Jenny_m Skrevet 12. februar 2011 #2 Skrevet 12. februar 2011 Jeg har hørt at det er fordi da "dør" det som er bra oppi mme. Om det er vitaminer eller mineraler eller karbohydrater eller hva det er som "dør" vet jeg ikke.. Men er dette jeg har hørt jaffal... Så lurer egentlig på det samme selv heeh
Hanna30 Skrevet 12. februar 2011 #3 Skrevet 12. februar 2011 Enkelte vitaminer kan gå tapt, og proteiner blir tyngre fordøyelig.
Jenny_m Skrevet 12. februar 2011 #4 Skrevet 12. februar 2011 Det var jo ikke så langt unna det jeg hadde hørt da
*NordNorge* Skrevet 12. februar 2011 #5 Skrevet 12. februar 2011 Har jeg aldri hørt om.... Jeg blander i med engagn vannet er kokt... Har ikke sjangs å vite når d er 40gr uansett....
bitthen Skrevet 12. februar 2011 #6 Skrevet 12. februar 2011 Jeg har hørt dette. Blander ikke i kokende vann - er vel egentlig ikke praktisk heller, da man må vente en halvtime før melken er kald nok til å serveres Enten så koker jeg opp vann og blander med kaldt til ca 37 grader, eller så har jeg vannkokeren på pittelitt til passelig
*NordNorge* Skrevet 12. februar 2011 #7 Skrevet 12. februar 2011 Veldig praktisk skjønner du, for lager opp et par flasker/måltider, så d er klart til prinsessen skal spise.... Har stående i kjøleskapet, så slipper d å bli ramaskriking for at hun må vente så lenge mens hun er kjempesulten
bitthen Skrevet 12. februar 2011 #8 Skrevet 12. februar 2011 Det er ikke så praktisk det skjønner du, for mme skal ikke stå i kjøleskap, det skal drikkes med en gang pga. en eller bakterieoppblomstring om du lar det stå. Anbefaler deg å lese på pakken. Ikke kult å gi barnet sitt mme som er fjernet for alle næringsstoffer samtidig som bakteriene florerer i melka. Men helt seriøst: Det er IKKE bra altså!
*NordNorge* Skrevet 12. februar 2011 #9 Skrevet 12. februar 2011 Hmm... oki, var en veninne som gjorde d sånn, så ikke vet jeg... Men, da kan jeg puste lettet ut, for har d som regel stående på benken til avkjøling, før hun skal spise... Har skjedd noen ganger at jeg setter i kjøleskapet ... Takk for tipset ) Man lærer stadig )
Storm08 & Julie10 Skrevet 12. februar 2011 #10 Skrevet 12. februar 2011 mme kan stå i kjøleskapet opp til ett døgn det... så at det ikke tæler å stå er hvertfall bare tull!
bitthen Skrevet 12. februar 2011 #11 Skrevet 12. februar 2011 http://www.mattilsynet.no Så kan jo den som vil lese om tilberedig og hvor lenge den ferdige mme`n bør stå i kjøleskap (max 2 timer) Ferdigblandet nan kan stå i pakken i opptil et døgn vel å merke.
bitthen Skrevet 12. februar 2011 #12 Skrevet 12. februar 2011 Hum, hvorfor vises ikke innlegget på lista?
Gjest Skrevet 12. februar 2011 #13 Skrevet 12. februar 2011 Du trenger ikke være så skarp Bitthen! MME kan helt fint kjøles ned i kjøleskap eller under kaldt vann. Også er det jo sånn at vannet du blander MME skal helst koke opp før du evt lar det avkjøles til de rette gradene, for å så blande. Særlig for de aller minste.
Mor til 2 snart 3❤️ Skrevet 12. februar 2011 #14 Skrevet 12. februar 2011 På barsel sa de at nye retningslinjer hadde gitt anbefalinger om at mme skal tilberedes ferskt til hvert måltid siden de ikke kan garantere at denne Esakalii (?!) bakterien kan blomstre opp og den kan være livsfarlig for spedbarn.. De hadde tidligere blandet opp en stor kanne som de satte i kjøleskapet, men dette er ikke lov på offentlige institusjoner lenger. Vi har alltid tilberedt ferskt og har som regel kokt vann og satt en mengde, ca 100 ml, på en flaske som kjøles og settes i kjøleskap.. Når lillegutt skal ha mat har vi enten kokt vann på termos eller vannkoker og fylt de resterende ml og da er temp ca 40 grader:) veldig enkelt og trygt!! Som de andre her sier så skal enkelte typer mme ikke blandes i varmere temp enn 40-45 da næringsstoffene ødelegges. Dette gjelder f.eks Nan. Andre typer igjen kan blandes i langt høyere temp uten at noe ødelegges. Har lest her inne et sted at noen velger å koke vann og la det stå i vannkoker etc til temp blir lav, men man bør ikke la sånt stå for lenge da bakterier vokser fort.. Jobber på infeksjonsavd så er nok blitt litt miljøskadet:p men jeg gjør alt etter boka så er jeg ihvertfall trygg på at jeg ikke har gjort noe feil om det skulle skje noe.
Mor til 2 snart 3❤️ Skrevet 12. februar 2011 #15 Skrevet 12. februar 2011 Ps Nan skal drikkes i løpet av en time.. Står det på pakken:)
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 12. februar 2011 #16 Skrevet 12. februar 2011 Så vidt jeg forstår kan babysemp lages på forhånd....og det skal blandes i kokende vann i følge pakka...skulle tro c-vitaminene dør da? Jeg koker vann i en kasserolle, så mye jeg trenger og så avkjøler jeg det, og vips har jeg vann for resten av dagen. 20 sek i mikroen gir perfekt temp her i gården ;-) Men nå gir jeg mye vann fra springen, greit å gå over til det nå som han er blitt så "stor" :-)
hedgechok Skrevet 13. februar 2011 #17 Skrevet 13. februar 2011 Helt enig!! Ikke kokende vann Ikke brukes etter det har gått 30 min (enten den står i kjøleskapet eller ikke!)
Hanna30 Skrevet 13. februar 2011 #18 Skrevet 13. februar 2011 De fleste merkene skal tilberedes på 40 grader, og skal brukes innen en time. Man kan altså ikke tilberede for flere måltider og oppbevare i kjøleskap. Men Collett er et unntak. Den skal tilberedes på 70 grader, og kan lages på forhånd og oppbevares i kjøleskap. Den er tilsatt flere vitaminer, slik at de har tatt høyde for at noen går tapt. Det er viktig å følge det som står på pakken! Og ikke lage for flere måltider. Les mer på flaskeposten.org og under flaskemelkforumet her inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå