Gå til innhold

Når morsmelk tydeligvis ikke er nok lenger.. hjelp..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kjære mødre - og god morsdag!

Jeg tenkte at jeg skulle spørre dere som har hatt en tre og en halv mnd gammel baby om tips! :-)

Frem til for ca tre uker siden hadde vi en finfin nattrytme, der han sov først i fire-syv timer i strekk, spiste og sov videre i ca tre timer, så to timer, slik at han var i seng senest kl 21 og var oppe kl syv (da tar min kjære ham med ut i stuen for at mor skal få sove litt alene). Han hadde et par netter der han sov i nesten åtte timer i strekk, så jeg trodde at vi var på vei mot netter med søvn for mor også. :-)

Men så, da han rundet tre mnd (slutten av januar), begynte han å spise oftere og oftere - og nå våkner han MINST annenhver time om natten for å spise. Jeg har gitt opp å legge ham tilbake i sengen hans etter å ha gitt ham mat, for da våkner både han og jeg ordentlig, og jeg har store problemer med å sove fra før. Så fra å ha ham nesten hele natten i sengen sin, ligger han nå stort sett i min (får ham til å sovne i sin egen seng, men i løpet av natten - med fem-seks-syv amminger - blir han værende hos meg). Min kjære tok ham i natt mens jeg lå på gjesterommet, og det var akkurat det samme - han skulle ha mat minst annenhver time (han prøvde med både erstatning og pumpet morsmelk), selv om han lå i sin egen seng hele natten. Sengen hans er forøvrig rett ved siden av sengen vår.

Legen min, og en del andre, foreslo å gi ham en flaske morsmelkerstatning på kvelden, fordi det er tyngre fordøyelig enn vanlig morsmelk. Det funket én gang, da skulle han bare ha mat to ganger i løpet av natten, og sov fem timer i strekk. Men nå spiller det ingen rolle om han får MM eller MME.

Helsesøster har sagt at han ikke skal få fast føde før han er fire mnd, det er to uker til i dag - men han ble født to uker på overtid.. Hva skal jeg gjøre? Er det noen som har noen tips? Holder på å bli litt gal, trenger så sårt å sove lenger enn en time eller to om gangen... og med mine søvnproblemer ble presset for stort da jeg skulle få en full natts søvn i natt, så jeg sov nesten ikke i det hele tatt. Arrrgh.

Anyone?? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så slitsomt :(

Skatten min sover hele natten så skal ikke klage (3 mnd)

Men det jeg gjør er at han får mat før han legger seg. (20 tiden) Og da sover han til jeg legger meg rundt 23-24 tiden. Selv om han sover løfter jeg han opp og gir han en flaske .. Han drikker hele 150 ml ! Ikke alltid han driker så mye da siden han så og si drikker i søvne..

Han sover gjennom hele prosessen og sovner gjerne oppå skulderen min når jeg skal rape han. Da legger jeg han bare ned i sengen sin og han sover til 8- 9 neste morgen !

Kan jo være en ide å prøve... Det funker hvertfall veldig for oss

Skrevet

hei og takk for svar - men han får allerede mat rett før han skal legge seg (så mye som mulig, han kan ligge i en halvtime og spise!) og igjen rundt midnatt.. om han får flaske eller pupp ser ikke ut til å spille noen særlig rolle. Men hvis han får flaske får han stort sett ikke i seg mer enn rundt 100 ml før han sovner, så hvis du har tips til hvordan jeg skal få i ham mer så mottas de med takk! :-)

Skrevet

åh nei det har jeg ikke :(

Har jo aldri hatt det problemet og trodde det var fordi han fikk mat ganske tett så sent og mens han sov. Men hvis du gjør dette så er det vel ikke det som er greia...

Så da kan jeg ikke hjelpe deg alikevel.. Håper noen andre har tips og råd som fører fram :)

