Gå til innhold

Minsten på 5mnd har en stygg slimhoste, masse snørr, blank i øya og litt feber som kommer å går..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge kan han være slik før vi får en lege til å se på han egentlig? Han er ikke sutrete el. men spiser litt mindre enn før, å sprutgulper etter amming.. Han pleier altid å slite med det når han er forkjølet, så er kanskje fordi han sluket mye luft osv. fordi han er så tett i nesa?

Han har vært slik i 4 dager ca, å hosten blir litt hyppigere for hver dag. Skikkelig sånn slimhoste.

Hva tror dere?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er det med bleiene? De anbefaler 5-6 våte bleier per dag. Om det er mindre så bør man nok ta kontakt med legen. Tror det er dehydrering de er redd for.

Ikke så moro når de små, søte gullene er syke. God bedring!

Skrevet

Hei! Jenta mi fikk det der når hun var 2,5 mnd. Holdt på 3,5 uke nå :( Men nå er det heldigvis bare litt snørr og tett nese som gjenstår. Hun hadde også halsbetennelse i følge legen, så skjønner at det ikke var så godt å spise for henne! Jeg kontaktet lege når hun hadde vært utilpass i ca 4-5 dager, og på nytt etter en uke da jeg syns hun ikke var bedre. Men hun var jo ganske liten i forhold til din. Var hos barnelege på barnepoliklinikken (ktr og avslutning av hoftepute), og hun sa at det gikk masse RS-virus nå, så om jeg var i din situasjon tror jeg at jeg ville ringt fastlegen i morgen og fått han/hun til å lytte på lungene. Bare for å være sikker på at det ikke sitter der. Nå har ikke jeg sett og vurdert barnet ditt, men slik du beskriver situasjonen tror jeg nok at jeg ville avventet til i morgen til fastlegen er åpen.

Jobber selv på legevakt, og det vi pleier å si der er at man må følge med på at bleiene er våte, at han drikker (alt er bedre enn ingenting) og at man må følge med på temperaturen. Små barn tåler feber mye bedre enn voksne, og man trenger ikke gi febernedsettende hvis barnets allmenntilstand er ok, dvs at barnet leker og pludrer som før. Hvis barnet virker plaget av feberen anbefaler vi å gi febernedsettende og måle temp igjen etter ca 1 time. Hvis feberen har gått ned 0,5-1grad er det bra. Feber i seg selv er ikke farlig :)

Jeg vet ikke om du ammer, eller om du fullammer, men ett råd ift å få i barnet mer mat er å pumpe og gi flaske etter siste amming på kveld, og evt. en til i løpet av dagen. Jeg gjorde dette med jenta mi, fordi da slapp hun å jobbe så veldig for å få i seg melka og jeg visste at hun fikk i seg litt mer. I tillegg var det lettere å suge av flaska med tett nese. Ga henne paracet jevnlig (kun pga halsbetennelse slik at hun ikke skulle forbinde mat med noe vondt), og så fikk hun saltvannsdråper i nesa for å løse opp den seige snørra. Så forøvrig her om dagen at Bisolvon (slimløsende) kan gis til spedbarn men denne har jeg ingen erfaring med da jenta mi var ferdig med det værste av slim før jeg oppdaget det. Ift. søvn osv. er det lurt å bygge opp under hodeenden for at det skal bli lettere å puste. Jeg lot også vesla ligge på magen og sove på dagtid (under nøye oppsyn) for da rant snørra ut i steden for at hun skulle plages med den i svelget og halsen.

Håper innlegget kan være til litt hjelp, og at småtten din blir fortere frisk enn vesla mi ble! God bedring og lykke til!

Skrevet

Tusen takk for gode svar jenter!:)

5-6 våte bleier han han så absolutt ikke.. Idag har vi skiftet bleie 3 ganger, å det har såvidt vært tiss i dem. Men det er ikke mørk urin, å det er det vel om de er dehydrert?! Eller har ikke det noe å si?!

Han pludrer jo av og til, å viser jo ikke noe tegn til å være veldig utilpass, men nå sutrer han aldri heller, da han tydeligvis har veldig høy terskel for å vise ubehag...

Har ikke vært noe feber utover dagen idag, men han er blitt slappere, å ligger for det meste på fanget å bare koser... Men så plutselig kvikner han til i 5minutter, hvor han pludrer og beveger seg litt..

Får nesten ringe legen imorgen vi da. Legevakten har vi ikke så god erfaring med med mindre det er noe riktig ille ifølge dem, hehe...

Jeg ammer, så får han grøt to ganger om dagen.. Men han har bare villet ha pupp tre ganger idag... Men det er som sagt vært ekstremt lite tiss i bleiene idag.... Å når vi har skiftet, så har det overhodet ikke vært behov for å skifte, men vi har gjort det for å sjekke hvor mye det er liksom.. Å det er som sagt såvidt det er noe i den...

