En snupp - og en knert i magen Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Snuppa på 2,5 år nekter plent både bading og dusjing. Hun er nemlig redd for å bæsje/tisse i vannet, og ikke pokker om hun skal gjøre fra seg på do rett før heller. Vi har vært nødt til å holde henne fast for å vaske diverse mat og andre ting ut av håret et par ganger, men vil jo ikke holde på sånn. Noen tips? Jeg har prøvd meg med at hun kan ha bleie på i dusjen, lagt en haug av leker i badebaljen, hun får ha med dokke, kan dusje med eller uten en voksen osv... Men hyl, skrik og nekt blir det uansett. Hun må jo få vasket seg skikkelig innimellom
togutter-08og10 Skrevet 13. februar 2011 #2 Skrevet 13. februar 2011 Hadde en liten en som nektet i flere md selv. Men nå går det bedre, gikk litt over av seg selv. Men dusjing skal han absolutt ikke, kun badekaret. Mitt råd er å tilby forskjellige leker og tilslutt vil hun nok frivillig. Og si at det er greit om det skjer et uhell når hun bader evt dusjer. Og skjer det et uhell da må dere ikke kjefte, men bare si at slikt kan skje. Lykke til.
Carina_1975 ❤ 2 kjekke gutter Skrevet 14. februar 2011 #3 Skrevet 14. februar 2011 Vår gutt på 2 har hatt dusj-/badenekt en stund. Var umulig å få i nærheten av dusjen (vi har bare dusj, han er vant med balje i dusjen), hyling og skriking. En lørdag morgen (før påkledning og frokost) hentet jeg diverse plastboller, kopper og bokser fra kjøkkenet som jeg plasserte på en plastkrakk i dusjen. Jeg fylte en bøtte med vann og skrudde av vannet i dusjen. Så inviterte jeg ham inn i dusjen sammen med meg for å leke med vann. Helle vann i kopper og kar og over i bøtta igjen. Vannet rant ikke i dusjen, så vi kunne ha dusjdøren oppe. Ikke noe fokus på dusjing/bading i hele tatt. Badebaljen var heller ikke med. Han ble veldig engasjert i bollene og vannet, og etterhvert kunne jeg lukke dusjdøra og sette på vannet ørlite. Og så fikk han helle vann på føttene mine - etterfulgt av litt ablegøyer så ble det veldig moro. Så hans egne føtter. Så prøvde vi ut å helle vann på magen, skuldrene osv. Vi laget skum og bobler med dusjsåpa og skylte av med å helle vann fra koppene. Til slutt håret - den lørdagsmorgenen fikk jeg vaske håret hans uten nevneverdig mye skrik - etter at han hadde helt noen liter vann over hodet mitt først, selvfølgelig. Hadde en tørr klut hengende klar for å tørke øyne hans, han liker ikke for mye spruting. Dusjen/badet tok nok 1,5-2 timer og det gikk med store mengder vann. Morgenen etter fulgte min mann opp med en tilsvarende seanse, men ikke fullt så mange kopper og kar fra kjøkkenet. Denne gangen var også balja med i stedet for bøtta med vann. Vi brukte en helg eller to til med samme opplegg. Nå spør han om å få være med i dusjen når jeg eller pappan dusjer om morgenen på ukedagene, og kan sitte i baljen sin og leke med badedyrene mens vi dusjer. Han liker fortsatt ikke at det spruter for mye (må ha en tørr klut klar for øyene), men går inn frivillig. I helgene kjører vi fortsatt samme opplegg med god tid og mye lek. Det er gøy for ham - og faktisk ganske artig for oss voksne også. Syns det ofte blir litt hektisk rundt leggetid med barne-TV, kveldsmat og pysj og lesing, så jeg føler ofte at bading på kvelden blir litt sånn hastverk-opplegg. Derfor valgte vi å gjøre det om morgenen i helgene, og heller ta "klut-vask" i ukedagene til badenekten var over. Lykke til - mitt beste råd er å ta seg god tid og kanskje flytte fokuset fra selve badingen/vaskingen en liten stund.
preggy pop Skrevet 14. februar 2011 #4 Skrevet 14. februar 2011 Vi har egentlig hatt gode erfaringer med å bade sammen med 2-åringen. Og evt friste med at han selv kan helle oppi så det blir litt skum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå