Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har barn som snakker sent?

Er veldig mange ord her,men ikke så mange forståelige.. han babbler ivei,å det er jo bra:)

Blir 3 i april. Er født 10 uker for tidlig,men skulle ikke tro at dette hadde noe å si lengre..er stor og flink ellers :)

Lurer bare på når det "løsner"..noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!!

Min sønn var veldig tidlig ute,men sønnen til bestevenninnen min var meget sen.

Husker godt hvor fortvilet hun var da hun stadig vekk sammenlignet våre barn, og sa selv hun var redd det var noe galt med hennes sønn!

Men plutselig knakk han koden i sommer (han ble 3 år 1 august) og nå prater han så rent og sammenhengende med alle slags ord, at du aldri skulle tro han hadde vært sent ute.

Synes nesten han er flinkere enn min som har pratet fra han var 18 mnd!

Så jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for ;)

Skrevet

Mi største var 3 år og 4 mnd før språket løsnet.

All den tid jeg bekymmret meg over at ho ikke parta nå lurer jeg på om ho noen gang skal være stille.

Min yngste nærmer seg 3 og har noen få ord og settninger resten er bare babbel så ho blir nok ikke noe tidligere ute.

Skrevet

Jeg begynte visst ikke å prate noe særlig før jeg nærmet meg 3-årsalderen, men fikk likevel toppkarakterer i norsk både skriftlig og muntlig på skolen, så NULL stress vil jeg tro- det kommer når det kommer=)

Skrevet

Når barn nærmer seg 3 år og har lite språk, så anbefaller jeg foreldre å få sjekket ørene på barna. Ofte kan de ha en mellomørebetennelse som lager krøll for dem. Dette er i så fall enkelt å fikse med dren og ikke noe å bekymre seg for. Av de jeg har anbefalt dette til, har vel noe sånt som 50% ikke hatt de overnevnet problemene og språket kommet av seg selv like etter, de andre har fått satt i dren. Synes det er bryet verdt å sjekke.

Hilsen småbarnspedagog

Skrevet

Hei og takk for svar damer :)

Jeg er ikke spesielt bekymret,ville bare høre andres meninger..

Han har dren i begge ørene,glemte visst å nevne det i farten,det fikk han i okt. 2010,har blitt litt bedre etter det,men jeg trodde det skulle bli mye bedre til nå :)

Han ble oppmeldt til ppt før jul å de er å observerer han i bhg ca 1 gang i mnd. er bare spent på når det evt. vil løsne med setninger ol. men det kommer vel,vi tar tiden til hjelp,er jo enda noen mnd. til 3 års dagen:)

HI

Skrevet

Det forklarer jo mye da. Dvs at han muligens har hatt dette hele livet og nå har hatt knappe tre mnd med normale hørsel og da er det jo ikke rart i det hele tatt at språket ikke er helt på plass enda. Veldig bra av barnehagen å koble inn ppt nå, ofte vil de vente å se ann, men ventetiden fra med melder opp til man får oppfølging er lang, så bedre føre var sier nå jeg.

Skrevet

Ja,vet det,men vi tror ikke han har hørt så dårlig,for han skjønner mye..

Er jeg som har meldt han opp,via helsesøster,jobber selv i bhg å vet hvor viktig det er med hjelp og oppfølging av språk problemer.

Men takk for svar :)

Skrevet

Jeg har en venninne med tvillinger som blir fire år i april. En av tvillingene var sen med å prate, og det viste seg at det var fordi hun nesten ikke hørte. Hun har nå hatt to operasjoner med å legge inn dren, og det går kjempebra med språkutviklingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...