Gå til innhold

Når slutte med smokk?

Anbefalte innlegg

Hva er en grei alder å slutte med smokk?

Jenta mi er nå 2 år og 3 mnd, og jeg har lyst at hun skal slutte med smokken. Det er fordi hun oftere og oftere maser om smokken på dagtid og gjør ramaskrik utav det når hun ikke får den. Vi har alltid kun brukt smokk til soving.

I barnehagen går hun i vognen til ettåringene og snapper smokken ut av munnen deres med en gang de er våknet, så ser jo at det er problem.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142899505-n%C3%A5r-slutte-med-smokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min knert er 2 år og 4 mnd. Har ingen umiddelbare planer om smokkeslutt. Min er veldig avhengig av dagsuppen enda. Har lagt en plan, den er at når dagduppen er over, da er det tid for smokkeslutt. Her brukes smokk og koseklut kun i senga og vogna. Han legger det på plass oppe på hylla selv hver gang sovinga er ferdig, har vært konsekvent på dette. I sykdomsperioder glir det selvfølgelig ut, men han henter seg raskt inn igjen etter en dag eller to med påminnelser.

Om du syns det er på tide å slutte, så er det bare å gjøre det. Eneste er at man må VILLE det som voksen. Tullerulla strevde litt med nattesøvnen etter hun slutta. Var vanskelig å sovne igjen selv etter en liten oppvåkning, lå i søvne å lette etter smokken, også våkna hun og ville stå opp tidligere om morran. Tror hun kosa seg og ofte slumra litt så lenge hun hadde smokken.

Sluttet tvert da han var 2,5 år. Måtte pga at han slo tennene, men var fast bestemt at han skulle slutte da han fylte 3.

Fra han var baby til han var 2,5 så brukte han den kun til soving. Synes ikke det er så søtt med store barn som går rundt med smokk og snakker i tillegg. :-/

Vår gutt sluttet når han var 3,5år. Det gikk veldig bra, men jeg merket på han at han egentlig burde sluttet tidligere. Han gråt de første kveldene som om vi hadde fått han til å gi fra seg en av de viktigste tingene i livet hans og det var ikke noe gøy verken for meg eller han. Heldigvis gikk det veldig raskt over, men lillebror må nok slutte med smokk tidligere...

Annonse

Slutta med smokk ved 3,5 år. Hadde tenkt å kutte den ut et halvt år før, men pga at hun like før 3årsdagen både slutta med bleie og i tillegg ble storesøster (med alt det innebærer av sjalusi osv), så utsatte vi det et halvt år. Det gikk overraskende greit! Ei natt med litt grining, så var smokken glemt..

Jeg har lurt på det samme angående Trollet. Han blir 2 år neste uke, og er veldig avhengig smokken for å sove. Har ikke hørt at det er noe problem i barnehagen, men ser at "smokkenasking" kan absolutt være et problem.

På den ene siden, vil jeg gjerne at han skal slutte nå pga tennene og fordi jeg innser at det blitt en vane mer enn et reelt sugebehov.

På den andre siden, så lenge han bruker den kun i sengen sin, er det virkelig verdt å risikere å ødelegge for innsovingsrutinen?

Foreløpig har vi mer eller mindre bestemt oss for å leve med smokken, men vi er blitt mye strengere på at smokk = seng, han får ikke lov til å hente den på dagtid (med unntak av flyturer). Det var litt tøft for det ble mange "unntak" i fjor høst når han var mye syk, deretter ble han veldig avhengig av smokk hele tiden. Måtte litt avvenning til. Vi har sluttet med smokk i vogn og i bil i samme slengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...