Gå til innhold

Noen som har hatt rotter/mus i hus?

Anbefalte innlegg

Vi har rotter i hus, vi hører de av og til i taket på såverommet vårs, og på rommet ved siden av romme vårt som ligger midt i huset, med mangen gamle ting i. Der inne har di også lakt ifra seg nøtter og små mørke lorter.

Når vi fant ut av det var rotter/mus som lagte de lydene som vi en stund hadde trudd at var naboene oppforbi oss som lagde, så satte vi ut muse og rottefeller. Vi har fått to rotter i fellene i det siste, men vet jo ikke hvor mange det er. Men går utifra at det er flere fordi når vi pusset opp badet vårt for en stund siden så låg det er død rotteunge på golvet, som sikkert hadde falt ut av ett hull i taket.

Virker ikke ut som huseiger har så lyst til å kontakte skadedyrsentralen. Vi har tettet hull som vi tror at rottene kommer inn gjennom.. Er det noe mer vi kan gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142903059-noen-som-har-hatt-rottermus-i-hus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har 2 katter som holder seg rundt huset, så håper di allerede gjør sin jobb;) Tror vi får nevne det for huseiger, men han har mye utgifter ellers, så hvet ikke helt hva han vil si, tenker at han hadde komt på det selv viss han hadde hatt lyst til det.. Leste nettop at en gravid hunn rotte kan fort bli til 60 rotter på 4 mnd, esj...

Ring noen som jobber med dette og hør hva dere kan gjøre. Dere må finne ut hvor de kommer inn, de kommer seg inn i de minste hull eller sprekker.

Legg ikke ut rottegift, for bor de i veggen så dør de der. Og det lukter vondt etterhvert. Til våren når alle er ute av vegger, så må dere sjekke at det er lusinger på utsiden av huset. De kan falle ut, uten at man tenker over det. Hadde mus her i veggen i høst, sjekket og det var ikke mange lusinger igjen. Jeg oppdaget det så tidlig at jeg kunne tette, og siden det har jeg ikke hørt noe. Er nok stor mulighet for at det er mus på loftet, men det er ett større prosjekt.

Vi har enten mus nå eller så er det en mus som har kommet inn døra, jeg tror det er det siste. Kattene spiste en mus inne her om dagen og de hadde ikke vært ute. Har leitet og ikke funnet tegn til at vi har hatt mus inne eller noen steder den har kommet seg inn uten om døra som ungene ofte glemmer å lukke skikkelig.

Hatt mus på hytta, og de kom inn en ventil som nettingen inni hadde rustet hull i. (må sjekke de her også, de har jeg glemt å sjekke kom jeg på nå)

Hervi bor er heldigvis ikke rotter et vanlig problem, men mus derimot det har vi. De kom inn i kjelleren i sommer da vi hadde døre oppe i 3 måneder for å få luftet ut etter en lekasje. Nå ser det ut som at vi har vært veldig heldige. Har hatt musefeller ute nede i lang tid og bare fått 3 stykker, så vi kom nok billig ifra den luftinga. :)

Støtter forøvring den med rottegift, de kan da dø hvor som helst, og det vil ikke lukte godt. Rottefeller er nok ikke fullt så effektivt, men da dør de ihvertfall i den og ikke i veggene. :)

Men huseier har vell en plikt når slike skadedyrproblem oppstår?

Annonse

Hei! vi hadde rotter i kjelleren. Da tok vi kontakt med kommunen for å høre hva vi skulle gjøre i forholde til om det var en privat sak eller kommune sak pga boligfelt. kommunen sendte mail til anticimex som var her flere ganger. dette kosta oss ingenting ettersom vi tok det via kommunen. Men de tipsa vi fikk var å ha peanøttsmør på rottefellene ikke ost, Ikke legge ut rottegift (de kan dø i veggene og da stinker helle huset og må renoveres). Rotter er også sykt smarte. selv om det ble satt felle rett foran inngangen demmes, ble fella bare flytta på. så sto ansikt til ansikt med de jævlene der ganske ofte. Tok til og med bilder av den største rotta siden han fra anticimex sa at sjansen for å møte en rotte er minimal da de er så redde. hehe. og det nytter ikke bare tette hullet om de alt er i veggene, de kan gjøre stor skade på det elektriske og vegger/tak/gulv. vi måtte støpe igjen åpningen (kom inn der en gammel do sto engang) og ha glassbiter i støpen da de faktisk klorer seg gjennom betong. så rotter er nesten umulig å få bort på egen hånd.

Bor i et gammelt hus på en gård så mus har vi masse av sånn når høsten kommer og de trekker inn. Jeg har lagt ut åtebokser. slik at kun er mus/rotter som kommer til giften. Og dette er gift som tørker de opp fra insiden. 1 de trekker ut i leten etter vann. 2. dør de inni vegg eller tak så rottner de ikke men tørker opp og lager derfor ikke lukt.

I høst tok jeg også min søsters katter inn i huset hun er 5 så sendte noen i kjellern og hadde et par oppe. et døgn og har hverken sett eller hørt noe til mus etter det. Rotter er jo litt mer skummelt en mus da syntes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...