Gå til innhold

Vi har kjøpt hus og har nå 3 mill i lån!!!!!!!!!!!!! Angst

Anbefalte innlegg

Varierte meninger ser jeg. Banken sier det fremdeles går fint dersom renten stiger til 8-9%, men at det selvsagt blir noe trangt for oss. "Problemet" er at vi har hatt god økonomi lenge, og er vandt med å reise på 3-4 ferier hvert år. Nå blir det reduksjon i både ferie- og fornøyelsebudsjett. Tom matbudsjettet må planlegges. Det blir uvandt, men vi klarer det vel.

Hi

Fortsetter under...

Men 17.55 f.,eks. hvordan får dere så god rente?

Vi skal kjøpe om vi finner noe snart, men har aldri eid før, har to studielån og to helt middels inntekter. Vi får bare litt over to mill. i lån og utfra bankens regnestykke skal vi da betale litt mer enn dere. Men vi får ikke lån med billigere rente...

Har dere hatt mye egenkapital? For det er det jo ikke akkurat alle som har...

Hei HI,

Det var du som postet innlegg for et par dager siden med spørsmål om det var forsvarlig å kjøpe huset?? Gratulerer så masse med huskjøpet :o) Det kommer til å gå så bra så :o) Om dere så må knappe litt inn på ferier å ha 2 stk per år istedet for 4, evt velge 4 ferier men kanskje litt rimeligere typer, så vil dere nok ikke angre på sikt. Ingenting er bedre investering enn investering i eiendom. Skjønner at du tenker litt på dette, det er helt naturlig når man øker lån. Om noen mnd når dere har flyttet inn og betalt noen avdrag på lånet kommer du nok til å være mye roligere, for du kommer til å se at det går vekdig fint :o) Tenk så kos det kommer til å bli å komme inn i et nytt stort hus og ha deilig boltreplass.

Annonse

Libido

Hvis dere skal bli ordinære fosterforeldre, får dere ikke noe tilskudd fra kommunen.

Men skal dere få et funksjonshemmet barn, har der selvfølgelig krav på de samme tilskudd som foreldre til slike barn får.

Det høres greit ut, men det man må ha i bakhodet er hva man gjør hvis en av dere eller begge skulle være så uheldig å miste jobben.

Selv tjener jeg godt med ca 650 000,- i året, men jeg jobber i privat sektor i en bransje hvor det kan være risiko for nedbemanninger og permitteringer.

Jeg har inntektsforsikring som vil hjelpe noe og vi har ikke tatt "maks" lån.

Ikke nødvendigvs dårlige renter, forlk som ikke låner maks av det de KAN klare har oftere lavere nebetalingstid og betaler derfor mer i AVDRAG og samlet sett mindre i rente fordi de vil være ferdig med lånene sine tidligere enn de som betaler 10 000 for 2.5 mill.

Det er snakk om et byggetilskudd, ikke noe tilskudd som har med fosterhjem å gjøre nei. Dvs. at vi "får" 100 000 av kommunen, om vi selger må vi betale det tilbake. Banken mente at det var en veldig god grunn til å få et slikt byggetilskudd.

altså.... jeg er 20 år, har ingen utdannelse, men har 3,4 mill i lån :)

MEN så jobber min samboer i nordsjøen og har ca. 700 000 i året. jeg jobber som vikar i bhg, og har ca 10 000 inn i mnd .... nå er jeg i permisjon da.

men vi har BSU lån, det har vel noe å si.

Annonse

Hehe, HI at du får angst med ditt grunnlag, gjør at jeg får angst med vårt;)

Har 3.7 i husgjeld + 150.000 i studielån. Samlet inntekt på rundt 900.000! vi har tidliger hatt lite lån og levd deretter. Nå er det slutt på moroa og vi må virkelig skjerpe oss. I starten levde vi som vanlig og det skar seg fullstendig...... Nå er det budsjettering og slutt på morsomme reiser som er virkeligheten.

Med 2 mill i egenkaptial pluss leieinntekter så tror jeg dere er på ganske trygg grunn! Det gjør jo banken også i.o.m dere fikk lånet;)

Har dere utleieinntekt 07.41? Ja moro er det nok slutt på. Endelig et hus som er stort nok til å arrangere en masse selskapeligheter, men ingen penger til selskapeligheter. Skjebnens ironi...

Hi

Nei vi har ingen utleieinntekter:-/

Vi var hos banken denne uken og fikk litt rådgiving i forhold til å forbedre oss på rentestigning. Så fra nå av skal vi betale huslånet som om renten er 5.25% inn på huslånkonto og spare opp en liten buffer på den kontoen.

vi har BLU hos DNB, renten er 3.15 akkurat nå.

Ja, vi har stort hus nå, men ikke penger til å feste lengre;)

07.41

Jeg roper litt på henne med 2,5 i lån og 10 000 i utgift jeg.

Det vil jo si at hvis dere har en nedbetalingstid på 25 år, som er det vanligste, så har dere ca 1,5% i rente, og det er vel bortimot ulovlig?

Beklager, men den der kjøper jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...