Gå til innhold

Hei alle flinke mammaer:) Noen som har reist til syden med baby 9-10 mnd? Noen tips/advarsler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å dra til syden, men lurer på hvordan både flyturen, evt strandliv og kveldene skal løses. Tror ikke det blir den aller største heten der, men vet jo aldri.

Har forresten en "30 minutts baby", så spent på hvordan flyturen skal gå.

Noen som har tips/advarsler?

Setter pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har akkurat flydd 12timer med en på 10mnd (og en på 3år), det gikk over all forventning. Litt småsutring, men ellers bra. Vi sørget for å ha plasser med ekstra beinplass sånn at vi kunne ha han liggende på gulvet når han sov. Avslapping på stranda ble det kun når han sov, men det hadde vi regnet med (han går langsmed ting og sitter sjeldent i ro). Det viktigste på en sånn tur er at dere holder dere rolige, hvis dere stresser hvis han feks begynner å sutre litt på flyet, så blir han mer stresset og sutrer mer.

Skrevet

Vi hadde forresten med oss alt av mat og bleier. De har jo bleier de fleste steder i syden, men vi har tidliger opplevd at vi måtte på store kjøpesentre for å få tak i mer enn pakker med 6stk i, så når vi hadde plass til det, så tok vi det med. Reglene for innhold i barnemat varierer veldig fra land til land, så vi tok med oss det også for å vite at det var ting i som vi syns var greit at han fikk og vi visste at han likte maten.

Skrevet

Takk for svar!

Reiste dere med rutefly eller charter? Vi skal i tilfelle med charter, og der er kanskje ikke så stor plass til å legge mini på gulvet. Men en veldig god ide! Kanskje ved nødutgangene...

Skrevet

hon noen charteroperatører er det mulig å reservere f eks de fremste setene som har mer beinplass. kan være verd det! Sjekk med turoperatøren?

Skrevet

Vet det går an å evt reservere de fremste setene på flyet. Der er det litt romsligere beinplass :)

Når vi reiser med baby får vi ikke sitte ved nødutgangene! :)

Skal selv reise med babyn i april og da er han 10 mnd :)

Skrevet

Vi reiste med star tour og hadde sikkert 1meter frem til neste sete, så det var god plass. Hos dem har man mulighet for å bestille hvilket sete man skal sitte i en god stund før avreise, vi fikk en mail når det var mulig og bestilte samme dag, venter man lengre er alle de beste setene bortbestilt allerede. Ved nødutgangene kan man ikke sitte med barn, men det står der hvis du bestiller på nett, det er også tegning over flyet så man kan se hvor det er god plass.

Skrevet

Takk for svar jenter!

Da skal jeg forsøke å grabbe fatt i setene foran :-)

Hvis dere ellers har noen gode råd ang sydenferie så tas det også imot med takk :-)

Skrevet

Hehe, ja det ville blitt katastrofe hvis en foretaksom ettåring fikk åpnet nødutgangsluka! ;-P

Skrevet

Vi reiser med charter i mars, og flyr med Thomas Cook. Har reservert plasser med en vugge til baby. Kostet oss ca 800 kr ekstra t/r.

Skrevet

Thomas Cook sier du Mandalay? Mulig jeg er litt fjern, men er det et reiseselskap? Hehe :-)

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Vi var i syden med vesla da hun var nesten 8 mnd. Hun er også en "30 minutters baby", så skjønner godt hva du mener;)

Flyturen var ikke noe problem, fordi det var så mye spennende å se på. Hun sloknet like etter at flyet hadde tatt av, fordi det var slitsomt med innsjekking, sikkerhetssjekk osv. Og når hun våknet var det tid for mat og leking. Anbefaler deg å ta med noen spennende og eventuelt nye leker til flyturen. Det er forresten også greit å ta med et teppe, fordi det trekker litt inne på flyet. Hvis du ammer kan dette også brukes for å skygge litt for barnet, sånn at ungen fokuserer på puppen fremfor alt som skjer.

Bæresele var forresten et must for meg på flyplassen, mye bedre enn å drasse rundt på en stor vogn.

