Gå til innhold

Et spørsmål til dere som KAN bake :)

Anbefalte innlegg

.....for jeg får det aldri til!

Langpanne sjokoladekake... Hvordan få den jevn og så høy som mulig? Min blir aldri mer enn 2-3 cm høy og er jeg skikkelig heldig så faller den sammen på midten. Hva gjør jeg galt? Hva er trikset? Jeg har en superenkel oppskrift , for idioter nærmest, men alllikevel klarer jeg ikke få en luftig og ikke minst jevnt fordelt kake... Hjelp... Skal ha svigerforeldre og foreldre hit på kaffe søndag og skal bake denne kaka i morgen...

Fortsetter under...

Jeg skulle svare, men kom på at det sikkert finnes noen som har uuuutdannelse i å bake kaker her inne. Hadde jeg svart, ville de også svart - ikke for å fortelle deg hvordan du skal gjøre det, men for å fortelle meg at jeg helt sikkert er helt idiot og ikke burde svart deg siden jeg ikke er utdannet til å bake kaker ;)

Legg ut din idiotsikre kakeoppskrift da :)

Problemet kan være så enkelt som at du burde doble oppskrifta når du baker, selv bruker jeg en gammel familieoppskrift å da skjer det samme alltid. Skulle nesten tro oldemor hadde mindre ovn:P Husker på skolen også at enkelte deiger måtte dobles, ikke noe problem om en visste d:P

Annonse

Lur ide å skrive oppskrifta og hvordan jeg gjør, kjører på her :

6 egg

4 dl sukker - piskes til eggedosis. Først stiv hvitte, så har jeg i sukkeret, pisker det og tilslutt plommene.

Eggedosisen blir alltid løsere når plommene kommer oppi da....

4 dl hvetemel

4 ss kakao (bruker oboy)

4 ts vaniljesukker

4 ts bakepulver

Dette tørre blander jeg sammen og sikter i eggedosisen.

Smelter 200 gram margarin (Melange) og blander med 2 dl kaldt vann. Smøret er varmt når jeg har oppi vannet, men ikke så varmt at det stivner til av vannet, vannet er også ikke helt iskaldt, men mer kaldt enn lunka...

Det står i oppskriften at røren skal virke tynn, det er riktig. Steker på 175 grder til den er gjennomstekt (kjenner med pinne) - ca 30-35 min.

Jeg pleier å røre deigen sammen for hånd, men har nå kjøpt meg maskin så hadde tenkt å prøve den i morgen - er det dumt?

Håper på noen glupe svar nå, om soleklare feil jeg gjør :)

Tusen takk!!!!

PS, min mor baker denne kaka også, og jeg TROR jeg gjør akkurat som henne, hennes blir bedre... hmpf

HI

Jeg kan bare se for meg at når du pisker eggedosisen i så mange omganger så pisker du luften inn, deretter ut igjen... Prøv å piske hele egg og sukker i en omgang neste gang!

Har du for vane å åpne stekeovnsdøren underveis i stekingen? Da har kaken lett for å falle sammen. Vent MINST 35 minutter før du sjekker om den er ferdig stekt, gjerne 40 minutter også.

Jeg lurer på om ikke mine oppskrifter til langpanne faktisk er ½ gang større enn din oppskrift. I tillegg husker du å ikke piske for mye når du skal blande det tørre i, mamma er fryktelig opptatt av det - ikke slå lufta ut av røra og ikke pisk for mye etter at du har tilsatt bakepulveret.

Heisann :)

Bakte denne til onkels femtiårslag. Den ble så saftig, stor og deilig at jeg kjørte ønskereprise på min datters toårsdag,

Prøv den om du vil - den ble høy, kjempesaftig og flott :)

Jeg fulgte oppskriften. Blir MYE røre, så trengte en stor bolle. Tupperwares toliterbolle ble for liten.

Lykke til :)

Det kan godt være det som en annen her sa, at du slår luften ut av røren når du har i det tørre. Jeg bruker bare å blande det tørre sammen, så sikter jeg 1/4 over eggedosisen, og vender dette inn med en slikkepott. Fortsetter slik til alt det tørre er blandet i eggedosisen.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg utvilsomt byttet ut oboy med kakao!! Oboy er mye sukker og lite sjokoladesmak.

Jeg tror nok den blir for tynn og for lite mel i.

Denne lager jeg og den blir alltid perfekt og passer en stor ovnsform:

4 egg

6 dl sukker

9 dl hvetemel

1/2 liter melk

300 g smeltet margarin

4 ts bakepulver

4 ts vaniljesukker

4 ss kakao

Pisk eggedosis, ha i smøret.

Ha det tørre og melken vekselvis i

Ha dette i en bakepapirkledd form. Husk å ha kaken godt ut i kantene.

175 grader i ca. 35-40 min.

Glasur:

400 g melis

4 ts vaniljesukker

2 ss kakao

8 ss sterk kaffe

8 ss smeltet smør

- Strø med kokosmasse.

Mamma og baby: Hvilken kake er det? Som du bakte? Oppskrift? :)

Men hva med eggedosisen - skal den være så stiv etter at plommer og hvitter og sukker er blandet at man kan snu bollen opp/ned?

Skal også prøve å bare vende i det tørre ja, mulig jeg rører for mye... Og ikke åpne døra før etter 35 minutter :) Blir fryktelig spennende å prøve i morgen nå da :)

Og du som har lagt inn oppskrift på kake til stor ovnsform - mål på forma? jeg har en ny form her nå (kjøpte idag med praktisk lokk) som måler 40x25 cm, blir den for liten?

HI

Annonse

Hahaha! Unnskyld! http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Br%C3%B8d,-bakst-og-kaker/Kaker/Sjokoladekake/Stor-langpanne-sjokoladekake

Denne kaken :)

Helt super. Jeg baker bare denne sjokoladekaken fra nå av. I morgen står det muffins og bløtkake på bakeplanen :) Bursdag på søndag :)

Forresten: Jeg bruker miksmaster på alt. Egg+sukker mikses et par minutter. Resten følger jeg bare oppskifta med. Og jeg pisker med miksmaster hele vegen - ikke noe forsiktig vending. Blitt flott resultat hver gang :)

Tusen takk for masse nyttige svar! Da prøver jeg mphs'sin oppskrift i morgen (for den så enklest ut, hehe) og så den andre linken neste gang. Liker godt at jeg allikevel kan bruke maskinen til alt! Og ja, skal ta hele egg og sukker i med en gang - til eggedosis :) (lærte å dele dem på skolekjøkkenet jeg, en gang i gamle dager :))

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...