Gå til innhold

Dumt å bare la ungene få rom på 9.5 kvm hver når vi bygger hus?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men da tar du utgangspunkt i at barna ikke vil trives sammen som ungdommer. Det kan like gjerne bli slik at de synes det det koselig og morro å samle venner i en felles stue.

Jeg ville i utgangspunktet gått for større soverom.

9,5 kvm er ganske lite hvis du skal ha plass til seng, skap, pult, bokhylle og oppbevaringsplass til leker.

Greit at du sier at de kan ha leker på stua, men det kan vel godt hende de gjerne vil ha tingene sine i fred inne på rommet og ikke åpent for nysgjerrige søsken...men bare seng, pult og skap fyller opp endel kvm. Er ikke mye gulvplass igjen da....

Vi gjorde det slik at alle tre gutta våre sover på et ganske lite soverom (trippelkøye) og så har de hver sitt lekerom/stue på ca 12 m2 hver. Det fungerer kjempefint. Det er nok viktig at de har hver sitt sted å ha venner i framtiden.

Annonse

vi har en liten loftstue til våre barn,det er en gutt og en jente med 3 år mellom seg. de har egne soverom (ganske greie i str på soverommene) og de blir mer brukt enn loftstuen,men nå er ikke loftstuen vår så stor,da det blir brukt til videotitting og tvspill ... men hadde nok heller gått for større soverom til de og litt mindre loftstue=) snakker bare av erfaring =)

Takk for svar alle sammen!

Jeg ser poengene deres, men vil ikke ofre loftstuen. Hva syns dere da om følgende løsning:

Barna får hvert sitt rom i 3 etasje på 9.5 kvm. Vi flytter inn på et rom på 20 kvm i samme etasje.

Når begge barna er store nok til å bo i en etasje for seg selv (når er det egentlig?), så flytter vi ned i hovedetasjen, slår sammen de to små rommene til et stort, og så får barna hvert sitt soverom på 20 kvm i 3 etasje og en felles loftstue på 23 kvm.

I første etasje skal vi ha et rom på 20 kvm. Dette tenker vi å bruke til oppbevaring nå i starten, men kan lages til til f.eks gjesterom etterhvert.

Denne løsningen vil bety at vi ikke får kontor/gjesterom, men da får alle store rom. Vi har all familie her i byen, så vi har aldri gjester, men hadde forsåvidt vært greit at besteforeldre kunne hatt et rom å sove på når de passer barna hos oss.

Huff, vanskelig

Hi

Og her sitter jeg og er sjeleglad for at vi endelig skal få ordnet hver sitt rom til barna våre.. på ca 8 m2.. Vi deler store soverom i mindre enheter, slik at alle får hver sitt.. Eldste sitt rom vil bli på ca 12m2, ellers vil de fire minste få et på ca 8-8,5 m2 hver.. Ikke har vi noen muligheter for egen fellesstue for barna heller.. Vi bygger ikke nytt vi da, mulig vi hadde tenkt annerledes dersom dette hadde vært tilfellet, eller vi hadde hatt færre barn.. Synes imidlertid dere er heldige jeg:-)

Lykke til med husbyggingen!

Synst det var en knakende god ide :)

Da kan dere se det ann. Kanskje de ikke trenger større rom når de blir eldre, det blir mer og mer slutt på leken, og da sitter de mest og henger og skravler og evt spiller multimedia og slikt -trenger ikke store plassen til det ;)

Ser dere at de trenger mer plass, ja så har du en god løsning på det sånn som du skisserte det.

Se det ann.

Besteforeldre kan man plasere på loftstua eller hos en av ungene når de passer barn. Er vell ikke SÅ ofte det skjer at det ikke går ann? Vi har gjort det sånn, og besteforeldrene klager ikkje på det.

Hehe, skjønner at folk er godt vant her...

Jeg syns ikke 9,5 kvadrat er så lite akkurat jeg da. Hva er det de skal ha soverom på 20 kvadrat etter? Hvor mye plass trenger de mener jeg?

Men kanskje det bare er fordi jeg er vant med soverom med plass til seng, skrivepult, garderobeskap, kommode og litt gulvplass og egentlig har vært fornøyd med det...

Et av argumentene over om alle tingene de skal ha syns jeg nesten er litt usmaklig. Vi trenger da ikke samle på mest mulig ting barn eller voksne... har man så mye leker at man trenger 20 kvadrat for å oppbevare de på så syns jeg egentlig man har for mye.

Vi har ett rom på 12kvm og ett på 8 kvm. Også ha barna loftstue på 20 kvm på deling. Hadde jeg kunne valgt, hadde jeg gitt 12 kvm rom til begge barna. Dette er to tette jenter.

Annonse

Som små er det sikkert greit men som tenåringer som vil ha litt privatliv hadde det kanskje vært greit med litt større :)

men uansett, folk levde på to rom før og overlevde ;)

Hvorfor ikke en mellomting da? Det er jo stor forskjell på 9,5 og 20 kvm da.... Hva med å gå for soverom på rundt 12-13 kvadrat og heller bruke de resterende kvadratene oppe i 2. etc på gjesterom/kontor eller som til oppbevaring?

Barna er 2 og 5 og er mer enn store nok til å bo i en etg for seg selv:)

Dere trenger vel heller ikke et soverom på 20 kvm?? Vi har soverom på 16 kvm nå og det er gedigent! Da har vi stooooor dobbeltseng, skrivebord og en hel vegg med skap! og enda er det mye gulvplass igjen!

Skal dere ha kjellerstue?

Jeg har tenåring i hus, og i den alderen er ikke loftstue stas i det hele tatt, det er kjellerstue som er tingen ;-)

Forøvrig synes jeg det er vel så viktig å ha et gjesterom- det er dumt å måtte flytte ut av egne rom de gangene en har besøk.

Hvorfor i all verden er kjellerstue bedre enn loftstue? Vi hadde kjellerstue når jeg bodde hjemme, og jeg misunte alltid venninnen som hadde loftstue. Fikk ikke den "kjellerfølelsen" som jeg den dag i dag ikke liker.

Jeg hadde aldri bygget så små rom til barna hvis det fantes andre alternativer. Selvsagt er det finfint med en egen leke/tv-stue, men den trenger virkelig ikke være så stor som dere har tenkt? Hadde aldri prioritert mer enn ca 15 kvm til en slik stue. Både fordi den garantert blir rotete og "barnslig" uansett hvor stor den er, og fordi den vil endre bruksområde fullstendig ettersom årene går!

Soverommene til små barn brukes gjerne mest til å sove i. Men når barna kommer mot slutten av barneskolen og opp i ungdomsskolealder og eldre, får de mer og mer behov for privatliv. De ønsker å lukke døren mellom seg selv og resten av familien. SØSKEN inkludert! Da er det vanskelig å skulle trø seg selv og venner innp å 9,5 kvadrat, med både seng og kommode o.l. ?

Dessuten; hva hvis barna dine flytter langt vekk når de flytter hjemmefra? Og bosetter seg borte og får barn og familie? Hva når de kommer hjem på besøk? Da blir IALLFALL 9,5 kvm lite, når de skal overnatte med ektefelle og 2-3 barn hver...! Ikke sikkert det er så praktisk å legge 2-3 små barn sammen i loftsstua, hvis de våkner om natta og vekker hverandre.. ;-)

Til lykke med husbygging! :D

Her har den ene 9 kvm og den minste 5 kvm!

Har i tillegg lekerom/tv-stue på 20 kvm. Jeg ser ikke noe problem i størrelsen på rommene til barna. Alle soverommene er ca 9 kvm, unntatt det på 5 kvm.

Det er jo mer en nok med 9 kvm. Få plass til ganske mye der, hvis man innreder deretter.

Jeg har selv vokst opp med et soverom på den størrelsen. Både jeg og min bror har ikke manglet noe ekstra rom. Vi hadde heller ikke tv stue.

Takk for alle svar!

Vi bygger 14 kvm bad der alle får oppbevaringsplass til klær, og så skal vi ha innebygde skap på soverommene under skråtaket, så vi skal ikke ha klesskap inn på rommet.

Vi tenker at kjøkken og stue blir mer brukt som leksearena da man gjerne skal ha litt hjelp fra oss foreldre.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...