet er 1 år? Hvorfor ikke så fall? Har dere satt inn spesielle tiltak, eller har ting gått seg til etterhvert?
X10ne Skrevet 13. februar 2011 #2 Skrevet 13. februar 2011 Mitt inntrykk er at det går seg til - i hvert fall for de fleste. Det har det i hvert fall gjort her :-) Da jenta vår var rundt 4 mnd. hadde vi kjempeproblemer. Jeg brukte hele dagen min på å få henne til å sove lurer på dagtid og var mye oppe om nettene. Nå har vi ei (14 mnd) som sover uten et pip fra kl 18 - 08 + ca 2 timer hver dag i barnehagen. Hang in there!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 13. februar 2011 #3 Skrevet 13. februar 2011 Så lenge man bare har gode rutiner og er litt våken for å legge barnet når det er trøtt, så går det seg i stor grad til av seg selv. Det er helt vanlig at babyer på under 6 mnd sover mange korte dupper i stede for et par lengre, og at de våkner mye om natten. Det er fordi de enda gjerne ikke har lært seg å finne roen når de går opp i lettere faser av søvnen (ofte ca 30-45 min etter at de har sovnet), og da våkner i stede. Når de blir eldre sovner de gjerne igjen i stede for å våkne. Man må være litt obs på at når babyen begynner å bli vrien å legge og gjerne våkner tidligere på morgningene, så er det gjerne på tide å kutte ut en av lurene. Normalt sett vil de fleste babyer sove 2 lurer når de er ca 7-8 mnd, og så gå ned til 1 lur når det er ca 10-14 mnd. Dessverre er det ikke alltid all søvn går seg til. Noen barn har rett og slett bare vanskeligere for å finne roen enn andre. Jeg har 4 barn. 2 av dem (de i midten), har vært enkle på sovingen etter de bikket 7-8 mnd. Da har de stort sett sovet rundt, og vært greie på dagsovingen sin. De to andre har derimot tullet mer. Minste er 18 mnd i dag og våkner fortsatt hver natt. Fuglene vet hvorfor, men hun gjør i hvertfall det. Hun hr også tullet mye med dagsovingen i perioder, men det går seg mer og mer til med henne også. Helt av seg selv. Det vi gjør er bare å tviholde på gode rutiner og ikke lage dårlige vaner. Eldstemann sov ikke rundt før han var 3,5 år, så det kan ta tid, men tilslutt vil nok de aller fleste barn sove rundt helt av seg selv også. Men det er klart. Om man lager masse uvaner, så vil det nok også ta vesentlig mye lenger tid. Jeg har en bekjent som fortsatt må legge seg sammen med sin 7 åring hver kveld, for ellers vil hun ikke sove. Og hun kommer opp i sengen hver natt. Da tenker jeg at dette kanskje ikke vil gå seg til før om mange år, men at de kunne gjort noe aktivt med det dersom de ville/orket.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2011 #4 Skrevet 13. februar 2011 Frem til barnet vårt var i den alderen, var h*n oppe til vi la oss selv. Sov i fanget, ved puppen, eller i vogga i stua. Fra fire måneders alder ble det naturlig for oss å legge babyen på soverommet vårt sånn i ni-tida, siden h*n allikevel begynte å sove dypt i den tiden. Deretter ble det lurt og lirket helt til leggetiden var rundt halv åtte. Slik holdt vi det en stund siden h*n sov siste duppen ganske sent, og h*n var ikke trøtt før da. Det var sånn at h*n styrte dette veldig selv. Det gjelder nok bare å være litt lydhør og vár for signalene til babyen gjennom dagen og kvelden. For oss var det viktig å få gitt nok mat på kveldstid for at babyen skulle sove godt om natten. Siden jeg ammet nesten hele tiden rundt fire måneders alder startet vi så smått med grøt da. Og babyen sov da bedre siden h*n var mettere lengre. Å sove natten helt igjennom gjorde babyen ikke før ved 6-7 måneders alder i alle fall. Og da mener jeg fra leggetid rundt sju til mellom fire og fem på morgenen. Mer enn det kan man ikke regne med tror jeg. Noen er heldige og får babyer som sover helt til sju uten et klynk, mens andre må fram med puppen i de tidlige morgentimer.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2011 #5 Skrevet 13. februar 2011 bare vær konsekvent med rutiner. Mange av 30-40min dupperene begynner å sove lengre ved 9mnd alder. Helt av seg selv :-) Prøv å gjør likt før alle dupper og ved natta- f eks skru ned lys og tv, gi melk syng eller hva dere gjør.. (bruk ca 10 min på dette) når barnet er døsig og nesten sover, legg det ned i sengen, slik at innsovningen skjer av seg selv i sengen. Etterhver vil barnet lære å sovne av seg selv :-) søvn avler søvn og når dere får orden på dagen blir nok natten god. elllers anbefaler jeg Healthy sleep habits happy child av marc weissbluth.