Gå til innhold

Dere med barn som er mandeloperert....

Anbefalte innlegg

Thias (3 år) opereres på onsdag. Jeg vet at jeg skal kjøpe inn masse is og at det kun er drikke/suppe de første dagene. Jeg vet at han vil kunne ha mye vondt og at vi får med smertestillende hjem.

Men rekonvalesensperioden er jo på minst 14 dager (før han kan gå i barnehagen igjen) og jeg lurer på mye...

Hvordan gikk det med deres barn?

Hva serverte dere å spise denne perioden? Hvilken mat kan han spise i overgangen? Hvilken form var deres barn i?

Jeg vil gjerne høre litt....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142898655-dere-med-barn-som-er-mandeloperert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

har ikke mandelopererte barn, men hadde praksis på kirurgisk barneavd da jeg gikk spl skolen, og er mandeloperet selv i voksen alder.

dagen barna var operert spiste de lolipop( vi skylte bort sjokoladen i varmt vann pga sjokolade/ melk danner slim) og drakk kald drikke, gjerne med isbiter.

erfaringsmessig er barna i fin form allerede dagen etter operasjon, og kan spise suppe/ loff/ myk mat . husker selv at banan var vondt å spise, svei som bare det.

ellers må du bare prøve deg frem... når barna er så små som sønnen din henter de seg utrolig fort inn igjen! lykke til , kommer nok til å gå myye bedre enn du frykter=)

Hei! Vi hadde en solskinnshistorie med datteren vår da hun tok mandlene i treårsalderen. Hun våknet etterpå, og tok alt med stor fatning - vi hadde forberedt henne godt på forhånd - og pakke lå klar på dyna. :)

Samme dag spiste hun saftis, drakk vann/saft - og om kvelden spiste hun noen fiskeboller (sånne små suppeboller). Vi gav henne også hjemmelagede kjøttfarseboller i buljong, og annen myk mat vi kunne komme på de nærmeste dagene. Mykt, fint brød (uten skorper!) med leverpostei ville hun også ha. Syntes hun kom seg utrolig raskt, og husker ikke at vi gav henne smertestillende i mer enn noen få dager (selv om vi hadde lav terskel for å å gi henne dette - synes ikke ungene skal ha unødvendig vondt i en sånn situasjon). Ellers passet vi bare på at hun tok det med ro, og at hun ikke anstrengte seg for mye.

Tenk myk mat, bruk stavmikser i supper (da kan du lage alt fra grønnsakssuppe til pølsesuppe etc.) - og handle inn litt forskjellig du kan friste ham med.

Lykke til!

Datteren min var såvidt 3 år da hun tok mandlene. Hun var litt slapp et par dager, men så ble hun i fin form. Hun ville ikke ha is i det hele tatt, selv om vi hadde kjøpt inn mye. Hun ville heller ikke ha noe mat på over en uke, så det gikk i kald drikke.

Takk for alle gode råd. Mye her som var nyttig!

Kjenner at jeg gruer meg litt til i morgen... er redd for at han skal ha det veldig vondt, redd for at han ikke vil ta til seg næring/drikke, redd for infeksjonsfaren og blødninger osv osv...

Ikke hysterisk redd, men litt bekymret.

Har kjøpt is, supper og nye dvd-filmer er pakket inn som overraskelse når han kommer hjem igjen. Skal også kjøpe nytt, ferskt brød (loff) slik at han kan få hvis han gjerne vil ha det.

Har to mandelopererte barn og det har gått alldeles glimrende med begge.

Begge var ganske tufse samme dag men var helt fine og i full fart iløpet av noen få dager. Eldste spiste is og youghurt samme dag, men yngste ville bare ha litt saft og ellers bare sove. Allerede på dag to begynte de å spise litt brød uten skorper. Suppe og is i dagevis var ikke nødvendig.

Begge var også i bhg igjen innen en uke. Da gjorde det ikke vondt lenger og de kunne spise helt normalt. 14 dager høres veldig lenge ut. Det var ihvertfall ikke nødvendig med våre. De ble operert med laser slik at alle blodkar brennes igjen med en gang, men det er mulig det finnes andre metoder som gir lengre rekonvalesens.

Etterpå har vi en uten en eneste ørebetennelse/halsbetennelse og en som har begynt å spise :-)

Annonse

Jeg synes også 14 dager virker lenge. Mulig det er noe de sier for å forberede foreldrene på at det kan ta så lang tid. Jeg vet ikke.

Jeg har igrunn ikke spurt så mye om selve inngrepet heller. Alt gikk så fort da vi var der inne - og jeg ble så overrasket over at de ville opererere han (forbereder meg alltid på det værste når det gjelder helsevesenet og "undersøkelser" Er så lei av svaret: nei, det er ikke noe galt med gutten din, han er nok bare forkjølet/litt pjusk/ikke i form)

Så ringte de etter en uke og informerte om at operasjonsdato var i slutten av januar. Mens jeg snakket med damen i tlf begynte Thias å kaste opp, så den samtalen var fort over. Pga innleggelse i en uke på Ahus ble operasjonen utsatt med 3 uker, og her er vi plutselig nå...

Men jeg får nok svar på alt jeg lurer på og litt til i morgen.

jenta mi på 4( blir 5 i april) ble operert for mandler, polypper og dren i desember.

Hun var ganske dårlig de første 2-3 døgnene. var veldig kvalm etter narkosen. ingenting is, sjokoladepudding osv fristet henne. Fikk i henne minimalt med saft. Hun lå på sofaen og senga og var mest lei seg. fikk feber også. Vi fikk med resept på smertestillende, så det brukte hun hver 4-5 time de 3 første døgnene, så gikk vi over til vanlig paracet ved behov i noen dager til.

2 dager etter operasjon kastet hun opp friskt blod og ble innlagt på rikshospitalet til observarsjon. Blødningen stoppet heldigvis av seg selv.Man skal være obs på friskt blod. De fleste kaster opp gammelt blod etter operasjonen og det er helt normalt. Men om man oppdager friskt rødt skal man kontakte de ansvarlige.

De kan spise det de har lyst på, ikke skorper og og harde ting. middagen må ikke være varm, men romtemperert.

på sykehuset, altså 3 dag etter operasjonen spiste hun brødskiver uten skorper med nugatti...drakk en del saft- og levde på myke kyllingwienerpølser, som jeg tok av skinnet på i starten.

Hun sover mye bedre nå, og har sluttet og snorke. og har ikke vært syk siden...og det er stort på ei som pleier å være syk 2 ganger i mnd:)

Jeg er bekymret for Thias som i utgangspunktet spiser dårlig - og som ble lagt inn for en mnd siden pga dehydrering og mangel på næring (influensa og RS)

Jeg er redd for at han ikke skal ta til seg nok mat og drikke.

Jeg håper det skal gå like bra med Thias som med jenta di - han snorker som et uvær og sover urolig - sammen med mye syk og lite matlyst. Krysser fingrene for at dette hjelper.

glemte å si at hun alltid har spist lite...... og jeg leste ved mandeloperasjonen at de kan få bedre matlyst etter operasjonen..hvorfor aner jeg ikke. Nå spiser hun MYE og jeg må faktisk begrense henne nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...