Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 12. februar 2011 #1 Skrevet 12. februar 2011 Vi skal på 4 timers togtur tenkte vi, til Geilo. Johanne som er 5 mnd, onkelen hennes og meg. Lurer på i hvilken grad det er plass til vognbag og leketeppe og stellebag og sånt... noen som har reist med tog i familievogn og kan anbefale eller fraråde... ?
GBridget Skrevet 13. februar 2011 #2 Skrevet 13. februar 2011 Ja. Er ok. Har selv reist flere ganger i 7 timer med baby på tog. Men du må bestille billett og plass via tlf (ikke på nett) for å få plass til vogna der du selv sitter. Er også lurt å ha med bæresele eller lignende. Da er det mye lettere å gå til mat-vogna, toalett osv.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. februar 2011 #3 Skrevet 13. februar 2011 Har reist på lange togturer med baby flere ganger, og det går veldig greit det altså! Fam.vogna har som regel god plass til både vogn og ekstra bagasje, men den ene gangen vi reiste var vognplassen BAK setene våre, slik at vi måtte sitte med ryggen til vogna, og det var LITT upraktisk kan du si... Kan også anbefale bæresele, den har vi brukt mye! Generelt vil jeg si at jeg faktisk foretrekker tog fremfor bil på lengre turer med barn, spesielt ettersom de blir litt eldre og kan kose seg på lekerommet, med bøker, tegnefilm og litt leker=)
Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 13. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 13. februar 2011 Tusen takk for svar og gode tips fra begge! ) flaks at vi nettopp har kjøpt babybjørn-sele. Har manduca fra før. får se hvilken vi velger å ta med. og flott å vite om telefonbestilling. det ville jeg ikke tenkt på! takk takk !!
AO3 Skrevet 13. februar 2011 #5 Skrevet 13. februar 2011 Min erfaring: Familievogn kan være alt fra en egen familiekupé (anbefales!), med plass til vogn (ville uansett ikke hatt noe leketeppe på skitne tog gulv...) til helt vanlige seter i en helt vanlig togvogn, bare at det er i nærheten av der det går an å parkere vogna... Førstnevnte er flott, sistnevnte er ikke det.
AO3 Skrevet 13. februar 2011 #6 Skrevet 13. februar 2011 Signerer at det er en stor fordel med bæresele, ellers er det fort gjort å falle når man skal på do og skifte bleie, for eksempel, og bærer baby...!
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 13. februar 2011 #7 Skrevet 13. februar 2011 Jeg reiste med jenta mi fra Hamar til Trondheim når hun var 6 uker, gikk strålende det! Familievogna er helt super. Vi fikk også plass til vogn bak setene våre på hjemturen, litt upraktisk, men det gikk da det også Veldig enkelt med tog fremfor bil - kan amme, kose, leke og sove når baby vil
~~ElleMelle~~ Skrevet 13. februar 2011 #8 Skrevet 13. februar 2011 Tog på Bergensbanen har ikke lenger de gamle togsettene med egne familiekupèer med plass til to vogner og to fmailier desverre (det var den suverent beste løsningen som desverre utgår over alt etterhvert som de bytter ut togsettene). Du får som regel plass til vogna bak stolryggen din. Ganske dårlig løsning som det neppe er mødre som har vært å designe utformingen på. Greit når baret sover, men du blir jo sittende med barnet mye på fanget. Det finnes også noen avganger hvor du får vogna foran deg. Bedre at du da kan ha barnet i vogna og ha oversikt, mens det er våkent. Ulempen her er at du da sitter rett ved lekerommet, så det blir mye flying og støy fra større barn som leker og herjer. Leketeppe ville jeg bare glemt -tog er skitne. Men tog funker bra, slipper ammestopp og slikt.
eja Skrevet 14. februar 2011 #9 Skrevet 14. februar 2011 Jeg har reist alene med baby på tog Trondheim-Oslo og Oslo-Bergen mange ganger, fra baby var 1 mnd og til nå når den er 9 mnd. Jeg synes det er veldig greit. Jeg har en gang opplevd å komme i en sånn familiekupe som noen skriver om (da hadde vi en kupe helt for oss selv, med plass til vogna). Det var jo kjempemessig, men jeg har sikkert reist 8 ganger siden da, og ikke opplevd å komme på tog som har slike kupeer igjen. De er nok på vei til å forsvinne for godt, så du burde ikke regne med det. Det vanlige er å få plass i familievogna, og jeg har nesten alltid fått plass med vogna foran plassen min (en gang satt jeg med ryggen til). Noen ganger er det rett utenfor lekerommet, men dette har jeg ikke sett så mye problem med. Det pleier ikke å være overfylt i familievogna, så det er ofte forhåndsvis rolig. Kan være lurt å ha med bæretøy, ja. Og små leker. Ellers kan jeg legge til at det eneste jeg synes er kjedelig på toget er at det ofte er veldig varmt og tørr luft. Dette reagerer i allefall min baby på i lengden, så det kan være greit med lette klær.
Hanna30 Skrevet 14. februar 2011 #10 Skrevet 14. februar 2011 Har reist med tog noen ganger, og det har ikke vært noe problem i det hele tatt. Men du må bestille på telefon for å sikre deg plass til barnevogn. Ei venninne av meg bestilte på nettet, fylte inn at barn var med, men de nektet henne å bli med fordi hun ikke hadde bestilt over telefon, og de ikke hadde plass til vogna..
Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 15. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 15. februar 2011 Takk for gode tips. Skal definitivt bestille pr tlf! Men lurer på en ting ang lette klær: lurt med for eks bomull inne på toget da, men vi skal rett ut i kulda midt på fjellet når vi er framme.. tenker egentlig at det da er best med ull innerst, men ull på toget blir for varmt .. holder det med bomull innerst og ull utenpå der igjen tror dere? har aldri hatt henne med på fjellet før.. hun skal så klart ikke være mye ute, men fra toget og inn i bilen og ikke minst fra bilen og ned til hytta som er ti min i snøkav ... men da bærer jeg henne ned i vognbagen oppi voksipose med ull i bunnen...
Puddingmama Skrevet 15. februar 2011 #12 Skrevet 15. februar 2011 Bare for å forvirre deg litt.. Dersom du bestiller på tlf og får sete rett ved vogna, så er det mest sannsynlig bare en voksen som får plass der og den andre får plass et annet sted i samme vogn. Dersom du bestiller på nett og legger inn at du skal ha med et barn 0-3 år, så får du et ekstra sete til baby gratis. Det er uansett plass til vogna di i samme togvogn slik at ho kan sove der, men dere sitter da kanskje noen seterader unna og har et ekstra sete å rote på Jeg har reist maange turer med familietog og vi har gått for den løsningen. Jeg har forresten ikke tenkt på at det alltid er varmt på tog. Tror godt du kan ta ull innerst og så ser du an om hun trenger å ha på seg mer enn strømpebukse/body på toget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå