Gå til innhold

Kan jeg ta med dette fra leiligheten når jeg flytter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har solgt leiligheten og lurer på om jeg kan ta med følgende:

Nøkkelskap som henger på veggen i gangen

Speil som henger på veggen i gangen (ikke på garderobeskap)

Skrevet

Ja , hvorfor skulle du ikke kunne det?

Skrevet

Det er ikke tillatt å ta med seg ting som er fastmontert på veggen, uten etter avtale med den som skal overta leiligheten. Disse reglene er innskjerpet i det siste. Nå skal man heller ikke ta med seg komfyr, vaskemaskin o.l. om det ikke uttrykkelig er avtalt da salgskontrakten ble undertegnet.

Skrevet

Ikke vaskemaskinen? Den er da ikke integrert? Det har jeg aldri hørt om. hva med tørketrommelen da?

Speil henger jo bare på en krok.

Hi

Skrevet

Speilet er ditt :) Nøkkelskapet også, mener nå jeg. Du må la garderobeskap stå igjen til kjøper. Og gardinstenger. Et tips er også å la kroker og spiker stå igjen i veggene, så det ikke blir stygge hull. De kan jo tenkes å ville henge sitt eget speil på samme krok.

Høres rart ut at vaskemaskinen skal følge huset, synes jeg.... Hvis den ikke er integrert er den jo ikke en del av huset???

Skrevet

Grunnen til at du ikke har hørt om det, er at regelen er helt ny. Det skal være avtalt på forhånd hvis slike ting skal tas med. Det forenkler forsåvidt flyttingen for begge parter. Slik har det vært i mange andre land i alle år.

Skrevet

Hva du mener, 15:27, er vel ikke det hun spør om, men hvilke regler som gjelder. Og de er krystallklare når det gjelder ting som er skrudd fast i veggen. De skal følge leiligheten.

Skrevet

Du bør sjekke med megler hvilke regler som gjelder, jeg har også hørt at alle hvitevarer skal følge med så lenge ikke noe annet er avtalt. Alt som er skrudd fast skal også følge med...

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2010/1279701698.18

"Alle hvitevarer som var i boligen på visning skal nå følge med, om ikke annet er avtalt"

Skrevet

Nja, når det gjelder hvitevarer så er ikke det så selvklart. NEF opererer med en liste hvor de bl.a har hvitevarer på som noe som følger med huset. Men det er ikke NEF som lager lover her i landet, så dersom du ikke har skrevet under på at du følger NEF's liste over hva som følger med huset, så har du juridisk rett på å ta med deg alle ikke-integrerte hvitevarer.

Men fastmonterte ting følger huset. Så vær obs på lamper som f.eks er skrudd fast i taket! De kan kjøper med loven i hånd forlange å få beholde.

Skrevet

Hei, hadde megler hos meg i går, da vi skal selge. Du kan ta med deg alt som ikke er skrudd fast i vegg,tak ol. Du kan ta med alt av hvitvarer så lenge de ikke er integrert.

Skrevet

15:37, dette avtales på møtet hvor salgsdokumentene undertegnes, og dermed kan man faktisk ikke fritt ta med seg alle ikke-integrerte hvitevarer.

Skrevet

Ja, man kan det, FORUTSATT AT det er avtalt med megler og kjøper. Ellers er faktisk hovedregelen at det skal følge med leiligheten, så lenge det stod framme på visningen.

Skrevet

Selvfølgelig kan du ta med det du nevner her. Og vaskemaskinen kan du også ta med. Den er din.

Hvitevarer som integrert som komfyr og kjøleskap, kan du ikke ta med deg, men jeg har aldri hørt om vaskemaskiner som er integrert.

De som skal kjøpe, har vel vaskemaskin selv vil jeg tro.

Jeg har solgt to leiligheter, og vaskemaskinen har jeg alltid tatt med meg.

Skrevet

Hvis du gidder å lese hva folk før deg har svart, så vil du se at det er kommet nye regler her.

Skrevet

Man kan ta med seg ting man ønsker om disse tingene står opplyst i salgsannonsen at de IKKE følger huset. du kan ramse opp ting som ikke følger.

Skrevet

Det er tydelig mange her som ikke kan reglene på dette og som heller ikke har fått med seg regelforandringene ifjor sommer.

Alt som er fastmontert skal følge huset ved salget.

Dvs bl.a. lamper som ikke har egen bryter på ledningen, men som er festet med "sukkerbit". Unntaket er tv, den følger ikke samme hvor fastmontert den er.

Speil som henger på en krok og et helt vanlig nøkkelskap går ikke inn under dette.

Annet som skal følge er gardinoppheng, persienner/lameller, røykvarslere og klesskap.

Det nye fra sommeren som var er at alle hvitevarer, dvs komfyr, kjøleskap, oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel og tørkeskap som var i boligen ved visning skal følge uansett om de er integrert eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...