Gå til innhold

ADD/ADHD - er lese- og skrivevansker ett symptom?

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er vanlig å ha lese- og skrivevansker (ikke nødvendigvis dysleksi) når man har add eller adhd. Jeg tror at de som utreder to barn jeg kjenner godt, ser for snevert på disse barna. Jeg tror deres problem er mer sammensatt og mer komplisert enn at de bare har lese- og skrivevansker..

De har problemer med å assosiere, ta humor og uttrykke seg. De synes også det er vanskelig å være sosiale med flere enn en om gangen og de har vanskelig for å kunne følge opp mer enn en beskjed om gangen. Noe jeg synes virker unormalt ved 11 og 16 års alder.

Jeg tror det ligger mer bak enn bare personlighet for dette gjelder uansett om de er sammen med folk de kjenner godt og mer perifere bekjentskaper.

De assosierer på et veldig "lavt" nivå. De ser ikke sammenhenger og er lite intellektuelle for alderen, mener jeg. De spør feks hva vi skal ha til middag selv om de står og ser på hva vi lager.

Hva er dette? Det kunne vært fristende å se til at de får litt mer hjelp enn bare til lese- og skrivevanskene sine...!!!

Fortsetter under...

Vel...ikke vet jeg,men de jeg kjenner med lese-skrivevansker har ikke add/adhd og de jeg kjenner som har adhd..er faktisk ingen av de som har lese- skrivevansker..men lese-skrivevansker er psykisk belastende for de fleste, for de føler seg ofte dumme,som tapere og er flaue over seg selv..

Min bror har disse vanskene, og har en eks å en del venner med dette, og de alle sliter mer eller mindre psyksisk i perioder pga disse vanskene.

Har to barn i min nærmeste omgangskrets som begge har ADD og også en variant av dysleksi. Begge har konsentrasjonsvansker, den ene kan medisineres i skoletiden mens den andre er for hardt "rammet". Om dette er tilfeldig eller ikke aner jeg ikke.

Ja det er forståelig. At de kan få lav selvfølelse, mener jeg. Ikke rart når man tenker på hva de ikke mestrer i skolesammenheng bl.a

Men disse barna har vært sånn siden før skolealder og jeg tenker at de liksom ikke er påvirket av selvfølelsen i de situasjonene jeg tenker på. De har bare alltid vært sånn.

Jeg tenker også mye på om de rett og slett er understimulert. Når jeg ser hvordan de har blitt oppdratt og blir behandlet i dag, så er det nærliggende å tenke at miljøet har hatt noe å si. De kan jo ha problemer med å uttrykke seg hvis de ikke har blitt snakket med helt siden fødselen og i tillegg har lært seg et veldig snevert vokabular. De har etter det jeg vet ikke blitt rettet på eller bekreftet med riktig snakkemåte noen gang.

Huff, dette er så komplisert at jeg desverre ikke stoler på verken bup, ppt eller andre... synd for disse barna ihvertfall. Vi som omsorgspersoner har jo ikke mulighet til å gi dem alt det de "mangler".

HI

Nei, si det. De har også vansker med å konsentrere seg, men det blir avfeid med at de ikke får til... Som sagt lenger oppe her, så betviler jeg kompetansen til de som skal hjelpe dem... hva gjør man egentlig da?

HI

trenger ikke være dyseleksi. men med diagnosene kommer gjerne ett ekstra problem på toppen. Min søster har ADD, og hun har rett og slett ikke konsentrasjon til å sitte å lese mer enn kanskje 5-10 min, derav er hennes leseferdighet betydelig svekket. I tillegg så er hun helt på jordet med matematikk, rett og slett fordi hun ikke klarer å konsentrere seg om alle tallene og oppgavene og faller bort i noe annet. men er flink til å skrive/rettskrivning, setningsoppbyggning.

Skolen trodde hun hadde dyseleksi først, og uten diagnose og beskjed til hjemmet begynte med tilpasset undervisning for det,

men ved en tilfeldighet ble hun utredet av BUP- som standard selvom hun var for å få hjelp med sorgprosess. og de så med en gang hva som egentlig var hennes egentlige problem.

Annonse

Er nok forskjell fra barn til barn, mine venner og bror osv, har problemer med å konsentrere seg fordi de ikke får med seg eller klarer å lese alt..Og de er IKKE flinke til rettskriving noen av dem, de mangler ofte bokstaver,eller bytter om bokstaver osv..som min eks som hadde verst dysleksi..han er 25 å skriver kjøre som: sjøre osv.. det kan være andre ting enn add/adhd disse barna du kjenner har, fks mild autisme osv..eller det kan være kun lese-skrivevansker osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...