Gå til innhold

Trollungen på 3 uker NEKTER å sovne alene. What to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er tre uker, så det er vel relativt tidlig å forvente at man skal etablere rutiner. Jeg legger han som regel i sin egen seng rundt kl 22. Da har jeg ammet, badet og ammet først. Han kan være kjempetrøtt, og sovner ved puppen. Likevel er det bare styr når jeg prøver å legge. Han hyler og griner når han merker at jeg legger han ned. Noen ganger kan han ligge og kikke litt før han begynner hylingen.

Jeg går da inn med jevne mellomrom, trøster og gir smokken. Ender altid med å ta han opp og amme igjen. Dette fordi han gjerne holder på i over en time. han kan jo ikke ligge alene og gråte heller....... Huff, vanskelig dette her. Hva skal jeg gjøre? La han sovne ved pupp/ byssing, eller la han gråte litt????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er alt for tidlig å tro at man skal kunne ha noen rutiner på søvn. Når min var så liten la jeg ham ikke i egen seng før vi la oss, på kveldenlå han på sofaen sammen med oss.. Trengte han å sove sammen med meg for å roe seg lot jeg ham gjøre det.. Så små babyer trenger nærhet og masse kos, ville aldri latt et så lite barn gråte i en sånn situasjon.. La barnet sovne ved puppen om det er det som skal til for å roe ham, rutiner kommer etterhvert og for de fleste barn begynner det først å ordne litt på seg når barnet runder 3 mnd, men for mange kan det også ta lengre tid... Ha litt tålmodighet, min personlige mening er at et er alt for tidlig å begynne med en leggerutine som innebærer at han skal ligge alene så lenge han klart reagerer negativt på dette... Lykke til!

Skrevet

Helt enig med hva "Lille M... " har skrevet over her.

Følg signalene til lille gutten din. Han signaliserer hva han trenger og har behov for. Nå trenger han mye nærhet. Han er alt for liten til å "trasse" og være vanskelig allerede. Test ut litt ulike metoder for hva som kan roe han ned(skjønner jo veldig godt at du vil han skal falle til ro i sengen sin). Har du prøvd uro med forsiktig musikk i som henger over senga? Hva med å legge en klut ved ansiktet hans som har mammalukt på seg? Noe du har hatt inne i ammebh`en for eksempel? Noen faller også godt til ro hvis de har en myk koseklut mot kinnet sitt. Vesla mi bar DIGGER kosekluten vi har kjøpt på Princess. Skikkelig myk med en sau på :)

Helt enig i at du ikke skal la han ligge slik og gråte. Ta en titt på denne siden. Kanskje du finner mange gode tips? http://www.sovlillebaby.com/

Skrevet

Takk for fine svar! Nå har han akkurat funnet roen i vogga på stua, men ikke uten skikkelig hyling. La han i vugga mens han var døsig og mett. Så begynte han å hyle etter 3 min. Vogga, gav smokken og strøk på han. Måtte også her ta han opp og bysse til han sovnet. Jaja, jeg må vel bare følge hjertet og magefølelsen. Stakkars goingenkan jo ikke ligge og gråte heller. Han lærer vel å finne søvnen etterhvert.

Skrevet

ser du har fått gode svar her, og jeg er enig med de andre. La han få den tryggheten og nærheten han trenger uansett hva det innebærer :) Så små er ikke utspekulerte, de har bare behov :)

Skrevet

Det går seg till etterhvert, han er for liten nå. For å roa han fortere kan du ta et godt og mykt teppe og svøpe han litt stramt, så han ikke ligger og vever med armene, mange babyer stresser seg enda mer opp da.

Skrevet

Vesla mi ville bare sove på magen min de første ukene. Jeg syns det var litt slitsomt da, men det går så alt for fort over. Så la han sove på deg eller ved siden av deg en stund, nyt det og kos deg med det for det går over før du aner det! Jenta mi er 3 mnd nå, og sover for seg selv. Når hu var ca 6 uker nektet hu å sove på magen min :P Lykke til!