Skrevet

Jøsses! Sånn er det her også! Eller, nesten.. Jenta mi begynte å sove fra ca. 20-7.30 når hun var ca. 2,5mnd. Dette gjorde hun i ca ei uke, og mor i huset jublet over å endelig få sove hele netter. Men så begynte hun plutselig å våkne om natta igjen, gjerne flere ganger. Hun bruker smokk, og noen ganger hjelper det å gi henne denne. Men noen ganger er det kun pupp som roer henne ned. Og etter amming er det helt umulig i det hele tatt å tenke på å legge henne tilbake til senga, hun sovner kun på armen min og våkner med en gang jeg prøver å flytte henne. Det skal sies at hun også ble syk i denne perioden, med halsbetennelse og forkjølelse. Men nå er hun bare snørrete. Har holdt på i 3,5 uke med dette nå, og i begynnelsen holdt jeg på å bli helt gæærn for jeg hadde jo lissom vennet meg til å sove hele natta igjen. Men nå tenker jeg at det kanskje kan være øking på gang, visstnok vanlig at det flere enn ett døgn når de øker rundt 3mnd. alder. Eller så er det vel bare at hun trenger litt mer nærhet og kos i en periode nå, det skjer jo masse i utviklingen. Så jeg har vel egentlig bare kommet fram til at jeg får la henne få litt mat og kos om natta en stund til og gi henne sjansen til å komme tilbake til sin egen rytme på egenhånd. Så får jeg heller ta opp kampen hvis det ikke har gått seg til om en stund. Syns det er litt i tidligste laget å "oppdra" de til å sove så lenge, jeg tror ikke de våkner og vil ha pupp for moroskyld. Men det kan jo selvsagt bli en uvane etterhvert da.

Skjønner veldig godt frustrasjonen din, selv om jeg har vært heldig og sluppet unna med 2 amminger på natt helt fra fødsel. Men jammen kan jeg skrive under på at det var nedtur å gå fra hel natts søvn til å måtte opp igjen 2-3 ganger om natta også! Vi får krysse fingrene for at de blir ferdige med "fasene" sine fort slik at vi kan få litt mer søvn og energi :) Jeg har vel ikke noen gode råd å komme med, men ofte hjelper det litt bare å vite at man ikke er alene og at det kanskje er en normal ting som skjer :) I alle fall for meg, så takk for innlegget ditt ;) Lykke til!

Skrevet

Vel, du kan fortsette å gi han mat annenhver time i 2 uker til. Jeg gav min mat annenhver time i 4 mnd - det var jo slitsomt, men gikk jo bra. Få litt avlastning ved at mannen din gir han mme ved et av nattmåltidene. Om han sovner under måltidet kan du stryke på han så han våkner igjen.

Du kan sikkert begynne gi han en teskje med smaksprøver på feks. sviske og grønnsakspurè. Grunnen til at HS vil at du skal vente er jo pga a tarmsystemet er veldig umodent og fast føde for tidlig kan føre til mye magesmerter for minien din.

Når disse to ukene er gått kan jeg på det varmeste anbefale at du begynner med Hirsegrøten fra Holle (kjøpes i helsekost). Hirsen er det mildeste du får for små mager, og er ikke tilsatt uhumskheter som feks. Maltodekstrin som du finner hos feks. Nestlè. Du kan godt lage grøten veldig tynn. Bland i litt sviske slik at den blir søt og god, ofte vil de ikke ete den "ren".

Begynn med grøten på dagen. Jeg begynte på kvelden og fikk svi for det. De får jo selvsagt litt vondt i magen sin og blr sutrete. Da er de bedre a de er det på dagen enn på kvelden/natta.

Husk at disse hyppige oppvåkningene nå bare er i en kort periode. Når du etterhvert har fått introdusert grøt vil dette bli mye bedre. Men introduksjon tar tid det også, det er ikke nødvendigvis slik at de eter en porsjon etter ei uke.

Jeg har vært akkurat hvor du er nå, med en som skulle ha mat annenhver time fra fødsel til han fikk fast føde. Da han begynte med grøt fast hver kveld ved 5,5 mnd fikk jeg endelig natta mi tilbake.

Følg rådene du har fått på Hs og hold ut, snart er alt så meget bedre! :)

Skrevet

tenkte det samme, økedøgn (uker) og eller utviklingssprang eller tannvondt?

Mini her på 3 mnd og 2 uker ble forkjølet for noen uker siden. Da hadde han akkurat hatt en økeperiode og hadde endelig fått skikkelig gang i puppe produksjonen :)

Så ble han snørrete og tett og klarte ikke å tømme puppene, så produksjonen gikk ned.

Nå er han bedre og økingen har startet igjen. Føler jeg ikke gjør annet enn å amme. Våkner oftere om natten. dvs den første økten er bra på 4-5 timer, men etter det er det amming til den store gullmedalje og sliter også med å legge han tilbake i senga uten at han våkner. Før var det ikke et problem.

Merker også at jeg er mere trett nå enn jeg var i starten da han virkelig var våken mye om nettene. Men er nok som hun sier over her, man blir jo vant til mere søvn :)

Lykke til til alle oss :)

Skrevet

Tusen takk for svar og tips, godt å høre at andre har vært i samme situasjon og kommet ut av det. :-)

Skrevet

Jeg har tenkt både at det er utviklingssprang og økeperiode, og har vært ganske så tålmodig med dette frem til nå, men etter tre og en halv uke med opp til syv amminger i løpet av en natt så virker det jo som han faktisk har behov for mer enn det jeg gir ham.. Å våkne to ganger i løpet av natten hadde vært himmelen for meg, jeg forventer ikke at han skal sove natten gjennom! :)

jeg kan godt vente til han blir fire mnd før jeg introduserer grøt, men tenker at siden han ble født to uker på overtid og er veldig tidlig ute med alt av utvikling, så er han kanskje hakket eldre enn fødselsdatoen tilsier.

Jeg holder ut, men tenker også på hans beste, da jeg jo vil at han skal få det han har behov for.

Skrevet

Det forstår jeg. Babyene har behov for nok mat, men de har faktisk også behov for god og lang sammenhengende søvn. Tro det eller ei :) Jeg har også holdt på 3,5 uke nå. Og jeg tenker litt at antall ganger man er oppe om natta ikke er det som betyr mest, men at babyene er ute av den rytmen de har hatt tidligere. Ikke at jeg syns synd på meg selv, men de som bare må opp en gang om natta etter å ha fått smaken på hele netter igjen syns jo også at det er slitsomt, nettopp fordi man må begynne med noe igjen som man trodde man var ferdig med.

Det er godt mulig det er andre årsaker til at babyen din holder på sånn, men min virker ikke sulten på mat hver gang hun våkner, bare sulten på nærhet og å ligge i mammas trygge armer litt. Og de er jo omtrent like gamle - min er født 9.nov. Så tenkte det kanskje var noe i utviklingen, om det så er øking eller ting de lærer seg. Men du kjenner din baby best :) Har full forståelse for at det er slitsomt, men det vil nok gå seg til igjen (mager trøst akkurat nå, men...)

Skrevet

Min lille jente på 4,5 mnd spiser også en del ganger i løpet av natta, men siden vi samsover så våkner jeg ikke helt fullstendig av ammingen, og har derfor ikke heeelt kontroll på hvor ofte det skjer egentlig :P

Så samsoving de neste 2 ukene er mitt heteste tips, og jeg har også hatt god erfaring med å gi min eldste jente en flaske MME mens hun sov, altså gi henne en flaske sovende i senga. Da spiste hun gjerne mer enn vanlig, og sov lenger strekk av gangen. Så kanskje verdt å teste ut? =)

Skrevet

hmm, jeg ser du har svart her, EllaMarie, men svaret kommer ikke opp...?

Skrevet

Prøver igjen! :)

Vi har samsovet nesten hele tiden siden fødselen, men hadde noen uker der han sov store deler av natten i egen seng. De siste ukene med all denne ammingen blir han stort sett liggende i sengen sammen med meg, mye fordi jeg da slipper å våkne "ordentlig" - da får jeg gjerne ikke sove igjen. Vi har vekslet på å gi ham MME og morsmelk, både at jeg gjør det og at mannen min gjør det mens han ligger i sengen sin - men ingenting ser ut til å gjøre noen forskjell. Det tar uansett ikke mer enn to timer før han skal ha mat igjen.. Sukk. Men tusen takk i alle fall! :-)

Skrevet

hei hei, og god morsdag selv :)

jeg har en litn jente på 3.5 mnd og har siden hun var 3mnd spist like ofte som din... helsesøstra anbefalte da å gi tillegg siden min melk ikke var nok for henne! og hvis det ikke funket, kunne jeg begynne med litt tynn grøt(velling)... det har vi gjort i en uke nå, og det funker! hun er nå oppe i 15 skjeer grøt ca og den er helt tynn, pluss melk en time etterpå. hun legger seg kl åtte og får litt melk når jeg legger meg! da sover hun 5 timer i strekk! når hun er fire mnd kan man begynne med tykkere grøt og større porsjoner slik at det blir et helt måltid! jeg er ikke ute etter ammefri natt, men er ute etter å amme litt sjeldnere enn annenhver time :)

lykke til!

