Gå til innhold

Brå ammeslutt, masse melk og FULLE bryst m spreng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg? Må få ned melkeproduksjonen, men samtidig få tømt brystene tilstrekkelig til ikke å få tette melkeganger/stående melk og evn brystbetennelse. Kan ikke bruke pumpe fordi jeg har åpne sår på begge brystknopper og det er ekstremt smertefullt (derfor jeg har ammepause nå). Får heller ikke tømt brystet godt nok ved håndmelking... Er det andre metoder der ute som gjør at jeg kan få redusert melkeproduksjonen og "tømt" brystene tilstrekkelig?

Blir veldig takknemlig for svar. De to ukene som har gått har kun dreid seg om èn ting; å grue seg til neste ammeøkt. Har fått MASSE kyndig hjelp, men akkurat nå er det beste valget å la brystknoppene hvile og så muligens ta opp igjen ammingen om noen dager...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjerringråd:

Skal visst redusere melken: salvie. Kok opp vann og ta i salviekrydder. Drikk som en te.

Ta rå kålblader i BH en-skal visst hjelpe mot betennelse...

Unngå å pumpe-det bare øker produksjonen, bare la det renne. IKKE stå i varmen fra dusjen. Det øker også produksjonen. (Mange får råd om varm dusj, men dette har jeg altså lest på utenlandske nettsider at virker mot sin hensikt. Der står det også at man ikke skal binde opp brystene stramt som mange får råd om her hjemme...)

Unngå å drikke veldig mye.

Skrevet

Takk for svar : ) Sitter nå med et steinhardt, sprengt bryst og lurer på hva jeg skal gjøre... Er redd for å stimulere melkeprod, men er oogså redd for brystbetennelse, tette melkeganger osv. Og så er det jo så VONDT med sprengte bryst. Må få i gang sirkulasjonen i brystet, og ut litt melk.

Skrevet

ingen flere?

Skrevet

Jeg pumpet "toppene" for det gjorde så vondt, ca 4 gg per døgn. Tok ikke mange ukene før melkemengden var redusert. Kan ikke skjønne at man ikke skal pumpe, det ville vært uutholdelig for meg. Hvis målet er å bli kvitt såre brystvorter og komme igang med amming igjen - ville jeg pumpet for å holde produksjonen oppe..

God bedring!

Skrevet

hei kjære deg! =)

jeg føler SÅÅ med deg... hadde samme problem, 2 uker med FORFERDELIGE smerter, sår som bare blødde og blødde og aldri ble bedre. jeg prøvde det meste! til slutt krøp jeg til korset og brukte AMMESKJOLD!

brukte de i 4 uker UTEN å ta de av (bare da jeg dusjet). jeg brukte de under BH'en fordi det var så vondt, og kokte de fort da baby skulle spise , ellers hadde jeg med rene...

etter 4 uker var brystene helt fine igjen , og jeg tok de forsiiiiktig av meg for å prøve... FOR EN LETTELSE!!!

jeg kjente INGENTING!!!! hun reiv og sleit i brystvortene men jeg kjente ikke noenting.... såå deilig =) alt var herdet!

nå er hun snart 6 mnd og fullammer lillegullet :)

lykke til!

Gjest poäng har fått baby <3
Skrevet

Du har sikkert prøvd dette, men i tilfelle ikke så sier jeg det (form på sykehuset stirret de bare rart på meg da jeg spurte) albueskjell og brystskjold (sånn i gummi). Det reddet mine blødende brystvorter da det sto på som verst.

Ellers har jeg ingen råd, ammingen min tok slutt fordi at melken tok slutt. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...