Nummer2.2014 Skrevet 13. februar 2011 #1 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg fant ut i går at jeg er gravid. Vi ble glade,men det er noe vi ønsker å holde hemmelig en liten stund til. Jeg har dermed ingen å spørre om ting jeg lurer på. Hva gjør jeg nå? Skal jeg bestille time hos fastlegen min,eller gynekolog? Hvor fort merker man evt kvalme? Har hatt veldig vondt i hodet,menssmerter og litt forskjellig en stund,men hadde mensen for ca 5 uker siden. Skjønner ikke hvordan man skal regne ut hvor langt jeg er på vei. Noen som kan hjelpe? Og gjerne kom med tips om hva jeg burde gjøre før jeg får info fra lege e.l. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142902633-hjelp-f%C3%B8rste-gang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
septemberspire ;-) Skrevet 13. februar 2011 #2 Del Skrevet 13. februar 2011 Gratulerer så masse :-) Kvalmen kommer ofte lurende i uke 5-6 men det er veldig individuelt. Så fremt du ikke bor en plass der du må være veldig tidlig ute for å søke fødeplass der du ønsker det er det vanlig å ha første kontroll i uke 8-12 ihvertfall her jeg bor. Gå inn på matportalen.no, der står det om ting du burde holde deg unna og hva som er lurt å få i seg :-) Kjøp deg Folat og spis. Terminen finner du med å gå inn på terminkalkulatorn her på siden, eller den på babyverden.no Kos deg og nyt den voksende magen :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142902633-hjelp-f%C3%B8rste-gang/#findComment-142902699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
siljesnupp med minisnupper Skrevet 13. februar 2011 #3 Del Skrevet 13. februar 2011 gratulerer sååå mye:):) det jeg gjorde første gang jeg var gravid var å ringe fastlegen min å få en time hos henne. var ikke mer enn 5 uker på vei da men var som deg veldig usikker og hadde jo aldri vært igjennom det før. hun fortalte meg det jeg trengte å vite og fikk bøker/brosjyrer med en del info. de fleste fastleger er veldig hjelpsomme ovenfor førstegangsfødende så er du usikker er det bare å ringe å fortelle at du er gravid å at du er usikker og vil ha en prat med legen din:) masse lykke til videre:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142902633-hjelp-f%C3%B8rste-gang/#findComment-142902772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puza90 Skrevet 13. februar 2011 #4 Del Skrevet 13. februar 2011 Hei hei og gratulerer så mye med graviditeten Hva du skal gjøre er helt opp til deg selv selvfølgelig, men om du føler deg veldig usikker og føler du ikke får helt det rette svaret du vil ha her inne så bestiller du deg en time til legen din Det vil ikke bli svangerskaps kontroll i den forstand, men si at du føler deg usikker og vil ha en prat Det sies at man skal inn til svangerskaps kontroll første gang i mellom uke 8-12 men det som er nå som jeg har fått høre de to siste graviditetene er at om man skal få helt rette blodprøver osv. så skal man vente med det til uke 12 Derfor blir det jo ofte så ikke det blir noen kontroll før da. Gyn er ikke "normalt" og skulle til nå uten at det skulle vært at man er veldig usikker på hvor langt man er på vei osv. da pleier man komme til innvendig ultralyd Ellers gjøres ikke sånt om man har någenlunde peiling på siste mens Man skal regne termin med første dag i siste mens, jeg bruker babyverden sin termin kalkulator, så om du har peiling på syklussen din skriver du inn den, da skal du få et sånn ca. svar Men skal jeg tippe er du jo da ca. 5uker på vei etter som det er 5uker siden mens Vondt i hode er normalt, det har begynt og gi seg sånn smått til meg nå, jeg er i uke 9 i dag Kvalme har jeg aldri sliti med i noen av mine til nå tre svangerskap, men jeg kjenner det litt mer denna gangen enn de to forje da Når det kommer er veldig forskjellig Og som en sa her så kan du jo finne ut litt av hva man burde holde seg unna av mat, noen driter i det andre følger sånt 100% Det er noe hver og en må vurdere Jeg holder meg selv unna det meste man burde holde seg unna for sikkerhets skyld Ellers skal man ikke løfte svintungt, og prøv å løfte "rett" Skal man ut og måke snø er det greit og tenke litt på hvordan man måker osv. Hehe.. Ja, dette er det jeg kom på her og nå bare for og nevne litt liksom Masse lykke til videre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142902633-hjelp-f%C3%B8rste-gang/#findComment-142902929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baloo ønsker to :) Skrevet 13. februar 2011 #5 Del Skrevet 13. februar 2011 Gratulerer så mye med baby i magen Det første du bør gjøre er som ei sa over her å ta Folat ! Det er viktig for den lille i magen og på matportalen er det et eget avsnitt for gravide med kostholdsråd, som f.eks at det ikke anbefales med spekemat, salami, noen typer fisk osv. Kan være greit å lese. Ellers kan du registrere ternindato her inne på profilen din, der får du lese om svangerskap og baby i den uken du er i nå på babyverden.no kan du også se på utvikling å lese uke for uke - veldig koselig ! Ellers skader det ikke å ringe fastlegen, så kan dere sammen bestemme når du skal få time, er du usikker så si at du gjerne ønsker en time allerede nå fordi du gjerne vil ha litt info. Å når det gjelder kvalme er det slett ikke sikkert du trenger å tenke på det engang det er fryktelig individuellt, og alt fra uke 4-8 tror jeg kvalmen kan komme, noen før, andre seinere... Kryss fingrene for at du slipper Masse lykke til Vil også tipse om terminklubbene her inne, der er det masse andre damer med termin i samme måned som deg - så ses vi vel inne på oktober 2011 klubben (de ligger i den orange menyen øverst til venstre på siden, terminklubber står det) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142902633-hjelp-f%C3%B8rste-gang/#findComment-142902944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå