Gå til innhold

Ammeteknikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er 2 uker gammel og amming har gått greit helt i fra starten. Men nå synes jeg av og til at hun ikke gaper skikkelig, bare kaver med puppen. Det går til slutt, men som regel ender det med at hun bare suger på selve knoppen, hun "mister" det brune på undersiden. Jeg både hører og kjenner at hun får ut melk, og det gjør heller ikke vondt. Jeg er ikke sår - annet enn litt øm av og til - det kommer vel av at jeg ikke er vant med at noen sutter så mye på puppene mine ;) Så det jeg lurer på, er om det da gjør noe? Bør jeg sørge for at hun alltid har hele undersiden av brystvorten i munnen også, eller kan vi ha det som vi har det nå? Begynte med smokk for 2 dager siden, kan det ha noe å si? Ikke noe artig å være fersking :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ligger barnet høyt nok?

Utrolig hvor høyt de skal ligge for at de skal få skikkelig tak uten å "henge" i puppen.

Tar babyen for lite tak er ikke det noe positivt. Sørg for at barnet gaper skikkelig

Skrevet

Hm, jeg ville prøvd en annen ammestilling, kanskje? Sjekk ut litt forskjellig på video hos ammehjelpen.no. Og så ville jeg droppa smokken en uke eller to og sett om det hjalp (jada, enkelt å si - Ungen min skulle ikke få smokk, hun, helt til første dagen jeg var alene hjemme uten pappaen ;-)).

Du kan bli sårere, og hun kan få i seg for lite melk. Sistnevnte vil du etterhvert merke på dårligere vektoppgang - eventuelt etter en stund, siden hun er såpass nyfødt at det ennå er "tid" til å komme inn i "sin egen kurve" - dvs at det ikke merkes om hun ligger litt lavt.

Grunnen til at hun ikke skal suge kun på knoppen er at melka ikke skal suges ut, men "klemmes" ut - og da må det klemmes på areola, og ikke på knoppen. Med tåteflaske og muligens også smokk suger man i stedet for å klemme. (Litt usikker på smokken, dog, det er mulig barna ikke suger så forskjellig på den i forhold til bryst.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...