Skrevet

Tusen takk for tips! Hva slags velling bruker dere? Dette skal prøves fra i morgen av. :-) Men andre som sier at man bør begynne å introdusere dette på dagtid, fordi de får vondt i magen de første gangene - hva er deres erfaring med dette?

Skrevet

Hei!

Din situasjon minner meg mye om det jeg sliter med. Frem til hun var ca 3,5 mnd var hun veldig urolig på kveldene og fant aldri roen før nærmere midtnatt. Dette skyltes nok hovedsaklig luftproblemer, men det gjorde det nok ikke bedre at hun hadde løsning i nakken (KISS). Hun hadde ikke kolikk da hun roet seg hvis hun ble båret liggende på magen på armen, men veldig urolig. Alle trøstet med at det ble bedre når hun rundet 3 mnd og det var riktig mtp luftsmertene. Hun ble etterhvert flinkere til å rape etter spising noe som hun bortimot aldri gjorde før 3 mnd.

Når vi nå hadde nådd 3 mnd og "alt skulle bli så mye bedre" så fikk vi leggerutine på å sove fra 19-20 (alt ettersom når siste lur er). Slik sett så ble det bedre, men da startet hun plutselig med å ville ha mat annenhver time hele natta igjennom. Frem til 4-5 tiden så er det ikke snakk om "kosepupping", men hun spiser mye så tydelig at hun trenger det. Hun har også gått fra fødselsvekt på 2,9 kg til å veie 7,5 kg som 4,5 mnd. Nå 1,5 mnd etterpå holder hun fortsatt på slik og jeg er dødssliten og synes situasjonen er forholdsvis uholdbar.

Når hun var 3,5 mnd så startet jeg å introdusere grøt. Jeg valgte Nestle sin Havre, Hvete og Ris grøt da den skal være mer mettende enn de rene risgrøtene og ikke inneholder søt frukt. Startet med vellingsmaksprøver som anbefalt på pakken på dagtid. Siden hun ikke har hatt magevondt av den så gir jeg den nå på kvelden. Det at HS sier at du skal vente til 4 mnd ville jeg ikke brydd meg om da du allikavel vil bruke ca 2 uker på smaksprøving. Min jente spiser nå en mnd etter oppstart alt mellom 1/4 til hel porsjon så det tar litt tid. Grøt har derimot ikke hjulpet på nattsøvnen til min jente, men vet at det hjelper mange.

Jeg har i utgangspunktet ikke villet gi MME da jeg har ønsket å amme, men i helga "kapitulerte" jeg og ga en flaske rundt min leggetid eller ved hennes første oppvåkning. Hun drakk da ca 130 ml, men som jeg må "jobbe" litt med å få i ho. Etter dette så våknet hun bare en gang ila natta og vi våknet begge godt opplagt til morgen kl 7. Håper det ikke er et engangsblaff for lite sammenhengende søvn i 1,5 mnd er slitsomt. Håper du finner ut av det og at jeg kunne være litt til hjelp... :)

Skrevet

Hei og takk for svar!

Vår lille er heldigvis lett å legge på kvelden, det har han vært i flere måneder. Legger ham i sengen hans, der han sovner til samme tid hver kveld. Men så våkner han jo kort tid etterpå og er sulten igjen.. Jeg ville heller ikke gi MME, men når alle andre måltider han får er morsmelk, så mener jeg at det er greit. :) Jeg skal begynne å la ham smake litt velling nå, så får vi se hvordan det går - for ja, det er utrolig slitsomt å få så lite sammenhengende søvn! Snakket med legen min i dag, og hun anbefalte å lage MME med en god del ekstra pulver slik at den blir tykk, og lage hullet i tåteflasken litt større så han lett får det ut. Det har hjulpet mange desperate mødre sa hun..

Lykke til til deg også, det ordner seg nok for oss! :)

Skrevet

Hadde samme problemet vi også. Vi prøvde oss litt frem selv, for det spiller ingen rolle hva helsesøster sier hvis mini er sulten. Ungen må få mat så han blir mett. Vi begynte med litt grøt allerede før tulla hadde rundet 3 mnd. Nattesøvnen ble straks mye bedre.

Jeg sluttet også å amme (dette av andre grunner) slik at hun bare fikk mme. Dette resulterte i at snuppa vår nå sover ca 12 timer hver natt. Hun er nå 5 mnd :)

Jeg anbefaler deg å prøve deg litt frem selv. Alle babyer er forskjellige.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...