Når det kommer til kveldene, så gikk det over all forventning. Hun spiste litt sen middag sammen med oss, før hun sloknet i vognen. Så vi koste oss ute hver kveld, mens hun sov ved siden av oss. Ta med deg myggnetting, så er det sikker på at det ikke kommer små kryp oppi vogna.

Så dra på tur og kos dere, men vær forberedt på at det blir en litt annerledes tur. Ikke tro at dere får noen "ligge-på-stranden" - tur, men heller en litt mer aktiv tur;)

Skrevet

Hei:) vi var på en ukes sydentur i januar med vår lille gutt.. Han var da 7,5 mnd. Vi reiste med Ving som bruker Thomas Cook flyselskap til sine reiser. Siden vi bestilte reisen litt sent var de fremste setene på turen nedover tatt og vi måtte sitte i vanlige seter.. Det er ikke å anbefale om dere har muligheten til å få de fremste. Pappan er ganske lang og har problemer med å få plass til bena.. Og i tillegg ha en liten en på fanget som skal sove, ja da blir det trangt :) vi fikk også vindusplass og hun damen som satt ytterst fikk ikke sitte særlig i ro da det var bleieskifting og toalettflyging på oss. Hun og mannen satt på hver sin side av midtgangen så kunne liksom ikke spørre om hun ville sitte ved vinduet heller.. Lillegutt falt ikke særlig til ro på den flygningen men vi lekte og hadde det moro:) på veien hjem bestilte vi babyplass foran med en seng som de fester på veggen. Det var helt supert!!!! Han sovnet i den og sov 2-3 t. Ellers lå han i den og lekte med det vi hadde tatt med. Vi tok med dynen hans på flyet og fikk tepper/puter der så han lå godt.

Ellers hadde vi med alt av mat/drikke til han.. Det kan være lurt å ta med glass med sviskepure da de lett blir hard i magen. Det opplevde vi, i tillegg til at han ikke ville drikke så mye melk og ihvertfall ikke vann eller babysaft :/ så vi lagde grøten helt flytende og hadde i svisker.. Da fikk han i seg mye væske og magen kom på rett kjøl:)

Vi bestilte babypakke på rommet, men det eneste vi brukte var reisesengen.. Trille hadde vi med selv. Den som sto der kunne man ikke legge ned ryggen på.

Det ble ikke mye avslapping på stranden,men vi koste oss. Varmen var det viktigste:) ha med solbriller og uv-drakt samt solhatt som har øreklaffer. Barn under 1 år skal ikke bruke solkrem (vi brukte litt 50 +) pga kjemikalier. Og de skal IKKE utsettes for sol, så vår lå under parasollen og koste seg:)

Vi reiser igjen i mai og ser frem til det!! Da er det babyplass t/r:)

God tur:)))

Skrevet

Tusen takk for lange og fine svar!!

Hadde begynt å slå det litt fra meg, men nå kjente jeg at jeg fikk lyst igjen:-)

Tusen takk :-)

Skrevet

Vi skal "være på stranden" i to hele måneder, så her har vi planer om å kjøpe en reiseseng der og ha på stranden så pappaen kan bade med nr 1 mens nr 2 ligger i sengen MED parasoll over. Tror det kan funke, men er kanskje ikke så praktisk i Syden?

Kan ikke barn under 1 år ha på seg solkrem? Hvorfor ikke? Nå er det snakk om to uker til ettårs dagen hennes når vi er der nede, så jeg regner med at de ukene ikke utgjør noen dramatisk forskjell, men det har jeg faktisk aldri hørt.

Skrevet

Har vært på Syden-tur med babyer under et år flere ganger. Ikke noe problem. Her er noen av mine erfaringer:

* Amme under opp og nedstiging på flyet kan lette trykk i ørene.

* Ha med noen morsomme leker på flyet, men for all del ikke leker med mange deler som faller ned mellom setene.

* Bæresjal/bæresele etc etc er en absolutt nødvendighet på flyplasser. Og samtidig veldig kjekt å ha når man er på tur.

