Gå til innhold

Når begynte dere med kontroll og måling hos jordmor?

Anbefalte innlegg

Er nå i uke 15+3 og har ennå ikke vært til kontroll hos jordmor, Syns dette er så rart, skal ikke til jordmor før etter UL i uke 18. Trodde det var vanlig å kontrollere vekst, veie mor og måle fundus/symfyse før den tid? Mener det har blitt gjort på meg tidligere i de forrige svangerskapene, men kan ikke finne skjemaene...

Fortsetter under...

Jeg var på første kontroll hos jordmor da jeg var 16+2. Dette var min første svangerskapskontroll.

Har du ikke vært på noen som helst svangerskapskontroll ennå? Tatt blodprøver o.l.?

Kan du ikke bare ringe og bestille en svangerskapskontroll enten hos jordmor eller hos legen hvis du ønsker jordmorkontroll tidligere enn etter uke 18? Det er jo opp til deg selv, først og fremst, hvor ofte og til hvem du ønsker å gå til kontroll? :-)

Jeg har vært hos lege på sykehuset, pga risikosvangerskap, tok de ordinære blodprøvene og en tidlig UL da, men hadde forventet å bli kalt inn til jordmor tidligere...

Har nettopp blitt syk med lungebetennelse, så hadde vært greit å vite at alt er vel med nurket. Hm, tror jeg skal ringe og høre på mandag.

Hm.. høres jo absolutt ut om om du bør ha minst vanlig oppfølging, om ikke tettere oppfølging enn normalt, i og med at du har et risikosvangerskap!

Men jeg har aldri blitt kalt inn til timer, hverken hos jordmor eller lege, i noen av mine svangerskap. Har selv måttet ta kontakt og avtalt timer. (Kun første timene på hvert sted- de neste timene avtalte jeg bare fra gang til gang).

Ring og hør du ja. Er jo ingen grunn til å vente til du er halvveis før du får en skikkelig sjekk, SF-måling, lytte til hjertelyd o.l.

Lykke til :)

Forrige gang var jeg ikke hos jm før uke 22, denne gangen i uke 13. Men har hatt tett oppfølging denne gangen her pga stor vektnedgang og ekstrem kvalme.

Hjertelyd om symfysemål kom først etter uke 20 denne gangen, men magen min har vært mini.

Forrige gang begynte de å måle og lytte rundt uke 15

Annonse

Siden du er i et risikosvangerskap synes jeg du skal bestille deg time til jordmor og lege med en gang .

Jeg hadde min første kontroll når jeg var 8 uker på vei,

neste uke skal jeg til jordmor OG lege og uka etter skal jeg på ultralyd.

Er nå 11+0.

Eg fekk første time hos Jordmor når eg va 14 veke på vei, va først hos lege i uke 12, men begge timane bestilte eg sjøl.. Hadde eg venta på innkalling hadde eg ikkje fått før veke 20 hos jordmor, og sikkert aldri av legen ;)

Jordmora målte ikkje symfyse og dei tinga før eg va der i veke 20, ho sa da va nåke nytt dei hadde begynt med sia det er så stort avvik med måling av det før uke 20, så det går nok heilt fint med kontroll i uke 18 :)

Lykke til videre med deg å gullet i magen :)

Husker faktisk ikke åssen det var sist, men tror jeg var på förste kontroll rundt uke 10-12, og så mener jeg å huske at det ikke var noe för litt etter ordinär ul.

Her i Sverige er det visst sånn at du ringer inn selv når du finner ut at du er gravid, så avtales det en innskrivningssamtal. Den hadde jeg allerede i uke 6-7. Men så er det ikke noe för i uke 24!

Jeg har hatt tettere oppfölging på grunn av depresjon og medisiner, og derfor fått/får et par ekstra ul. Men normalt skjer det ikke noe mellom innskrivningen og uke 24. Da begynner de med symfysemål og det der.

Dette er hovedregelen:

1. kontroll: uke 8-12

2. UL: 17-19

3. kontroll: 24

4. kontroll: 28

5. kontroll: 32

6. kontroll: 36

7. kontroll: 38

8. kontroll: 40

Forrige svangerskap begynte de ikke å måle meg før uke 24 og jeg fikk inntrykk av at det var det vanligste.

Ta kontakt hvis du føler du trenger mer oppfølging, ellers følger de nok "malen".

Annonse

Måling av symfyse-fundus mål er EGENTLIG ikke vanlig før rundt uke 26...grunnen til det er før at i uke 18 osv..er det ikke mye å måle..de kan måle..men det har ingen hensikt før rundt uke 26...så vet dere det...det er først da de evt gjør noe OM det er altfor lavt osv osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...