Gå til innhold

Dere med kronisk syke barn, hvordan løser dere fri fra jobb?

Anbefalte innlegg

Jeg har så dårlig samvittighet ovenfor jobben, jeg skjønner jo ate barnet mitt går først.

Men bare til uken skal vi på to froskjellige ting.

Vi har netopp fått en alvorlig diagnose må følges opp av lege en gang i uken. tenker å søke permisjon uten lønn

Fortsetter under...

Du trenger ikke søke ulønnet perm.

Barnet ditt har fått diagnose sånn som jeg forstår det, da kan legen til barnet vurdere om det skal søkes om PLEIEPENGER fra NAV. Jeg har et hjertesykt barn, og i den perioden med tett oppfølging av leger og sykehus fikk jeg innvilget 3 måneder med pleiepenger. Pleiepenger tilsvarer full lønn, i alle fall inntil ett år sammenhengenede.

Du kan også få pleiepenger gradert, tror jeg...

Legen skal også kunne søke om utvidet rett til å være hjemme med sykt barn. Det får både du og pappan. De dagene vi er på kontroll med vår sønn går hele dagen med på å være på sykehuset. Da bruker jeg "barns sykdom-skjema".

Du må prøve å ikke ha dårlig samvittighet for jobben din. Folk forstår at barna kommer først. De fleste sjefer, i alle fall :)

LYKKE TIL! (husk at det er legen som søker om pleiepenger. Du må garantert minne han/hun på det...)

Jeg regner med at arbeidsgiveren din er informert om at du har et barn med kronisk sykdom?

Du kan søke nav om å få utvidet barns sykefravær, vi har 30 dager x 2 på vår gutt.

Jeg prøver så godt det kan å få alt på en og samme dag, men mange ganger så går ikke det.

Som oftes vet du og en stund på forhånd når neste kontroll / oppfølging er så da kan det planlegges sammen med arbeidsgiver at de og de dagene må du være borte pga det.

Dette skriver nav om pleiepenger:

Du kan ha rett til pleiepenger fra NAV hvis du har omsorg for barn under 12 år (18 år hvis barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet) som er eller har vært innlagt i helseinstitusjon, eller er behandlet poliklinisk i sykehus(folketrygdloven § 9-10).

Det er et vilkår for rett til pleiepenger at barnet har behov for kontinuerlig tilsyn og pleie. Pleiepenger innvilges når pleiebehovet varer mer enn syv kalenderdager og gis fra åttende dag fra NAV.

Hvis barnet har en livstruende eller annen svært alvorlig sykdom eller skade, kan du ha rett til pleiepenger fra første dag fra NAV, selv om barnet ikke har vært innlagt i helseinstitusjon. I disse tilfellene kan begge foreldrene få rett til pleiepenger samtidig (folketrygdloven § 9-11).

Det kan gis graderte pleiepenger i tilfeller når barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie, men hvor det er etablert tilsyns- eller avlastningsordning deler av dagen eller noen dager i uken (folketrygdloven § 9-11a). Ytelsen kan graderes ned til 50 prosent.

Du kan også evt søke om hjelpe og grunnstønad fra nav.

Du bør ikke ha dårlig samvittighet for jobben, barna kommer først og alle sjefer bør klare å tenke slik.

Lykke til videre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...