Gå til innhold

Jobbe som dagmamma..

Anbefalte innlegg

Jeg er hjemmeværende med en liten jente, og vurderer å være dagmamma for en liten gutt som trenger noen å være hos i ukedagene.

Jeg trenger virkelig litt ekstra penger, og mener dette skal la seg gjøre.

Det jeg begynte å tenke på, er hvordan kommer vi oss noen plass, met en på 7mnd, og en på ett? Vil tro gutten bare har vanlig vogn, slik som vi. kan jo ikke trille med to vogner på en gang.

Jeg tenker også på diverse aktiviteter som babysang, babysvømming osv. Om jeg tar på meg jobben som dagmamma, setter jeg meg selv i "fengsel" da?

Trenger å komme meg ut litt jeg ogsp, for ikke å snakke om jenta..

Og til slutt, hva kan jeg forvente av lønn i 100% stilling? Over 20 år..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142898123-jobbe-som-dagmamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei!

Jeg har vært dagmamma et par ganger - en gang når jeg og en venninne bodde sammen, da hadde vi to-tre dagbarn hver, og gikk turer i nærmiljøet med søskenvogn og trillingvogn.

Sist gang ville jeg ikke sende gutten min i barnehage når han var ni mnd, så jeg jobbet som dagmamma et halvt år for å kunne ha råd til å være hjemme. Da hadde jeg også en trillingvogn sånn at jeg kunne ta med ungene ut på tur i nærmiljøet :) Da hadde jeg to barn i tillegg til sønnen min, og det var gøy å finne på ting med de, men jeg følte meg ensom som voksen etterhvert... Var mye hjemme og ute alene med de. Bor på landet, så er nok derfor det ble så ensomt...

Begge gangene hadde jeg kun barn fra under ett år. Jeg tok 5000kr pr barn, og valgte å skatte av de. Da var alt inkludert utenom bleier. Frokost, lunsj og fruktmåltid. Men det er litt variabelt hva du kan ta betalt, du må bli enige med foreldrene. Men jeg tenker at de får 3300kr i mnd i kontantstøtte. Og en barnehageplass koster ca 2400kr, pluss kostpenger 200kr ca. Så hadde jeg blitt dagmamma igjen ville jeg tatt 5900kr. For da betaler de omtrent det samme som de ville betalt for en barnehageplass.

Søskenvogn eller tvillingvogn er lett å få tak i brukt på finn.no, så da vil ikke utflukter være noe problem. Tvillingvogna får du helt sikkert solgt igjen når du er ferdig som dagmamma ;)

Som hun andre sier her, bør du nok skaffe deg en søskenvogn. Kjøper du brukt behøver dette ikke være så dyrt.

Om du setter deg selv i "fengsel" ved å være dagmamma er jo litt individuelt. Er du flink til å finne på ting? Hvor stort behov har du får å omgås med andre voksne i "arbeidstiden"? Er du flink å komme deg ut på ettermiddag/kveld? Tror du selv du kommer til å trives med å være dagmamma? De aktivitetene du nevner høres bra ut, bortsett fra babybading. Ville ikke tatt med to småttiser på bading alene! Så er det jo mange steder der det er åpen barnehage eller småbarnstreff der dere kan treffe andre barn og voksne. Ellers kan du prøve å komme i kontakt med andre hjemmeværende/ dagmammaer og organisere treff av og til?

Ang betaling virker det som det er vanlig med 5000 +/- for fulltid dagmamma

Hva du kan ta som dagmamma kommer faktisk an på barnehagedekningen. Her jeg bor er det full dekning og lite behov for dagmammaer, så her er det vanlig med 3500-4000 kr i måneden for en full plass hos hvit dagmamma.

Prisene er kanskje litt forskjellig fra by til land også? Storbyene har ofte andre priser enn landet, selv bor jeg i en liten by.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...