Huff, er litt usikker på hva som er lurt å gjøre jeg nå.. Han har som sagt ikke feber nå da, men er det minimale tisset som begynner å bekymre meg litt..

Skrevet

Ut fra det du skriver tror jeg det er trygt å se det an til i morgen. Men om det blir værre utover natta må dere jo selvsagt ringe legevakt. Legevakta er til for akutte ting, så det er mange vi må be kontakte fastlege neste dag. Jeg som jobber der syns også dette er kjedelig å gjøre i blant, men vi er nesten nødt for å sile litt for det er så veldig mange henvendelser i løpet av en dag. Men det er som sagt du som kjenner barnet ditt best, og hvis du mener at barnet er så sykt at det trenger legehjelp så må du bare stå på kravene og ikke gi deg ;) Vi som sitter på telefonen ser jo ikke hvordan barnets form er, det gjør derimot du! :)

Skrevet

Huff, nå var feberen plutselig oppe i 39,1, så da ga vi paracet.. Den gikk ned til 38,8. Er det for lite reaksjon på paraceten eller er det bra?

Han puster veldig raskt, å hadde en halvtime hvor han trykkepustet.. Det var veldig ekkelt.. Nå puster han lett igjen, men veldig fort.. Målt to ganger nå, hvor han første målingen pustet 54 pust i minuttet, å nå siste målingen pustet han over 70 pust i minuttet.

Tror vi skal ringe legevakten å høre om de vil se på han gitt.. :(

Skrevet

Oi da, han ble værre så fort ja. Jeg var ikke online igjen noe mer i går jeg. Ordnet det seg med legevakt?

Skrevet

Ja det ble plutselig mye værre gitt.. Det var heldigvis ikke noe alvorlig, men en luftveisinfeksjon, så vi må bare passe på å følge med på at han ikke hoster opp farget slim.

Godt å få sjekket det opp hvertfal! Kan vi puste litt lettere ut:)

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Uff, ikke noe koselig verken for mor eller barn! Liam var sånn da han var 3,5 mnd, helt lik faktisk, dro til lege den 5. dagen og fikk samme beskjed som deg. Det er jo ikke farlig, men litt slitsomt. Han hadde det i nesten en mnd(!!!), ikke med feber og slikt da, det varte bare noen dager tror jheg, men han snørra og hosta og surkla noe ille!!

Masse god bedring til herligheten i allefall :)

Skrevet

Huff, ja nei det er ikke noe morro for noen!

Huff det var lenge stakkar... Får ikke håpe dette holder på så lenge..! Men hadde gutten deres forhøyet crp? Det hadde gutten vår.. Men siden lungene å alt hørtes bra ut så var det ikke noe å gjøre.

Tusen takk for det!:)

Skrevet

Ja, den var litt forhøyet, men ikke så mye at det var krise. Men lungene hans hørtes også helt fine ut. Jeg kjøpte bisolvon, den hjalp lillegutten her, helt til jeg holdt på å kvele han med den stakar, etter det turte jeg ikke å gi den mer..huff! Hehe.. (han begynte å gråte da han fikk sprøyta i munn og dro pusten inn)

Skrevet

ah okei. Hva er bisolvon?

Haha huffda!:P Nei ser den!:P

Skrevet

slimløsende hostesaft :) får den reseptfritt på apoteket

Skrevet

Har ikke lest absolutt alle svarene her, men jeg syntes det så ut som symptomer på RS-virus.

Lillegutt her i huset var også slik, og ble innlagt på sykehuset med en gang. Legevakta bare lo av meg da jeg kom opp, og ble sendt hjem igjen første gangen. Andre gangen fikk vi en mye hyggeligere lege, som ringte barnelege i Fr.stad, og vi ble bedt om å komme med en gang.

Skrevet

Huffda!:( Så godt dere ble tatt på alvor til slutt da!

Men han ble nøye undersøkt av en lege som vi har truffet maange ganger på legevakten, som vi har ett utrolig godt forhold til.

Han nevnte ingen ting om RSviruset, men sa det var veeldig mange barn med luftveisinfeksjoner om dagen.

Å han sa at han hadde flott spenst og "konstens" i huden, masse spytt (og slim da..hehe) fine slimhinner og hadde ikke en urovekkende allmenntilstand.

Men om han får farge på slimet han hoster så skulle vi komme rett ned igjen, for da var det tegn på at det hadde gått ned i bronkiene\lungene.

Men hvor lenge skal ett barn kunne ha feber uten at det er noe farlig?

Han har fortsatt feber hele tiden. Er vel på 5-6 dagen med feber nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...