Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille jente på 2 uker gulper og gulper, det vil ingen ende ta. Prøver å la henne få rape etter måltidene, av og til kommer den, veldig ofte ikke. Så legger vi henne ned i lekegrinden, og da ligger hun stort sett og svelger på gulp. Det hun ikke svelger, kommer opp. Dette fører jo til at hun knapt sover på dagen, fordi hun er så dårlig. Vet at hun enda er så liten at tarmsystemet ikke er skikkelig i gang, så jeg lurer igrunn bare på deres erfaringer med dette. Når ga det seg med deres små? Vet også at noen er stor-gulpere lenge, men lov å håpe at det skal gi seg. Får jo ikke tid til å gjøre noe på dagtid, må bare passe på henne, skifte klær, bysse og stelle.. Sliten jeg :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det å rape hjelper ofte, så prøv å finne ut hvordan du skal få henne til å gjøre det. Ofte er det lurt å rape underveis i måltidet også, ikke bare til slutt. Hos noen er grunnen til at de gulper at det ligger luft innimellom melka, sånn at når lufta kommer opp, så følger en del av melka med. Den eldste min rapte (og gulpet) uansett hva jeg gjorde, men yngstemann rapte mye lettere hvis jeg først holdt han litt mot skulderen, så "satte" han i fanget og så løftet han opp igjen.

Ellers kan jeg bare anbefale deg å kjøpe inn mange gulpekluter og smekker hvis ikke hun gulper store mengder, så slipper du så mange klesskift:-)

Skrevet

Vi har også en gulper, hun er 6 uker. Vi raper alltid etter måltider, og venter faktisk alltid til det kommer en rap før jeg legger henne ned. Her hjelper det også å ha henne "sittende", da kommer det fortere. Kanskje fordi magen kommer litt i klem mot kneerne?

Jeg har nå begynt å legge henne på siden, synes det er litt fælt å høre på at hun gulper og svelger + "mister" pusten pga. dette. Har alltid en gulpeklut liggende under hodet hennes i senga og vogna når hun sover, slilk at vi kan fjerne/bytte den om hun gulper mye. Da blir hun ikke liggende vått :) Smekker, som Stor og liten nevner, har vi begynt med nå. Må stort sett bytte 2-3 smekker i løpet av dagen, så det er virkelig gull verdt :) Jeg vasker de ikke etter hvert skift, det for holde at de tørker på skift ettersom de byttes så ofte.

Skrevet

Ofte er det raping og atter raping som hjelper best. Men babyer har ofte dårlig lukkemuskel i magesekken som gjør at gulpen kommer opp uansett... Slik er det med gullet vårt i hvert fall. Nå er hun 6 mnd og driver med en god del gulping enda(men det er bedre altså). Spesielt i perioder kan hun sikkert gulpe 30 ganger på en dag. Ikke store mengder hver gang vel og merke.

Det som hjalp da hun var mindre var å heve hodeenden i sengen hennes en del. Da ble det mindre gulping på natta i hvert fall. Samt at jeg slapp å tenke på at hun skulle få gulp fast i halsen mens hun sov.

Etter du har rapet henne godt kan det være greit å sette henne litt i vippestol etter måltidene slik at hun får roe litt magen før hun blir lagt på gulvet. Hun er kanskje litt for lita til det enda, men et lite stykke i fremtiden kan du prøve det.

Spør om tips på helsestasjonen. Skjønner godt du blir lei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...