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 13. februar 2011 #6 Skrevet 13. februar 2011 Ja, det har jeg inntrykk av og jeg har selv erfaring med det. Litt har man kanskje gjort helt ubevisst underveis, men ikke noen drastiske tiltak. Jeg slet også med ei lita jente som overhodet ikke ville sove på dagtid. Og når hun først sovnet etter nesten 45 minutters rugging på vogna, så sov hun ikke noe særlig mer enn en halvtime. Var vi heldig kunne hun sove i 40 minutt. Men etterhvert så ble det gradvis bedre. Ja, jenta mi var vel også 4 mnd i februar ifjor. Sovingen ble enda mer rutinepreget, og når våren kom kunne hun sove ute. Og ute, der elsket hun sove og gjør det fortsatt. Etterhvert ble duppene enda lengre. Sjelden mer enn 1 time, men å sove 3 ganger for dagen og hver dupp på 1 time var jo luksus i forhold til hva som var. Tror det stabiliserer seg etter 1-års alder fordi alt annet stabiliserer seg. De vokser saktere, de har fått flere tenner, magen tåler mer.. Det blir mindre plager rett og slett. Nå er jenta mi 16 mnd og sover kjempegodt om natta. Fra 19-07 sånn ca. noen ganger kan hun sove mye lengre. Pluss at hun har en dupp på ca. 1 time og 1 kvarter per dag. Akkurat de siste par ukene har hun vært mye plaget med at det klør i gommene igjen, men det merkes ikke noe særlig på sovingen. Det er mer det at hun sutrer og sikler når hun er våken. Har ikke gjort noen spesielle tiltak for å få dette til, det gikk seg faktisk til av seg selv Så det er håp
AngryBird Skrevet 14. februar 2011 #7 Skrevet 14. februar 2011 Har gått seg til her iallefall. Har aldri vært noe rutine-nazi, men har lagt opp rutinene etter ungen. Har fungert fint her. Nå er hun 15 mnd og sover fra ca 19.00-7/8.00. Putter henne i senga og sier nattinatt,lille venn også sovner hun av seg selv. (en stund måtte hun strykes på i opptil 45min for å få sove...) Sover også en dupp ute i vogna på dagtid:)
EgG Skrevet 14. februar 2011 #8 Skrevet 14. februar 2011 Jeg tror det er viktig å ha samme rutiner hver dag. Det har iallefall vi vært nøye med. Måltider til ca samme tid og soving til ca samme tid. Det tror jeg gir trygghet og forutsigbarhet for barnet og da vil det ikke bli noen overraskelse når du legger han ned til en lur.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2011 #9 Skrevet 14. februar 2011 Jeg tror også rutiner er en god ting, men jeg vil ikke anbefale å bli helt bundet. Man kan bli for avhengig av rutiner også. Jeg har svart lengre oppe her, og vi har forøkt å følge barnets behov. Det ser ut til at våre barn har respondert veldig bra på dette, men det har ført til at dupping på dagtid har vært av varierende lengde, antall og ved varierende tidspunkt. Jo eldre barnet har blitt, jo færre dupper, og jo lengre sammenhengende søvn på natt. Barna er nok også veldig forskjellige da. Det skal sies. Noen responderer veldig godt på å ha helt fastlåste rutiner, mens noen responderer bra på å få sove når de har behov for det fremfor å bli holdt våken en time ekstra fordi man ikke skal sove enda. For oss har førstnevne vært mest riktig å gjøre, også fordi vi er en veldig aktiv familie med mange venner vi gjerne har villet tilbringe mye tid sammen med selv om vi har barn. Rutinen vi har vært mest strikt med er egnetlig leggerutinen på kveldstid. Legging skjer til så og si samme tid hver kveld, likeså kveldsmaten.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2011 #10 Skrevet 14. februar 2011 Sånn hadde vi det også! nesten ingen soving på dagtid/kveldstid/nattestid:p men skal si deg det at når hun er 16 mnd så kan hun sove til langt på dag (kl 9 ihvertfall), og hviler ofte 2 t:) Men hadde ingen rutiner på soving på dagtid når hun var liten jeg(frem til ca 6 mnd), bare la henne når hun så trett ut og tok henne opp når hun våknet:p Leggetiden var den sammen hver kveld altså
dixie79 Skrevet 22. februar 2011 #11 Skrevet 22. februar 2011 min erfaring, det går seg ikke til selv.. Har ei på snart 15 mnd, og etter snart 5 mnd med legge slit oppvåkninger, annehver time osv, begynner det å gå seg til.. Men endel jobb gjenstår hvis fortsatt får hele nattene går glatt, hehe.. Lykke til jeg vil annbefale deg å begynne med noe tiltak nå, jeg begynte ikke får hu var nesten 9 mnd, og angre veldig på jeg ikke begynte før, da di ikke holder ut så lenge, og ikke er så stae enda..
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #12 Skrevet 23. februar 2011 Knærten her sov ok som liten baby også, men var vanskelig å legge. Dette gjaldt både på dagtid og om kvelden. Men etter å ha gått ned til en dupp om dagen da han var 10 mnd ordnet alt seg. Nå er han passe trøtt kl 19 og sover uten oppvåkning til ca kl 07. Sover ca 2 timer på dagtid og er 13 mnd.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #13 Skrevet 23. februar 2011 Vi har gode soverutiner, men fortsatt våken hver natt 2-3 ganger. Heldigvis har sovingen komt seg på dagtid. Frå 30 min til 2 t. En lur.. 1 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå