Gå til innhold

Bekymringsmelding fra Helsestasjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere husker kanskje spørsmålet mitt etter å ha vært på 3 måneders kontroll med lillegull, ang. det å kose seg med babyene om morgenen når de er våkne. Altså at man ligger i senga og pludrer med dem. Vår helsesøster syns ikke dette var Ok, og på samme time ble det snakk om han fokuserte på ting, og vi måtte le litt mens vi fortalte at vi kunne bare drømme om å prøve å gi han mat mens vi hadde Tv¨n på, da ble han bare mer interessert i Tv enn mat. Dette måtte jeg forklare ørten ganger da jeg virkelig fikk på følelsen at helsesøster ikke hørte på meg i det hele tatt, og spann sin egen historie.

Etter 3 måneders kontrollen skrev jeg: http://www.dinbaby.com/forum/thread/142831129

Men så kommer greia, vi har fått bekymringsmelding fra helsestasjon vedrørende at jeg sover hele dagen, og at lillegull bare ser på TV når han er våken. Og vi skal nå møte opp på rådhuset (barnevenet) da de vil undersøke gutten vår grundigere.

Jeg har ikke ord om hvordan det føltes å få det brevet i går!! Her har vi morsdag i helgen, og jeg har gledet meg enormt mye til akkurat den første morsdagen, den er jo litt spesiell! Men jeg skjønner absolutt ingenting, meldingen går ut på det vi fortalte om at vi ikke kan gi ham mat i sofaen får da blir han så opptatt av Tv¨n, og at han var våken sammenhengende fra 9-13 (han har sovet mye helt siden han kom til) og jeg syns det var kjempegøy at han nå endelig begynte å være litt mer våken hvor vi kunne leke og dulle med ham. Men så blir det tatt SÅ feil??

Fy f... Jeg måtte bare rase litt i fra meg her inne, for jeg er så hinsides forbanna på helsesøstra som mener dette er grunnlag nok til å sende ei bekymringsmelding!! De har da bedre ting å bruke tiden sin på :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff :(

Unnskyld meg, men for en hurpe av en HS du har møtt på!

Høres bare koselig ut at dere ligger og koser sammen i sengen på formiddagen, det gjør da vi også!

Jeg tror jeg ville tatt en utskrift av det første innlegget ditt med på møtet, ta med deg samboeren din og vær sikker på at du ikke har gjort noe galt.

Helt flott at helsestasjonen vil sikre at foreldre ikke understimulerer barna eller utsetter de for omsorgssvikt, men sånn som du fremstiller det har du både forklart sammenhengen en og to ganger til dama. Håper du har mulighet til å bytte HS etterpå, hadde aldri greid å gå tilbake til det mennesket og hatt en normal samtale :S

Masse lykke til, vit at du er en GOD mamma uansett hvordan HS har oppfattet deg!

Skrevet

Så råttent! Selv om Bv hevder at de er overbelastede, reiser de samtidig rundt til helsestasjoner og skoler og trygler om flere bekymringsmeldinger. Kan være noe slikt som ligger bak. Mange meldinger fra helsestasjonen baserer seg på magefølelse!

Forhåpentligvis kommer det bare til å bli den ene samtalen, men hvis det blir videre samtaler råder jeg dere til å ikke skrive under på noe.

Kanskje helsesøster mener dere overser det vanlige rådet om å la babyen ligge på magen så mye som mulig. Derfor ville jeg sagt til dem at "babyen får ligge på magen på gulvet". Og ha gjerne en babygym også.

I forhold til helsestasjonen, kan dere bytte helsesøster. Men da vil sikkert denne "monster-søster" orientere sin etterfølger om at dere er meldt til Barnevernet, med de ubehageligheter det kan medføre.

Husk at helsestasjonen er et frivillig tilbud, og at kontroller også kan utføres hos fastlegen eller hos private leger.

Skrevet

Vi har snakket mye om dette siden brevet kom, og vi er jo helt enig at det er en selvfølge at noen må sikre seg for at barna har det bra, de kan jo tross alt ikke si fra selv. Men ærlig talt tenker jeg at de må da ha bedre ting å bruke ressurser på? Er ikke barnevernet jeg har et problem med i denne sammenheng, men rett å slett helsesøster som virkelig har dannet seg et eget bilde i hodet, og det uten å si til meg/oss at "Kan du forklare det en gang til, jeg tror jeg misforstod noe" så kunne jeg for Guds skyld ha sagt det både en og fire ganger til. Samboer har vridd rundt hodet gang på gang for å huske om det virkelig var slik at dette kunne misforståes så kraftig - Og vi kommer til det samme, jeg sa vel aldri noe "feil"

Men huff... Jeg skulle ønske vi skiftet HS raskt etter 3 måneders kontrollen, men jeg valgte å gi henne en sjangse til, å heller si fra på neste kontroll at nå måtte hun heller spørre meg om hun ikke forstod hva jeg mente enn å anta..... Tusen takk for gode ord, føler jeg trenger det jeg kan nå! :-)

Skrevet

Jeg har alltid lillegutt på magen når han er våken, og ellers har vi flere babygymmer som han liker, men siden han har sovet så mye har han alikevel blitt skjev i hodet og dette ble nevnt på helsestasjonen. Siden jeg selv holdt på å dø i krybbedød fram til jeg var 4 år måtte alltid foreldrene mine legge meg på ryggen for å sove - Å denne står jeg så fast med når det kommer til mitt eget gull også, heller skjev i hodet av å sove på rygg, enn å risikere at det skulle skje han noe uten at vi kan hjelpe.

Bortsett fra det sa jeg til HS at vi skulle da prøve å bli enda flinkere med å la han ligge på mage, men at det er alltid litt vanskelig siden han sover så mye. Men at vi skulle bli enda flinkere, vi dro derfra med et smil og trodde at alt var Ok, og HS ønsket oss lykke til. Mens i virkeligheten var hun nok rett tilbake på kontoret for å skrive bekymringsmelding....

Skal bytte helsesøster iallefall, vi har sagt at uansett om vi bytter kommune skal vi aldri tilbake til denne helsestasjonen for å få "hjelp"...

Takk for råd!! :-)

Skrevet

OI!

Med mindre det ligger mer bak denne historien er det virkelig helt på tryne!

Tror nok de fleste mødre har en liten kosestund med de små om morgenen, og veldig mange barn er veldig interessert i tv'n, men så lenge man ikke oppmuntrer barnet til å se på den eller bruker den som barnevakt (jah, vet det er mange som gjør det) ser jeg ikke problemet

Skrevet

Hva sa du? Hva?? Dette hørtes utrolig, utrolig, sært og spesielt ut!!

Her i huset kan Lillebråk gjerne sove til både kl.09 og kl.10 og det hender mer enn ofte at jeg henter henne over i min seng og så ligger vi og koser, leser, "plager" katten ol. Utrolig koselig med en rolig stund før dagen begynner;)

Veldig spesielt at din helsesøster ser noe galt i det og litt rart at hun ikke skjønner, og vet, at babyer er (som folk flest) ulike individer med ulike behov.

Jeg har, som deg, en baby som sover godt om natta (om jeg forstår deg riktig) og som har sovet mindre på dagtid og så lenge babyen får nok søvn i løpet av et døgn så må man jo følge babyen når de er så små. Noe annet er ganske så tullete.

Det kan nesten virke som om helsesøster tar ting litt for bokstavelig og ikke helt klarer å se nyanser.

Ønsker dere masse lykke til på møtet og du skal se at det går bra;)

Skrevet

Dette høres ut som diskriminering av deg som en ung mor, og er absolutt helt bak mål etter min mening!! Stå på, dette klarer du!! =)

Skrevet

Ja, jeg håper det løser seg uten store problemer. Det er jo rett å slett bare en misforståelse og egen tolkning fra HS sin side. (Jeg mener hun tross alt kunne spurt oss om hun var i tvil) men nå gjorde hun ikke det, så da går det vel som det går. Skal iallefall aldri fortelle helsesøster noe jeg syns er koselig og gøy, igjen!

Takk for oppmuntring!!

Det ligger ingenting annet i denne historien enn nøyaktig det jeg skrev.

Så jeg begriper ikke at de tar fatt i en slik sak, når så mange inkompetente mennesker har barn og får fortsatt ha dem mens dette føler de er noe å ta tak i...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...