Gå til innhold

Hvor mange tenner skal et barn på 2,5 år ha????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 2,5 år som ikke fikk sin første tann før han bar 1,5 år. Nå har han bare 4 fortenner oppe og nede og 4 jeksler. 12 stk tilsammen. Er ikke dette alt for lite? De to første gutta mine fikk tenner ved 8 måneders alder og jeg trur de hadde mange flere på denne alderen. Noen flere som har dette problemet? Hva kan jeg gjøre? Er jo lit bekymret , tenk om det ikke kommer flere? Takker for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal ha 20 tenner på denne alderen, så han er vel litt seint ute. Men vil jo tro de dukker opp etter hvert! Vet ikke noe mer om dette, dessverre. Kanskje det går an å ringe en tannlege og spørre?

Skrevet

Så langt ser rekkefølgen grei ut, dei første jekslane kjem etter dei åtte framtennene. No er det hjørnetennene som står for tur, og deretter jekselsett nr 2.

Når han var såpass gamal som 18 mnd før han fekk første tann, så tenker eg at kanskje det er naturleg at han ligg ca 1 år etter skjema med dei andre tennene og?

Normalområdet for hjørnetennene er 16-20 mnd, og for 2. jeksel 20 - 30 mnd.

Alle barn blir jo innkalt til tannpleier ved ca 3 års alder, då blir tennene talt og undersøkt. Eg går ut ifrå at denne undersøkelsen er satt til 3 år fordi då skal dei aller fleste ha fått alle melketennene. Eg ville nok sett det an til den tid trur eg, men det kostar deg veldig lite å ta ein telefon til den lokale tannlegen for å høyre om guten bør undersøkast før den tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...