* Vær forsiktig med sola. Vi var på tur da storesøster var 8-9 måneder, og senere da lillebror var 7 måneder. Begge ganger har babyene brukt mye langermede bodyer og tynne sommerbukser selv om det har vært varmt, for det skjermer mot sola. Kjøp en god solhatt med ordentlig skygge foran, og gjerne sånn som henger ned over nakken. Ha parasoll på vogna. Jeg har brukt solkrem på mine små. Men kjøp f.eks Babyline som er uten så mye tilsetningsstoffer. Fås på apoteket.

* Sett vogna i skyggen når barnet skal sove!

* Barnematglass får man kjøpt hvis man reiser til typiske charter-steder. Bleier også, men de er gjerne dyre. Lurt å ha med grøt - for de er ofte så søte de du får kjøpt og ofte er det bare grøt til å blande med MME de har, og det er jo tungtvindt. Vi har pleid å ta med noen barnematglass, to pakker grøt og nok bleier til de første dagene. Ellers har vi kjøpt. Er nok å dra på om man ikke skal fylle bagasjen med mat.

* Ta med masse lesestoff til dere selv. Det blir som regel mye tid på terrassen om kvelden etter barnets leggetid!

* Vær forberedt på at ferie med barn er noe annet enn ferie uten barn. Vi møtte et svensk par på Kypros en gang som var litt skuffa over at de jo bare hadde flyttet hverdagen dit i ferien. Barnet skulle jo sove og spise og våknet om natta etc også der. Jeg har ikke vært skuffa, man må jo tenke at ferie er bedre enn å være hjemme.

* Alltid lurt å bo i leilighet når man reiser med barn så man har god plass og mulighet til å ordne seg selv med grøt etc. Vi har som regel ikke reist på charter, men leid leiligheter på forskjellig vis. Har leid leiligheter både i Portugal, i Italia og på Tenerife.

Kos dere og god tur!

Skrevet

Et lite tips til leker på fly. Kan være lurt å knyte en hyssingstump fast i leken - dersom den detter på gulvet er det bare å trekke den opp istedet for å krøke seg sammen mellom trange seter for å få den opp fra gulvet:-)

Skrevet

Det er det jeg sier! Det er et HAV av smarte damer her inne! :-)

Mange gode råd altså, takk takk :-)

Skrevet

Et tips til:) vi så flere på stranda som hadde med seg sånne uv telt til sine små.. Noen er åpne på en side mens andre har sånne luker man kan åpne/lukke. Da kan de små ligge inni der å leke godt beskyttet mot sola og uten å rulle i sanden:) vi tenkte å skaffe et sånt med neste.. Så veldig praktisk ut, og de kan legges sammen og ta med i veska.

Søk på det på nettet. Tror det er lurt å kjøpe sånt hjemme. Da vet du hva du får:)

Skrevet

Vær oppmerksom på at det egentlig ikke er lov å legge barn på gulvet pga sikkerhet. Hadde fått tips av noen om å ta med softbag til dette, men så sa andre igjen at det kom litt an på hvem du møter på flyet om de tillater dette.

-Bæresele ja.

-Ekstra porsjoner med grøt og mat i håndbagasjen om flyturen blir lenger enn beregnet. (Vi reiste i høst til GC med noen som fløy hjem et par dager etter oss, -de var 10-12 timer forsinket!)

-Og så kan det være lurt å orientere seg om hvor man får medisinsk hjelp sganske raskt når man kommer på plass. Vår datter fikk falsk krupp første kvelden, vi hadde vel vært på plass i bare 4-5 timer og reiste ikke charter så var ikke bare å springe til en representant å spørre om hjelp. Var noen svette minutter hvor jeg så for meg biltur i mørket på ukjent sted, før vi raskt fant ut at det heldigvis var legevakt rett i nærheten. Når man trenger det litt akutt vil man gjerne vite hvor man skal gå.

Men reis! Og god tur, det er fantastiske dager med sol og avslapping og ikke noe hverdagsstress=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...