Gå til innhold

Gradvis nattavvenning - funker det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å få min datter på 6 måneder til å kutte ut et av nattmåltidene. Hun har neste sluttet å spise på dagstid siden hun spiser så mye på natten så jeg har ikke noen mulighet å få hun til å spise de tre måltidene som man skal ha før jeg nattavvenner. Men synes det er litt brutalt å kutte ut alt med engang så jeg tenkte å kutte ut et av måltidene i første omgang. Men er litt usikker om det funker eller bare forvirrer siden de ikke vet forskjellen mellom klokken 1 og 4?

Har noen prøvd? Hvor lang tid tok det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer veldig på det samme. Her kan småen sove fra 18 til 24 før han våkner før første nattmåltid, men etter dette vil han spise igjen allerede klokka 3. Hadde tenkt å forsøke å venne han av med klokka 3-måltidet i første omgang. Men funker det å bare kutte ett måltid? Eller blir småen bare forvirret da? Har forsøkt et par netter nå, men da er det gråting fra klokka 3 til det tidspunktet vi står opp (dvs jeg gir opp og står opp) rundt klokka 6. Det føles ikke som om jeg er inne på noe for å si det sånn...

Grunnen til at jeg vil kutte ut nattmåltidene er at jeg tenker at de er med på å vekke småen så ofte på natta. Han er nå 6,5 måneder og spiser tre faste måltider på dagen, men vil nesten ikke ha MM lengre fordi han tar for seg av det på nattestid. Kan ikke være nødvendig tenker jeg? Håper noen har tips til oss ;)

Skrevet

Ble litt mer optimisk etter natten i natt (som er natt nummer 5). Hun sov faktisk over klokka 1 måltidet og nesten helt til 4 når hun fikk spise. Tror dette er mye vane så kanskje det funker. Krysser fingrene for gjentakelse i natt. Får melde ifra hvis det funker :) .

Tror ikke din trenger nattmåltid med tre faste måltider på dagen og spesielt når han ikke vil ha MM på dagstid. Min har begynt å spise bedre på dagstid nå som jeg har begynt å kutte ned på nattmat.

Skrevet

Jeg sliter litt med det samme. Hun spiser godt til middag og kvelds, også får hun flaske på sengen så hun er god og mett når hun sovner. Når klokka er mellom 24 og 02, våkner hun og sovner ikke før hun får en flaske med melk. Jeg og mener hun er stor nok (6mnd) til å klare natten igjennom uten noe mat.

Noen ganger våkner hun rundt kl 06 og da får hun litt melk og sovner igjen. Hun spiser lite på dagtid. Hun spiser sitt beste måltid til middag rundt kl 15-16. også får hun en god porsjon med grøt før hun legger seg.

Skulle ønske hun spiste bedre på dagtid, kanskje hun da ikke hadde våknet på nettene for å få melk. Kanksje jeg ikke skal blande så mye melk, bare nok til at hun sovner, for mye av denne avhengigheten er nok litt for kosens skyld også... kanskje hun blir mer sulten på dagtid...?

Skrevet

Jenta mi begynte å spise dårlig på dagen, og jeg fant ut at det mest sannsynlig var pga. at hun fikk så masse om natten. Det jeg begynte med var å redusere mengden mme hun fikk til hvert måltid (kanskje ikke like lett å regulere ved amming....) Tror ikke hun alltid våknet fordi hun var sulten, men av gammel vane. Etter en liten stund reduserte jeg gradvis mengden, helt til jeg var nede i 60 ml i et måltid. Husker ikke helt, men tror hun kuttet et måltid selv. Når jeg til slutt bestemte meg for å avvenne helt, gikk det veldig fint med hjelp av smokken. Våknet fortsatt, men kunne sovne igjen uten mat. Funket fint for oss, men er nok ulikt fra barn til barn:-)

Skrevet

Natten i natt var litt masete (våknet ofte) men jeg merker forskjell på spising på dagstid. Hun spiser mer. Så jeg er optimisk at vi klarer dette selvom det tar litt tid å snu. Tror jeg prøver å begrense (spise litt) kl 4 måltidet etterhvert også. Det var ganske himmelskt å sove i mer en 4 timer i strekk natten før så nå har jeg fått litt mersmak :) .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...