Gå til innhold

Bil - er det bare et stort pengesluk?????

Anbefalte innlegg

Har lyst på bil, vi trenger ikke bil i hverdagen, men ønsker bil for å komme mer ut i skog og mark, besøke venner og slektninger.

Man kan ta kollektivt, men det går ikke overalt og tar ofte veldig lang tid.

Men er usikker av de uventede utgiftene som kan dukke opp.

Evt. snakk om bruktbil til 100 000 - 150 000.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142902807-bil-er-det-bare-et-stort-pengesluk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det koster penger å ha bil og om jeg ikke hadde trengt bil så ville jeg aldri kjøpt bil for det er stadig vekk noe som ryker, som må fikses, kontroller man må på, veiavgift, forsikring, bensin, nye vinterdekk osv osv. Det er litt som å eie hus og det å ha barn : Det er alltid noe som må utbedres og noe som koster penger.

Men har dere råd så er det bare å peise på det. Jeg skulle ønke at jeg slapp å eie bil.

Om man ikke MÅ ha bil så er bil absolutt et pengesluk ja... Det koster med bensin, forsikring, årsavgift, eu kontroll, omregistrering, reparasjoner osv.. Hvorvidt det lønner seg for dere kan jo bare dere svare på... Vi har to biler uten lån og har dermed kun utgifter til bensin, forsikring, reparasjoner/eu kontroll og årsavgift, men det går noen tusenlapper hver mnd likevel...

Ja, bil er et eneste stort pengesluk. Bilen synker veldig fort i verdi, så du tjener ikke noe på å ha den (som med hus som øker i verdi). Du må betale veiavgift hvert år, og forsikringer. Så må den på EU-kontroll når den har gått så og så langt, den må på servicer osv, og så kommer drivstoff. Både diesel og bensin er veldig dyrt for tiden.

Når det er sagt, så er de et nyttig pengesluk som letter hverdagen veldig mye, og gjør aktiviteter som du nevner enklere. For oss er bil en nødvendighet for å gi vår familie ro og tid sammen i hverdagen, og mulighet til å komme oss steder på ettermiddager/i helgene. Vi er helt "avhengig" av bil(er) og synes det er vel verd pengene.

Jeg kan love at det ikke lønner seg å ha bil for å bruke noen ganger i mnd. Å ha bil lønner seg sjelden, men folk flest har ikke noe valg om de skal fungere i samfunnet.

VI har to biler uten billån, men skal love deg det er et pengesluk.

Annonse

Selvfølgelig er det dyrt å ha bil, men om det er et uvanlig stort pengesluk kommer jo helt an på hvilket merke dere velger og ikke minst hvor gammel den er. Det er når de store reparasjonene kommer det blir et pengesluk som du kaller det.

For min del så er bil eneste alternativ selv om bussen går rett utenfor her. Hvorfor bruke 45 minutt til sentrum med buss når en kan bruke 15 minutt med bil? Vel anvendte utgifter etter min mening.

jeg har et pengesluk på 6000kr imnd på forsikring, bensin, lån. og så kommer alle andre utgifter i tilegg. er et enormt pengesluk! men for meg var valget å bo sentralt men dyrt og ikke ha bil, eller bo usentralt og billig og ha bil. men jeg kjører og +30 000km i året og da...!

men igjen så får eg skattelette på endel av kjøringen min så det hjelper jo endel.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt en golf eller noe i den stilen, og brukt 30 000 på den. De er billige i drift, billige å kjøpe og snertne biler å ha med å gjøre.

Jeg kjøpte min golf for 4 år siden for 23 000 kr, og har ikke trengt å skifte en del enda.

Har bil i minst to år til, ifølge folka som tok eu-kontrollen på den forrige mnd.

Føler ikke den er noe pengesluk, nei:)

Hvis man kan kjøpe en rimelig bil nesten uten lån som kan gå som golfen over her uten særlig utgifter er det ikke altfor dyrt, men utgiftene er jo der. Jeg kjøpte en Opel Corsa for 22 000,- i 2001, hadde den i 7 år uten store reperasjoner og solgte den for 15 000,- i 2008. Men dette er sjeldent.

Kjøpte en større bil etter salg av corsaen, tok opp lån på 80 000,-. I dag har jeg ca 4000,- i måneden i utgifter på den - billån, veiavgift, forsikring, bompenger + bensin. I tillegg kommer kontroller og diverse reperasjoner. Min far jobber med bil så jeg får alt av deler og reprasjoner gunstig, men fortsatt altså 4000,- + i måneden. Du og familien kan ta mye taxi, evt leie bil i helger og ferier for rundt 50 000,- i året!

Ja, det er et pengesluk. Og til deres formål ville jeg absolutt ikke kjøpt bil til 100.000,- Dere kan få en knall bil til 30-50.000,- bare dere ikke kjøper det første og beste dere finner. Og gå for diesel. Let på finn.no og autoDB.no og les annonser på flere biler av samme merke for å finne ut hva som er normalpris utifra hva som er gjort med den i det siste.

Annonse

Ja, det er et pengesluk. Og hadde det ikke vært for at vi absolutt trenger bil her vi bor, så hadde vi aldri hatt bil heller. Da hadde vi leid eller kost oss med offentlig kommunikasjon. Heldigvis bor vi slik at vi kan nå det meste på dagtid med buss eller sykkel, slik at vi klarer oss med en bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...