Gå til innhold

Han sover så tungt at "hans netter" allikevel ikke gir meg mer søvn...

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på ti måneder som ennå ikke har sovet gjennom en eneste natt, han er våken ihvertfall 4-5 ganger og ikke sjelden må han ha flaske for å sovne igjen. Det blir med andre ord litt nattevåk. Mannen min sier han skal ta en natt innimellom slik at jeg slipper, men faktum er at han sover så tungt at han ikke våkner når babyen våkner. Jeg må vekke ham og nærmest sparke ham ut av senga for at han skal våkne. Og da sier han jada jada, skal opp og ta ham. Men så sovner han igjen og som regel står jeg opp og tar babyen for jeg orker jo ikke høre på at han ligger og gråter.

Natt til i går skulle han ta natten og det samme skjedde. Riktignok stod han opp en gang og tok over men det var det hele. Og uansett om han en sjelden gang står opp etter å ha blitt vekket er vekkeprosessen så omfattende at jeg allerede er lys våken.

I dag morges våknet mini halv seks og jeg spurte mannen min om han kunne være så snill å ta ham fordi jeg er underernært på nattesøvn.

Og da sier han at "Neeeei, jeg tok jo natt til i går". End of discussion...

Jeg har ikke sovet en hel natt siden to måneder før babyen ble født og kunne gitt myyyye for en hel natts søvn. Vi har ingen vi kan sette ham bort til på natten heller foreløpig.

Jeg lurer på hvordan dette skal gå, jeg skal tilbake på jobb om to uker og gruer meg til å måtte jobbe uten å sove ordentlig.

Noen andre som har så trøtte menn? Noen tips?

Fortsetter under...

Har ingen tips, bare masse sympati, da jeg har akkurat samme problemet selv. Og sånn har det vært siden største ble født for 3 år siden, og nå har vi en liten til på 5 mnd..

Det er ikke det at han ikke vil, men han går inn i koma når hodet treffer puta, og jeg våkner ved det minste knyst, så da tar jeg barna - orker ikke ligge og bare høre på at de gråter heller..

Jeg har begynt å tenke på det som kvalitetstid med barna, og så skal jeg sove masse om en ca 10-13 år :)

Jeg tør jo ikke rømme huset heller, antagelig vil han våkne når underbevisstheten hans vet at jeg ikke er der, men jeg kommer jo ikke til å sove særlig godt borte med det i bakhodet at barnet mitt kanskje ligger og gråter mens faren hans er halvdød i senga ved siden av...

HI

Sånn er min mann også, har gitt opp for leenge siden jeg ;o)

Det er ikke det at han ikke vil, men som noen annen sa her: han går i koma i det han treffer puta. Han har kjeeeeempe dårlig samvittighet for det, og prøver så godt han kan å gjøre opp på andre måter.

Sover dere på samme rom eller har barnet eget rom?

Viss barnet sover på eget rom, hadde det vært ett alternativ at faren låg der inne en periode? Kanskje han våkner da.

Også ville jeg vent barnet av den nattflaska ;o)

For det først burde en 10-måneder gammel gutt sove hele natta nå!!! Dette tror jeg er dårlig vane :)

Når det kommer til mannen din har jeg selv en mistanke om at det blir sånn her (venter nr 3 med ny mann). Han er også komatøs når han sover.

Hva med helgene, kan du ikke gå inn en avtale med ham, at han står opp med guttten om morgenen og du kan sove deg inn utover formiddagen? Det er løsningen jeg ser for meg her hjemme :) Jeg kommer nok ikke til å være så forståelsesfull som de over her, får jeg svar og han er våken får han pent stå opp.

Lykke tli.

Annonse

Uff, sånn er min også... Mann, altså. Heldigvis er ikke småen mye våken på natta, men det skjer innimellom. Jeg oppdaget at mannen sover så tungt den natta da sønnen var ca 3 mnd og jeg la meg på et annet rom (på andre siden av gangen) for å få litt hvile en natt... og våknet at hylinga til babyen gjennom to lukkede dører... Lurte på hvorfor han gråt så intenst og tuslet til slutt inn på soverommet for å se. Joda. Ungen hyyyler og mannen sover... Trodde det var et engangstilfelle, men neida. Det samme skjedde igjen. Så nå sover jeg med babycall ved siden av meg hvis jeg sover på et annet rom. Den er stilt inn på lavest mulig sensitivitet slik art den ikke slår inn på smålyder, bare gråt. Hadde aldri fått sove uten... Men vanligvis blir det jo til at jeg tar han på natta.

Forslag? Hmmmm. Venne babyen av med nattflaske. Avtale med mannen din hvordan du skal vekke han om natta og si ifra at du IKKE gir deg før han står opp. Det gjør i alle fall jeg. Han kan jo føle litt på hvordan søvnmangel føles han også...

Prøv å tilby kun vann på natta fra nå av, det vil mest sansynlig løse hele problemet. Har barnet vårt fått flaske en natt våkner han garantert neste nat også, så oftere og oftere. Eneste som fungerer er å være kjipe foreldre å kun gi tilbud om vann.

Hjelper ikke dette og han fremdeles våkner om nettene kan du jo la mannen din ligge på madrass nedenfor senga til babyen.

Ja anonym 09:58, en baby på 10 mnd burde sikkert det, men det er ikke alltid så enkelt. Jeg har en som er 18 mnd i dag som aldri har sovet en hel natt uten å våkne minst en gang, og hun har ikke fått mat på natten siden hun var ca 8 mnd gammel. Vi har forsøkt manuellterapi, akupunktur, osteopat osv, og etterhvert også "sovemedisin" (i samråd med lege of course) og til og med søvnpsykolog. Men nei, hun våkner like fullt. Eldstemann på 8 år sover heller ikke rundt, men etter han bikket ca 3,5 år har han i det minste sluttet å vekke oss hver natt. Nå er det bare en og annen gang innimellom vis han har mareritt el. De to barna i mellom på 6 år og 3,5 år har derimot sovet som en stein nesten hver natt siden de var ca 7-8 mnd gamle.

Barn er ulike, og jeg kjenner jeg blir ganske irritert og litt provosert over slike floskler som "burde sove hele natten nå!". Ja, for foreldre prøver jo ikke på nei. Neida, vi LIKER faktisk å bli vekket ørten-millioner ganger om natten vi. Jadda...

HI: Jeg ville da heller avtalt at du tar nettene, og så får han stå opp om morgningene i helgene slik at du får sove ut litt. Vi løser det slik. Jeg våkner lettest uansett og tar derfor alle nettene (mer eller mindre, noen få unntak), og så får jeg sove 1-2 timer ekstra på morgningene i helgene i stede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...