Gå til innhold

celleprøve hvert 3 år!! tar alle dette??

Anbefalte innlegg

Jeg har nett fått brev at det er tre år siden sist... kvir meg så til å gå til fastlegen min for han er en kjekk ung mann, synst det er skikkelig ubehagelig. Og man får vist ikke bestilt time hos andre enn fastlegen sin når det gjelder slike ting, ikke går det ann å ta det som "øyeblikkelig hjelp" hos vakthavende lege heller en enkelt dag... blærk.

Går alle dere hvert 3. år.??

Fortsetter under...

Jeg tar celleprøve hver år, men det er fordi jeg har hatt celleforandringer innimellom. Synes det er dumt å ta sjanser, ettersom kreft i livmorhalsen er en av de tingene man kanskje kan forhindre ved hyppige undersøkelser.

Har derimot aldri tatt gynekologisk undersøkelse hos min fastlege. Får henvisning av han til en gynekolog, og bruker alltid noe som heter Gynekologklinikken i Drammen. Når du har henvisning fra fastlegen din, så koster det mindre.

Annonse

Venninnen min gjorde ikke det for hun mente hun var for ung til at det var noe å bekymre seg for. Når hun gikk til gynekolog for noe annet så tok han prøve samtidig....det endte med 2 års helvete for henne. Hun er nå endelig erklært "kreftfri", men må gå jevnlig til kontroll. Hun har ikke barn, og kan ikke få det selv heller nå....hun må finne andre måter å få barn på enn å føde dem selv. Det er ikke et aktuelt tema for henne enda, men en dag så vil hun kanskje ha barn.

Jeg tar celleprøve annenhvert år for sikkerhets skyld. Nå har jeg kvinnelig lege, men da jeg tidligere hadde mannlig (som var far til et av barna i barnehagen der barnet mitt gikk) ba jeg om å få en annen lege til akkurat den undersøkelsen, og det var ikke noe problem.

Annonse

Fastlegen min ville egentlig ikke ta celleprøve på meg nå, siden det bare er to år siden sist. Jeg sa at jeg synes tre år er for mye, og at i andre europeiske land anbefaler de hyppigere tester. Dette nektet hun for, sa at det er tre år over alt. Hun er selv gresk. Men jeg vet jo at i f.eks. Nederland skal man teste oftere.

Nei, jeg gjør det ikke.. Er snart 33 år, og har tatt en sånn test siden jeg fikk det første brevet som 25 åring. Gidder ikke å være hysterisk, dør jeg av det får det så være, det er vel ei mening med det også!

Har jobbet i mange år på gynekologisk kreftavdeling, så jeg tar ingen sjanser.

Tar prøve hvert år, selv om det anbefales hvert 3.år. (Alle mine kollegaer tar hvert år) Har hatt pasienter som har hatt negativ prøve under året før de havnet hos oss med kreftdiagnose, så jeg vet at ting kan skje fort. Å vente i 3 år er uaktuelt for meg.

Jeg går til gynekolog, allmennleger er som regel dårlig til å ta disse prøvene (har også hatt pasienter som har fått sent stilt diagnose fordi fastleger på legekontor rundt omkring har tatt dårlige prøver).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...