Gå til innhold

Hvilke tiltak anbefaler dere til forkjølet baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jenta mi begynner å bli forkjøla.. Men hun har (bank i bordet) ikke vært syk eller hatt feber i sitt så langt 8 mnd lange liv! Men inatt var en skikkelig heisen natt, med flere oppvåkninger og mye gråt. Hun pleier vanligvis å sove veldig fint uten oppvåkning, ihvertfall fra kl. 19-05, så det må jo ha vært noe som plaget henne... Hun våknet allerede kl. 21.30 (!). Men feber hadde hun ikke. Har sånn nesesuger, men føler ikke den gjør noen særlig god jobb. Er det noe jeg kan gjøre for å løse opp slimet før hun legger seg, slik at hun ikke blir å tett utover natta? Sover deres babyer dårligere når de er forkjøla?

Når det er sagt har hun ikke fått tenner heller enda, og jeg har ventet lenge på at de skal dukke opp etter måneder med sikling og biting på ALT! Så det er jo en mulighet for at det er det også som plager henne.. Men jeg ser ingen antydning til frembrudd i gommene enda...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig med dårligere søvn når de er forkjøla ja- dessverre... :P

Her synes jeg Nazamer saltvannsspray er den beste for å løse opp slim og snørr, siden man ikke skal gi vanlig nesespray til små babyer. Heve hodeenden i sengen kan også være lurt!

Skrevet

Nesedråper og/eller nesespray (saltvann) er et must. Det renser og åpner opp ved tetthet. Ellers får noen litt lindring ved å heve hodeenden på sengen. Nesesug kan være litt vanskelig å få til, men får du den rette teknikken på det funker det greit (er ofte ikke så populært å få den inn i nesen...).

Du kan også gi fennikelte hvis hun er slimete i halsen. Den kan løse opp slimet så hun puster bedre. Evt høre på apoteket vedrørende hostesaft.

Skrevet

Da babien mi var forkjøla og tett hadde jeg stort hell med å bruke saltvannsdråper. Slike otrivin ampuller.

La babyen lett bakover og brukte en hel ampull i en jafs. Fordeler mellom neseborene selvsagt. Ikke legg babyen for mye bakover, da blir det lett ubehagelig.

Vent bittelitt, og ta nesesugeren og sug godt. Lurt å holde for det neseboret du ikke suger. Da får du ut mye mer.

Det er en egen teknikk, og den lærer du fort.

Jeg kjøpte en nesesuger fra otrivin, der du suger selv. Den er utrolig fin å bruke, og jeg får ut mye. Og ikke så irriterende som den vanlige håndsugeren man kjøper på apoteket.

Jeg hever også hodeenden i senga.

Og har babyen liggende på samme rom som meg pga frykt for falsk krupp, og potte tett nese.

Lurt å ikke ha det så varmt på rommet med tanke på falsk krupp.

Ellers er det ikke så mye å gjøre annet enn å følge med evt feber.

God bedring. :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen, da tar jeg meg en ut og handler:)

Skrevet

Hadde samme situasjon her.

Ammer du, så drypp gjerne med morsmelk i nesa- absolutt beste!

Hev hodeenden av sengen litt ved å legge noe under sengebeina. Da får den lille puste lettere og sover bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...