Skrevet

Min lille sov på brystet mitt i mange uker, så ved siden av meg etterhvert. Nå er han tre mnd og sover mye i sin egen seng, men fra sånn tre-fire om natten vil han stort sett bare ligge sammen med meg i sengen. Og det er helt greit. :-) Men et tips som har funket for oss for å få ham til å sove i sengen sin (noe vi har gjort siden han var rundt to - to og en halv mnd gammel) er å varme opp sengen hans mens du ammer, slik at den er varm og god når du legger ham tilbake. vi bruker en rispose som man får kjøpt på helsekost, ellers funker varmeflaske. Nå skal vi begynne å bruke et lite elektrisk varmeteppe (varmepute) som jeg skal skru på når jeg tar ham ut av sengen, og av igjen når jeg har lagt ham tilbake.

Det er slitsomme netter, men som jeg sier til meg selv:

1) Dette er jobben min nå

2) I "den store sammenheng" er dette en veldig kort periode

Lykke til! :-)

Skrevet

Er berre innom og kikkar litt, men tenkte eg ville svare deg.

Då min var 3veker gammal la han seg når vi la oss (dvs 22-23tida). Første 3mnd sov han og i same seng som oss, då slapp eg vakne for å amme, vi merka fort om han bæsja og alle fikk sove godt. Sjølv om ikkje alle likar å gjere det på den måten.

Ved 3mnd alder begynte han å virke trøtt tidlegare på kvelden, så då begynte vi å legge han i 6tida på kvelden og jobbe med å få han i eiga seng (gikk relativt kjapt).

Men det eg skulle konkludere med, var at når dei er så små, har dei ofte stort nærheitsbehov. Mi erfaring er at dersom dei får mykje nærheit, så får ein igjen for det seinare. Eg har i allefall fått ein blid og trygg, koseklump. Sjølvsagt er det forskjellar mellom barn, men det er verdt å prøve:)

Forvent ikkje "aleinetid" på kvelden før tidlegast 3mnd. Før det er det nesten umuleg å få til skikkelege døgnrytmar med eiga leggetid på dei små. Då er det greit å samkøyre den med foreldra si soving..;)

Lykke til med den lille, og gratulere så mykje!!:D

Skrevet

Ser du har fått masse gode svar :)

Her er smurfen blitt 5 uker og har endelig begynt å roe seg andre plasser enn på brystet til mor og far :) De første ukene låg han stortsett i armene på oss, og vi la han ikke før vi la oss selv.

Han sover kjempegodt i senga si, men har han fortsatt i stua frem til vi legger oss.

Små babyer trenger masse kos og nærhet, så her får han så masse kos han bare orker :)

Og de aner ikke om det er natt eller dag eller hvor de sover, de kjenner bare forskjell på å sove god i mammas fang og i en stor seng alene.

Lykke til! :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Min sovnet med pupp i minst to måneder, de er jo nettopp kommet ut av magen, i en ny verden og du er den eneste som er kjent! Får litt vondt i magen kjenner jeg :-( Og når han sluttet å sovne med pupp, så gjorde jeg det i hans tempo, med koseklut, eller smokk eller stryking på ryggen. Ferbers metode eller hva det nå heter skal absolutt ikke brukes på barn under 6 mnd var det vel? Og selv da er det jo tidlig!

Skrevet

første mann hadde jeg ved siden av meg til han var 2mnd ca, etter det hadde jeg han i senga å ammet og la han i hans seng når han hadde sovna.. det gikk veldig bra... soverutiner hadde vi alt når han ble 2mnd. da sovna han kl 2300 og våkna 06.30... lille frøkna vår er nå 4mnd og sovner i senga si 9 halv 10 og våkner alt fra 6 til halv 8 på morran :) men når de er så små som 3uker så skal de bare ha nærhet.. :) rutiner er best og begynne med når de er litt eldre og ikke trenger mat så ofte... da kommer det som regel av seg selv:)

Skrevet

Jeg tror også det er altfor tidlig å forvente at et barn på tre uker skal sovne alene. Flott hvis det gjør det, men ikke noe man kan regne med. Noe jeg fikk erfare med førstemann, som sov OPPÅ meg i to måneder, og noe som igjen skjedde nå med nummer to. Men nå var jeg forberedt på det. Vi samsover, og for øyeblikket er jeg fornøyd fordi han i hele går natt sov ved siden av meg, og ikke oppå meg! Barn som er så små kan ikke skjemmes bort. Gjør det som gir deg mest mulig søvn, og prøv å få inn rutiner om en stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...