Gå til innhold

Risikoen for mødredød var sju ganger så høy etter keisersnitt som ved en vaginal fødsel

Anbefalte innlegg

En undersøkelse ang. dødsfall i graviditet i årene 1981- 2000 viser at :

"Keisersnitt var angitt som den underliggende årsaken ved fem dødsfall."

Senere i artikkelen i Tidsskrift for Den Norske Legeforeneing nevnes det:

"I 1970-årene var keisersnitt ikke registrert som dødsårsak. Keisersnittsfrekvensen var 2,2% i 1970 og 8,3% i 1980 (10). Siden økte den til 13% i 2000 (11). Selv om keisersnitt er et relativt trygt inngrep i dag, viste en undersøkelse fra Nederland at risikoen for mødredød var sju ganger så høy etter keisersnitt som ved en vaginal fødsel (12). De fleste dødsfallene var direkte forårsaket av keisersnittet, andre oppstod i forbindelse med anestesi og atter andre hadde sammenheng med keisersnittet. I vår undersøkelse kunne journalopplysninger ha gitt liknende informasjon der keisersnitt var oppgitt som underliggende dødsårsak."

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=939761

Fortsetter under...

Selv om jeg ikke er tilhenger av ks med mindre det er medisinske behov for det så må jeg si at studien du kommer med desverre er veldig gammel...

Annonse

Så du tror ikke ett snitt som haster kanskje medfører noe større risiko enn de som ikke haster. Og hvorfor får man ofte hastesnitt? Fordi jordmødre/leger ikke har vært forutseende nok før/under fødsel!

Ja.

Nå skal jeg ikke påstå noe, men hvis du ser på medisinsk forskning som i vår tid publiseres så tror jeg man sier at det har 2 års "levetid"....

Det er ikke dermed sagt at forskningsmaterialet er dårlig eller at man ikke har retningslinjer ut i fra disse dataene, men gammelt er det allikevel....

For de som tror at farene ved keisersnitt plutselig har forsvunnet det siste tiåret så er dette en artikkel fra 2009, men det er kanske for gammelt det også?

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1850649

Du, nå synes jeg faktsik at du er ufin!

Vet du hva evidensbasert og randomisert forskning er?

Og vet du at jeg kan søke opp 300000 artikler om farer ved ks, uten at de nødvendigvis har forbindelse til hverandre forøvrig?

Sett deg litt inn i akkurat den biten før du freser!!!!

Annonse

Ja, legeforeningen er da virkelig ikke verdt å høre på, for noen her på DIB kjenner jo til noen som har hatt verre vaginale fødsler enn ks, så da må det jo være tull all den forskningen som viser noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...