Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Har nettopp arvet en nydelig Gudbrandsdalsbunad fra en gammel grandtante av meg, hun var 167 cm i sin tid, mens jeg er 170 cm ca. Så den er kanskje litt kort til meg...? Hvor langt ned bør altså kjolen gå, skal den nesten helt ned i gulvet, eller er det vanlig at den slutter oppe ved ankelen? Aldri hatt bunad før, så er litt grønn på akkurat dette
mamman til to gutter Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 De skal slutte litt opp på ankelen. Veldig mange (inkl meg selv) har de likevel lengre. At min er sånn tror jeg rett og slett er et resultat av at jeg har en eldre søster som er 15cm høyere enn meg, så når jeg fikk bunaden til konfirmasjonen, så var alle sikre på at jeg skulle bli mye lengre, så hele bunaden ble lagd så jeg kunne vokse mye. Det er gjort noe med den i etterkant så den passer litt bedre, men fortsatt er den litt lengre enn den burde (tror jeg kunne vært en halvmeter høyere og fortsatt kun hadde trengt å gjøre små justeringer på den i forhold til hvordan den var når den var ny...)
pip pip Skrevet 11. februar 2011 #3 Skrevet 11. februar 2011 Jeg har en trønderbunad. Den skal gå til litt over ankelen - er meningen man skal vise de "flotte" grønne strømpene Vet ikke om det er det samme med din bunad, men tror ikke de skal være fotside. Gratulerer med bunad:)
Arb.ledig husmor Skrevet 11. februar 2011 #4 Skrevet 11. februar 2011 Tror min slutte rett oppå rista av foten.. Ser folk som har sin fotsid og ser noen som har den slik at den slutte v ankelen..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2011 aha, så godt å høre- da passer den jo!! juhu
Ranveig R Skrevet 11. februar 2011 #6 Skrevet 11. februar 2011 Om det er nokon lunde lik tradisjon for alle bunadene frå Gudbrandsdalen så skal den slutte ved ankelen. Grafferdrakta mi skal i alle fall det - http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/05/08/465622.html?i=13
Gjest Skrevet 11. februar 2011 #7 Skrevet 11. februar 2011 Det stemmer, Ranveig, de fleste gudbrandsdalsdraktene skal slutte ved eller akkurat i overkant av ankelen. Unntaket er rutalivet&rondastakken, den skal gjerne være noe kortere.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 11. februar 2011 ok, jeg har altså denne, i blå; http://bunadrosen.no/damebunad/gudbrandsdalens_festbunad men på bildet ser det ut som at den går helt ned i bakken omtrent...?
Gjest Skrevet 11. februar 2011 #9 Skrevet 11. februar 2011 For lang! Se heller på denne: http://www.facebook.com/group.php?v=info&gid=398833510750
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 11. februar 2011 Bra bra- da har jeg nok riktig lengde på min ser det ut som! Var litt redd for at den var for kort
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå