umuliusen Skrevet 12. februar 2011 #1 Skrevet 12. februar 2011 Jeg ser det er så mange som koker flaskene i gryter eller enda mere avanserte kokesystem. Det er helt greit å vaske dem i oppvaskmaskinen!!! Det gjøres på sykehuset og det står i heftet jeg fikk på helsestasjonen. (Jeg har dessuten gjort dette med tre barn...) Dersom du har en del flasker så vasker du dem sammen med resten av oppvasken på f.eks. ettermiddagen/kvelden. Når de er rene, koker du opp kaldt vann fra springen, og heller det på flaskene. Når vannet er kjølt ned, settes flaskene (med lokk)i kjøleskapet. Så kan du bare ta frem en og en flaske når du har behov neste dag. Ved bruk: Flaskene hentes fra kjøleskapet, man ser at man har rett mengde vann(30-60-90-120-150-180ml osv), heller ut overflødig vann og varmer flasken opp i mikro eller i gryte til ikke kjenner varmen ved å teste på innsiden av håndleddet. Ta oppi rett antall strøkne måleskjeer med pulver (Nan)- (antallet står på utsiden av Nan boksen) og rist blanding. Ta på sutt og barnet kan drikke i vei. På tur. Ser at mange av dere har med termos og blander med kald og varmt vann. Det synes jeg virker som mye styr. Termosen er tung. Jeg tar en tåteflaske med riktig mende vann, varmer denne godt opp og oppbevarer den i en slik isolert beholder til flasker. (kjøpes på butikker som selger barneutstyr) Den er lett, laget av isoporlignende greier. Jeg har også med en liten plast boks med Nan. Når barnet skal drikke, er det bare å ta flaska ut av isoporbeholderen, Det kokte vannet er nå som regel lunka og jeg kan ta i pulveret jeg har målt opp hjemme og blande ferdig Nan. (Trenger altså: "isoporbeholder", tåteflasken med kokt og veldig vamt vann, liten boks med Nan pulver, sutt....)
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 12. februar 2011 #2 Skrevet 12. februar 2011 Det er bare greit å vaske de i oppvaskmaskin hvis det er på 70 grader. Noe ikke alle oppvaskmaskiner har. Jeg brukte nan på jenta mi når hun ble født for to år siden og da stod det at pulveret skal nedi vannet når det er 70 grader. Er det ikke så lengre? For da skal man ikke blande ut i vannet når det er "ferdigtemperert" og kan drikkes.
umuliusen Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. februar 2011 Ja, det er rett at man må bruke høyeste temperatur på oppvaskingen. (På sykehuset sa de at både 65 og 70 grader var greit...) Jeg har alltid brukt Nan, men tror noen andre MME har andre temperaturforhold...husker du hvilken du brukte?
Evigheten Skrevet 12. februar 2011 #4 Skrevet 12. februar 2011 Ikke alle har oppvaskmaskin i det hele tatt! Men når vi får plass, er det det første som skal i hus Isoporbeholdersaken var smart, da. Jeg har til og med en sånn.. Har jeg ikke tenkt på i det hele tatt!
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 12. februar 2011 #5 Skrevet 12. februar 2011 Jeg brukte nan. Står i innlegget
umuliusen Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 12. februar 2011 Det står IKKE at pulveret skal ned i vannet når det er 70 grader, det gjorde det IKKE før heller..som nevnt har jeg tre barn og alle har fått Nan. Det står derimot at pulveret skal i når vannet er ca 40 grader... Men har hørt at andre MME har andre temperaturforhold, men jeg vet ikke hvilke.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 12. februar 2011 #7 Skrevet 12. februar 2011 Fullstendig klar over at ikke flaskene trenger å bli kokt, det holder med vaskemaskinen.. men det er ikke hver dag vi bruker vaskemaskinen, siden vi bare setter den på når den er helt full. Flaskene derimot, bruker vi hver dag da vi har bare 5 flasker. Så de vasker vi i zalovann hver kveld, og koker dem. Har dr browns flasker med mange smådeler, så syns det er tryggest å koke dem ettersom de kan være litt vanskelige å vaske. Sånn isopor-flaske-ting har jeg også kjempe god erfaring med!! Noe så lettvint! Syns også det virker kjempe tungvint å dra med seg en flaske med kaldt vann, en termos med varmt vann, puvler, også måtte blande alt dette. Nei vettu hva, det hadde jeg aldri giddi! I begynnelsen så hadde jeg bare varmt vann i flaska oppi den, slik du beskriver, og tok med meg pulveret. Nå gjør vi bare klar hele flasken og putter den oppi den isoportingen. Holder godt på varmen i opp til 3-4 timer. Sikkert kjempe fy-fy ifølge mange "dibbmammaer" men gjett hva, ungen lever ennå den
..snøklokke.. Skrevet 12. februar 2011 #8 Skrevet 12. februar 2011 Og ungene våre lever også, uten at flaskene er kokte hver dag eller har vært vasket i oppvaskmaskin hver dag heller for den del. Salo og varmt springvann gjør godt rent, det også.. Noen ganger tror jeg vi steriliserer og styrer litt for mye.. Det er ikke krise om man blander mme i litt for varmt vann, eller oppbevarer ferdig blandning i vesken på tur noen timer. Sunn fornuft er også en god ting!
hedgechok Skrevet 13. februar 2011 #9 Skrevet 13. februar 2011 Hvis det var virkelig så kjekt! Dattera mi bruker melkeproteinfri mme, og vaskemaskin klarer ikke å vaske flaskene etter den, selv på 70 grader! De er fortsatt skitne og klissete da! Det eneste som gjelder er håndvask med klut. Og må koke de etterpå, selvsagt:(((((((
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå